Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další spásný motor připomíná ty letecké, rotuje v něm úplně všechno

aktualizováno 
Belgičan Franky Devaere podal patentovou přihlášku na další údajně revoluční spalovací motor, který má přinést vysokou účinnost a tudíž nízkou spotřebu. Motor je zvláštní tím, že písty vykonávají nejen vratný posuvný pohyb, ale také zároveň rotují okolo osy motoru.

Rotační motor RBR Belgičana Franky Devaerea | foto: Franky Devaere

Na první pohled připomíná motor Radial bi Rotary (RBR), jak svůj výtvor Devaere nazývá, klasické hvězdicové letecké motory. Má čtyři válce, dva a dva proti sobě, uspořádané do kříže. Zároveň ale připomíná klasický wankel, jehož píst rotuje kolem osy motoru.

První zvláštností motoru je spojení samotných pístů. Jen dva jsou totiž přímo spojeny s klikovou hřídelí, jde o protilehlou dvojici. Druhé dva písty jsou naopak pomocí oblých ramen spojeny s první dvojicí pístů. Dva protilehlé písty tak vždy vykonávají stejný pohyb, buď vzhůru, nebo dolů. To mimo jiné znamená, že každý válec se může nacházet v jiné fázi spalovacího cyklu.

Díky tomuto neobvyklému propojení pístů a klikové hřídele navíc dochází k rotaci pístů okolo osy motoru, která prochází průsečíkem os válců a je na ni kolmá. Tím, jak vlastně celý motor rotuje, nepotřebuje mechanické ventily, vačky a další součásti. Rotací jednoduše postupně odkrývá a zakrývá sací a výfukové kanály. Válec za jeden pracovní cyklus urazí při rotaci úhel 90 stupňů.

Výhodou takto konstruovaného motoru by měl být hladký běh, kterému mimo jiné vděčí i za své přirozené vyvážení. Motor by měl být také lehčí než odpovídající konvenční jednotky a nepotřebuje setrvačník, tím je totiž vlastně on sám. Díky rotaci válců dochází také k lepšímu chlazení motoru, a to i v případě, že vůz s ním stojí.

Fotogalerie

Celý rotor motoru se otáčí pětkrát pomaleji než u wankelu. Za jednu otáčku dojde u čtyřválce k celkem 16 pracovním cyklům. Pomalejší rotace oproti wankelu znamenají menší tření, vzhledem ke konstrukci motoru také není potřeba příliš řešit těsnění rotujících částí.

O úsporu paliva by se měl postarat fakt, že motor pracuje v Atkinsonově cyklu a může být vybaven EGR ventilem pro recirkulaci spalin. Hlavní úspory paliva by ale oproti stejně vybaveným běžným spalovacím motorů měly pramenit z nižší hmotnosti.

Motor prozatím ale existuje pouze na počítačových animacích a Franky Devaere momentálně pracuje na prototypu. Možné aplikace v praxi tak zůstávají ve hvězdách.





Nejčtenější

Motor EA211 TSI evo
Potvrzeno: benzinové škodovky dostanou částicové filtry příští rok

Nové benzinové motory budou muset plnit stejné limity emisí pevných částic jako diesely. Zprvu to bude platit jen pro nově homologované modely, později pro...  celý článek

BMW NineT Racer
Tak má vypadat retro. Superbike BMW je syrový drsňák ze stroje času

Každá sportovní motorka má dnes pět počítačů, osm asistenčních systémů a její nastavení je složité jako instalace nového počítače. Proto je stále populárnější...  celý článek

Mike Hailwood žene svůj Surtees TS10 z roku 1972 k titulu mistra Evropy F2.
VIDEO: Mistr světa na dvou i čtyřech kolech a jeho osudový okruh

V 83 letech, 10. března letošního roku zemřela motoristická legenda Brit John Surtees, jediný jezdec, který získal titul mistra světa ve formuli 1 i v závodech...  celý článek

Tatra 813 8x8 Kolos, základní vojenská verze
Kolos se valil terénem, boural zdi, pálil rakety. Tatra 813 má 50 let

Byl pátek 24. března 1967 a hrdí tatrováci právě dokončili první podvozek Tatry 813 z ověřovací padesátikusové série. Bylo to opravdu vydařené kopřivnické...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda odhalila jméno nového konceptu pro Čínu, bude to Vision E

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, pro kterou je to po stránce objemu prodejů největší trh. Na autosalon...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Nebezpečné léky za volantem: riziko je skryté, obaly se neoznačují

Řada léků na českém trhu zvyšuje riziko zavinění dopravní nehody o desítky procent. Desetina řidičů navíc přiznává, že rizikové léky užívá. Jejich nebezpečí je...  celý článek

Emisní test Renault Espace 1,6 dCi
Renault má svou Dieselgate: s emisemi měl podvádět už 25 let

Nejen VW podváděl v testech emisí, svou Dieselgate má podle zjištění vyšetřovatelů také Renault. Podle agentury AFP francouzská automobilka obcházela testy...  celý článek

U motorů 1,6 TDI bude třeba fyzický zásah do motoru.
Dieselgate: emise klesají málo, majitelé odstraňují upravený software

Německá ekologická organizace Deutsche Umwelthilfe chce žalovat Spolkový úřad pro motorová vozidla. Úprava software u dieselových motorů podle ní není...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.