Rover se nadechl k útoku

O budoucnosti se před několika dny v Ženevě diskutovalo často. Mezi automobilky, které představily konkrétní vize v podobě odvážných studií, se tentokráte zařadil i britský Rover s koncepterm TCV. V tu chvíli jako by byly všechny finanční problémy i komplikace při hledání strategického partnera zapomenuty. Zejména návštěvníci z Británie pak vzhlíželi k stříbrnému exponátu s velkou nadějí.

A nutno poznamenat, že oprávněně. Rover se totiž studií TCV (Tourer Concept Vehicle) designově odpoutal od svého poněkud nevýrazného stylu. Nyní bude zajímavé sledovat, zda se Britům podaří dovést koncept až na výrobní linky, což slibují. Sériový vůz vycházející z TCV by měl objevit na trhu v první polovině roku 2004. Od tohoto roku chce Rover společně s MG odstartovat novou historii vzájemné spolupráce.

"Tento koncept je dosti říkajícím náznakem toho, kam se náš designérský tým vedený Peterem Stevensem ubírá," potvrdil změnu stylu Rob Oldaker, produkt manažer společnosti MG Rover. "Vyvijíme nový výrazný kult osobnosti," doplnil směřování firmy.

TCV by se mohlo stát nástupcem střední řady, kterou nyní Britové označují číslem 45. Tvarem i určením se ale současný vůz od svého předpokládaného nástupce zásadně liší. V Roveru se při zmínce o TCV mluví o "přizpůsobivém a praktickém luxusu", což však pro nynější model 45 zrovna neplatí.

Kromě výrazného designu stojí za zmínku i inovace v interiéru. Zadní sedadla jsou u pětimístného TCV variabilně uspořádatelná, čímž vůz připomíná kategorii MPV. Prostřední sedadlo lze sklopit na stůl či dokonce odstranit a nahradit libovolným vybavením, například obrazovkou multimediálního počítače, ledničkou, mobilním vařičem či speciálně upevněnou dětskou sedačkou. Interiér by měl pojmout množství nákladu i dlouhé předměty. Maximální délku vnitřního prostoru lze upravit na 3,1 metru.

Novinka by sice měla nahradit model 45, ale při její stavbě se použije technických prvků převážně z většího 75. Půjde především o modernizovaný a zkrácený podvozek. Ten navíc získá prvky z dílny BMW, které se po rozchodu obou firem na Ostrovech nadále využívají.

Absence silné automobilové skupiny za zády Roveru komplikuje i výběr motorů. Proslýchá se, že některé své - především dieselové - agregáty by mohl poskytnout například Peugeot. Pro výrobce ze Spojeného Království je totiž samostatný vývoj široké palety agregátů nepředstavitelně drahý.

Spekuluje se také o dalších úsporách. Již zmíněná platforma pro nové TCV by mohla být vyvíjena společně s čínským výrobcem China Brilliance, který by masovým rozšířením draze zaplaceného know-how mohl na výzkum vydělat. Kromě této aktivity Rover plánuje prodej licence Roveru 45 na Dálný východ.