Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Další spásný motor připomíná ty letecké, rotuje v něm úplně všechno

aktualizováno 
Belgičan Franky Devaere podal patentovou přihlášku na další údajně revoluční spalovací motor, který má přinést vysokou účinnost a tudíž nízkou spotřebu. Motor je zvláštní tím, že písty vykonávají nejen vratný posuvný pohyb, ale také zároveň rotují okolo osy motoru.

Rotační motor RBR Belgičana Franky Devaerea | foto: Franky Devaere

Na první pohled připomíná motor Radial bi Rotary (RBR), jak svůj výtvor Devaere nazývá, klasické hvězdicové letecké motory. Má čtyři válce, dva a dva proti sobě, uspořádané do kříže. Zároveň ale připomíná klasický wankel, jehož píst rotuje kolem osy motoru.

První zvláštností motoru je spojení samotných pístů. Jen dva jsou totiž přímo spojeny s klikovou hřídelí, jde o protilehlou dvojici. Druhé dva písty jsou naopak pomocí oblých ramen spojeny s první dvojicí pístů. Dva protilehlé písty tak vždy vykonávají stejný pohyb, buď vzhůru, nebo dolů. To mimo jiné znamená, že každý válec se může nacházet v jiné fázi spalovacího cyklu.

Díky tomuto neobvyklému propojení pístů a klikové hřídele navíc dochází k rotaci pístů okolo osy motoru, která prochází průsečíkem os válců a je na ni kolmá. Tím, jak vlastně celý motor rotuje, nepotřebuje mechanické ventily, vačky a další součásti. Rotací jednoduše postupně odkrývá a zakrývá sací a výfukové kanály. Válec za jeden pracovní cyklus urazí při rotaci úhel 90 stupňů.

Výhodou takto konstruovaného motoru by měl být hladký běh, kterému mimo jiné vděčí i za své přirozené vyvážení. Motor by měl být také lehčí než odpovídající konvenční jednotky a nepotřebuje setrvačník, tím je totiž vlastně on sám. Díky rotaci válců dochází také k lepšímu chlazení motoru, a to i v případě, že vůz s ním stojí.

Fotogalerie

Celý rotor motoru se otáčí pětkrát pomaleji než u wankelu. Za jednu otáčku dojde u čtyřválce k celkem 16 pracovním cyklům. Pomalejší rotace oproti wankelu znamenají menší tření, vzhledem ke konstrukci motoru také není potřeba příliš řešit těsnění rotujících částí.

O úsporu paliva by se měl postarat fakt, že motor pracuje v Atkinsonově cyklu a může být vybaven EGR ventilem pro recirkulaci spalin. Hlavní úspory paliva by ale oproti stejně vybaveným běžným spalovacím motorů měly pramenit z nižší hmotnosti.

Motor prozatím ale existuje pouze na počítačových animacích a Franky Devaere momentálně pracuje na prototypu. Možné aplikace v praxi tak zůstávají ve hvězdách.





Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Ducati Scrambler
Volkswagen opravdu chce prodat Ducati, zájem má Harley-Davidson

Americký výrobce motocyklů Harley-Davidson připravuje nabídku na převzetí legendárního italského výrobce motorek Ducati, který je součástí německého...  celý článek

KIA Stonic
OBRAZEM: Prolezli jsme novinku Kie, Stonic nahrazuje oblíbené MPV

Stonic je nejnovější přírůstek do nabídky korejské Kie. Automobilka pevně usazená v Evropě novinkou rozšiřuje nabídku SUV a zároveň nahrazuje oblíbené malé MPV...  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model S 85D
Elektromobily na volném trhu neobstojí, potvrdilo se to v Dánsku

Dánsko je proslulé svými vysokými daněmi za registraci auta. Donedávna však neplatily pro elektromobily, jakmile začaly, prodala Tesla v Dánsku za první...  celý článek

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Český e-shop začal s prodejem elektroaut, začíná s teslami za 3 miliony

E-shop alza.cz spustil prodej elektromobilů přes internet. V nabídce jsou aktuálně dva modely značky Tesla za tři a tři a půl milionu. Internetový obchod...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.