Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rover Mini: auto pro srdce, ne pro rozum

aktualizováno 
9. 2. 2000 - Neexistuje žádný rozumný důvod ke koupi jetého Rover Mini k využití v každodenním provozu, a přece se anglický klasik s rodokmenem sahajícím až do roku 1959 v bazarech dlouho nezdrží. A nepořizuje ho jenom Mr. Bean. I v Česku se vždy najde dost fandů, kteří mávnou rukou nad tím, že za srovnatelné peníze by dostali ve většině jiných aut víc komfortu, služeb i spolehlivosti. Kupují si pro radost kultovní kus, z něhož vane podmanivý anglický duch: i v maličkém autě se často najde palubní deska z leštěného dřeva, kožené čalounění...
Rover Mini

Rover Mini | foto: AAA Auto Praha

Co proti tomu v očích motoristického labužníka znamená, že za volantem bude sedět nepohodlně a komicky skrčený jako na motokáře, byť karoserie minivozu působí prostorným dojmem. Že nízká kola dají pocítit i menší nerovnosti silnice, že tvrdé a krátké pérování sice chvíli dělá jízdu zajímavě sportovní, ale brzy ji mění v únavnou. Že podle německého TÜV je vůz ve všech věkových kategoriích, pokud se týká hodnocení technického stavu, na chvostu statistik ve společnosti Lady Samary, Seatu Ibiza a Citroënu 2 CV, a mezi auty staršími deseti let je dokonce vůbec nejhorší. Většina automobilů Rover Mini se na zdejší silnice dostala z Německa, kde jsou velmi rozšířené. Zájemci o koupi ojetiny by proto měli sledovat především kvalitu případné opravy po havárii, k nejvýznamnějším rizikům vozu patří rez. TÜV v té souvislosti konstatuje, že korozí trpí už pětileté exempláře. K dalším bolestem se řadí úniky oleje z motoru, nepřesné a u opotřebovaných vozů až komplikované řazení, rezervy bývají v účinnosti provozních i parkovacích brzd. Závady jsou v zavěšení kol, zlobívá osvětlení a elektroinstalace vůbec. Časté výměny žádá kontakt přerušovače. A byť je vůz poměrně jednoduchý, jsou naopak finančně náročné jeho opravy. Příklad za všechny: originální krabička pojistek je u značkového dealera stomarkovou záležitostí. Na zdejším trhu ojetin není rozhodující, jak je Rover Mini starý, důležitější je jeho skutečný stav. Skvost ze šedesátých let tak bude mnohem dražší než o dost mladší, ale neudržovaný a na rekonstrukci čekající vysloužilec zrovna dovezený z Německa. Pro orientaci lze ovšem uvést, že zachovalý exemplář z poloviny osmdesátých let nachází kupce za zhruba 35 tisíc korun a ročník 1993, který v tuzemsku patří k nejmladším z rozšířených, stává kolem 75 tisíc korun. Z klasiků Rover Mini jsou k mání vozy s motory 1.0 a 1.3 o výkonech od 30 do 46 kilowattů (41 až 63 koní), různé sportovní verze jsou v Česku málo obvyklé.

PLUSY
- kultovní a nepřehlédnutelný vůz
- trvalejší hodnota, která s časem poroste
- nevšední - až sportovní - jízdní vlastnosti
- relativně prostorná karoserie
- jednoduchá technika
- někdy pozoruhodně vybavený interiér

MINUSY
- menší komfort, spolehlivost, málo pohodlí
- malá bezpečnost
- drahé náhradní díly
- koroze
- nepřesné a se stářím komplikované řazení
- úniky oleje z motoru
- problémy s účinností brzd
- nekvalitní zavěšení kol
- závady eletroinstalace
- riziko nekvalitních oprav po haváriích v cizině

Největší konkurenti

Jestliže Rover Mini z poloviny osmdesátých let bude stát asi 35 tisíc korun a vůz ze začátku devadesátých roků má cenu kolem 70 tisíc korun, tvoří mu z podobně kultovních automobilů konkurenci ve srovnatelném technickém stavu hlavně Volkswagen Brouk ze šedesátých až sedmdesátých let za 35 tisíc až 40 tisíc korun nebo Citroën 2 CV z počátku osmdesátých let asi za 40 tisíc korun.

Autor:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Nový Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů je vše, jen ne růžová.
Peugeot 308 dokazuje, že budoucnost dieselů není růžová

Na podzim začne platit nová, přísnější emisní norma Euro 6c. Peugeot 308 ji po faceliftu splňuje jako první model na trhu v předstihu už nyní, navíc podle...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.