Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ropě odzvonilo, budoucnost patří vodíku

  13:10aktualizováno  13:10
Tichounké kvílení tyristorů jako při rozjezdu tramvaje či trolejbusu - to je jediný zvuk, který slyším, když šlapu na pedál Hondy FCX. Nádherný prototyp s aerodynamickou karoserií z uhlíkových vláken proháním po okruhu na švédském ostrově Gotland a říkám si, že jestli bude automobilová budoucnost vypadat takhle, nemáme se čeho bát.

Chevrolet Sequel | foto: MF DNES

Jízdní vlastnosti vínově rudé rakety jsou příkladné - auto výborně "sedí" i při vyšších rychlostech (maximálka je 160 km/h, ale tu nezkoušíme), uvnitř je ticho, vůz je prostorný a pohodlný - klidně bych s ním jel z fleku na dovolenou.

Kde bych asi tak tankoval, říkám si. Později zjišťuji, že by to při cestě po Evropě možná nemusel být takový problém - jen v Německu je 25 čerpacích vodíkových stanic a Honda má dojezd 570 kilometrů na jednu 170litrovou nádrž. Alespoň to její tvůrci slibují.

Americký koncern General Motors to i vyzkoušel: nedávno projel se svým konceptem Sequel severoamerický kontinent napříč; jedna nádrž mu vydržela na necelých 500 kilometrů.

A co ostatní automobilky? Téměř všechny významné se vodíku už pár let věnují, mnozí tvrdí, že sériovou výrobu spustí už za pár let.

Respektive vodíkové BMW (které však nepoužívá palivové články, nýbrž vodík přímo spaluje, a dokáže jezdit i na benzin) se už prodává - zatím jen po kusech, protože jeho cena šplhá ke třiceti milionům korun.

Ani jiní nejsou levnější: cena zmíněného Sequelu je asi milion dolarů. Vysoké ceny technologií jsou vlastně tou nejvážnější překážkou širšího rozšíření vodíkových technologií. Všichni ovšem usilovně pracují na jejich zlevnění.

Chcete vědět více?

Jak se jezdí na vodík? Celé téma o vodíkových technologiích čtěte zítra v MF DNES.
Autoři:




Nejčtenější

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Německá kancléřka Angela Merkelová zahájila kampaň před zářijovými...
Německá kancléřka už uvažuje o konci dieselů a kritizuje automobilky

Německý automobilový průmysl se dopustil vážných chyb a přišel o důvěru, je přesvědčena německá kancléřka Angela Merkelová. Řekla to v rozhovoru s televizí...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Další z rubriky

Situace u Měšína, na 116. kilometru ve směru na Prahu.
Nebezpečí ve zúženích: 86 % řidičů neví, jak široké je jejich auto

Většina šoférů si myslí, že má jejich auto na šířku méně než ve skutečnosti. V průzkumu to zjistil rakouský autoklub ÖAMTC. Každý druhý dotázaný Rakušan se při...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.