Roomster za milion jezdí na baterky, k mání bude příští rok

  • 203
Natankujete u zásuvky a při pojíždění bude auto jen spokojeně vrnět. Tenhle unikátní roomster totiž vyměnil rachtavé tříválce za elektromotory. Kilometr jízdy prý vyjde na čtyřicetník.

Firma EVC group z Hulína (zkratka EVC znamená Electric Vehicles Czech republic) donedávna opravovala starší elektromobily vesměs francouzské provenience. Její vývojáři ale zatím pracovali na vlastních elektromobilech.

Na pražské Autoshow, která proběhla o uplynulém víkendu na výstavišti v Holešovicích, předvedla premiérově prototyp elektrického roomsteru. Kromě stěhovavé škodovky představila EVC group ještě elektrického smarta a dobíjecí hybridní Toyotu Prius předchozí generace.

"Všechno jsou to naše vlastní projekty, vytvořené bez podpory automobilek," říká Martin Solař, vedoucí vývoje EVC group.

Prius do zásuvky

Kromě zásuvky pro dobíjení má prius od EVC ještě zvýšený dojezd na elektrický pohon. Do kufru přidali vývojáři další sadu akumulátorů (lithio-fosfáto-polymerových), na elektřinu tak prius ujede až 90km. Cena přestavby je ovšem nemalých 280 tisíc korun bez DPH.

Toyota Prius Plug-In hybrid

Česká firma tak trochu předběhla Toyotu, která systém dobíjení baterek zabudovala až do stávající - nejnovější generace priusu. Před měsícem se japonská automobilka s dobíjecím prototypem pochlubila na autosalonu ve Frankfurtu.

Milionový roomster

Největším hitem EVC je ovšem elektrický roomster. K mání bude na jaře příštího roku. První přestavěný exemplář bude sloužit k homologaci. Hulínská firma si sama vyvinula řídící jednotku, která je srdcem celého systému, baterie a elektromotor nakupují.

Roomster Electric dokáže jet až 130 km/h a podle použitých baterií má dojezd buď 120 nebo až 200 kilometrů. Elektromotor má výkon 70 kW a dobití zcela vybitých baterií z běžné zásuvky trvá šest až deset hodin. Životnost lithio-fosfáto-polymerových baterií uložených vpředu na místě, kde byl spalovací motor, je kolem 3000 nabíjecích cyklů.

"Máme už pár objednávek od soukromníků. Předpokládáme, že se příští rok ozvou i firmy. Příští rok počítáme se vytvořením 20 až 30 přestaveb," uvedl Martin Solař. Zákazník buď může na přestavbu přivést svůj vůz, nebo si koupit celé nové elektroauto. Nový Roomster Electric u EVC bude stát 860 tisíc korun bez DPH (1 023 400 Kč s daní), verze s dvousetkilometrovým dojezdem vyjde na 990 tisíc bez daně (asi 1,2 milionu), přestavba pak vyjde na zhruba půl milionu bez daně.


Elektromobil