Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Indicko-britská klasika Royal Enfield: stylovějšího dinosaura nekoupíte

aktualizováno 
Royal Enfield Continental GT je nádherný kousek od tradičního britského výrobce, který v posledních letech pořádně zainvestoval do budoucnosti a je pevně rozhodnutý obhájit svoji historickou kvalitu. Nádherný Café racer GT určitě není pro každého, ale skalní fanoušky si na tuzemských silnicích rozhodně najde.

Dnešní motorky jsou si stále podobnější, předhánějí se v moderních technologiích a stále nás překvapují něčím novým. Existují ale i konzervativní značky jako Royal Enfield, které vycházejí ze silných tradic. Tato značka byla založena roku 1893 a svůj první motocykl vyrobila v roce 1901, čímž se z ní stává nejstarší existující výrobce motorek na světě.

Investice do budoucnosti

Díky popularitě enfieldů v Indii, kde je používala například armáda nebo státní úředníci, zahájili v této kdysi britské kolonii v roce 1955 jejich výrobu, která probíhala souběžně s anglickou produkcí. V roce 1971 byla sice výroba ve Velké Británii ukončena, nicméně indická produkce běží dodnes.

Fotogalerie

V uplynulých letech se Royal Enfield svezl na vlně caferacerů a zájmu o retro modely a slavil velké prodejní úspěchy. V současné době se už navrací ke kořenům a buduje vývojové centrum opět ve Velké Británii. Za tímto účelem letos koupili majitelé Royal Enfieldu britského specialistu na výrobu dílů pro závodní motorky Harris Performance včetně zaměstnanců, kompletní technologií a duševního vlastnictví. A k tomu navíc letos uskutečnili také joint venture s americkou firmou Polaris.

To jsou finančně nákladné akvizice, které míří do budoucna a jednoznačně naznačují brzkou expanzi Enfieldu v moto segmentu. Letos bylo oznámeno i rozšíření výroby o nové modely, mimo typických jednoválců se objeví i dvouválce s předpokládaným objemem 750 ccm, což by byl designově opět návrat do 70. let minulého století, kdy se tato koncepce vyráběla. A příští rok by měl světlo světa spatřit také 400kubíkový jednoválec OHC, tedy kompletně nový motocykl typu scrambler.

Royal Enfield Continental GT

Ruční práce

Vraťme se ale k testovanému modelu. Royal Enfield Continental GT je klasický motocykl s jednoválcovým motorem o objemu 535 ccm, který vás vrací zpátky nejen designem, ale tak trochu i jízdními vlastnostmi. Vzhledem ke klasické koncepci se sice jedná o jednomístný stroj, ale v doplňkové výbavě si můžete pořídit i dvojsedlo, protože stroj je původně homologován jako dvoumístný.

Může vás zajímat

Hyosung GV 650 Cruiser

Hyosung GV 650 Cruiser

Cena 160.446,-Kč bez DPH

Více na Automodul.cz.

Ani continental se nevyhnul lehké modernizaci a novější technologie se projevily například u brzd či tlumení. Objednat si ho můžete i ve verzi s hliníkovým kitem a otevřeným výfukem a právě tento model jsme měli možnost pořádně otestovat. Hliníková nádrž (povrchová úprava může být na přání zákazníka buď hrubá, jemná, leštěná, nebo lakovaná) nebyla více upravena, zbytek doplňků byl ještě ošetřen čirým krycím lakem. To je dáno tím, že u této edice se jedná v podstatě o kusovou ruční úpravu, která se realizuje až v ČR, a proto je možné řešit tyto záležitosti individuálně.

Dinosaurus: jednoduchý a účelný

Na motocyklu sedíte vzpřímeně s váhou lehce přenesenou na řidítka. A s přibývající rychlostí budete přenášet váhu na předek ještě výrazněji. To je dáno absencí ochrany proti větru a také tím, jak vám s přibývající rychlostí schází výkon a snížením aerodynamického odporu se snažíte motocyklu ulevit.

Vzhledem k jednoduchosti a ryzosti motocyklu je ergonomie ovládání naprosto snadná a za zmínku stojí snad jen ovládání sytiče na levém řídítku. Jinak zde najdete opravdu jen nezbytné prvky. Pochvalu zaslouží naprosto jednoduchá a klasická přístrojová deska, kterou tvoří dva analogové budíky. Na pravé straně najdete otáčkoměr a na levé straně rychloměr s displejem ukazujícím ujeté kilometry a stav paliva.

Royal Enfield Continental GT

Velkým překvapením byla zrcátka, která jsou malá, kulatá a jsou umístěna na konci řidítek. K motocyklu se opravdu hodí a designově s ním krásně ladí, takže se dá čekat, že budou také nepraktická, jak bývá v takových případech téměř pravidlem. Opak byl ale pravdou. Jsou sice malá, ale díky zakřivení širokoúhlá a je v nich vidět velmi dobře. Musíte se ale naučit počítat s jejich zakřivením. Ze začátku se mi totiž stávalo, že jsem při jízdě potrápil pár řidičů, protože jsem si myslel, že jsou vzdálenější, než tomu bylo ve skutečnosti. Několikrát jsem při noční jízdě vyzkoušel i světla a i ta příjemně překvapila, na temných silnicích poskytovala dostatek jistoty.

Royal Enfield Continental GT
Royal Enfield Continental GT

Jako motor využívá model Continental GT dlouhodobě prověřený, vzduchem chlazený čtyřtaktní jednoválec. Enfield je věrný své tradici a proto je válec kolmo vzpřímený s vysokým zdvihem. Z důvodu plnění emisních norem disponuje vstřikováním, ale jeho charakter se tím příliš nezměnil. Ve srovnání s dnešní konkurencí nevypadají parametry motoru příliš valně. Krouťák 44 Nm a výkon 29 koní není nic moc, ale ve skutečnosti vám motor a potažmo motocykl nabídne dostatek zábavy.

Ve spodních otáčkách má velmi slušný zátah a charakteristickou hrubost tohoto bucharu provází skvělý zvuk laděného výfuku. Na rovinu si přiznejme, že jednou z největších slabin enfieldu byla vždy převodovka. U modelu GT byla naštěstí výrazně inovovaná a neměl jsem s ní žádný problém. Fungovala naprosto standardně.

Stroj samozřejmě disponuje elektrickým startérem, ale k jeho dalším zajímavostem patří nakopávačka, kterou na mnoha dnešních silničních motocyklech nenajdete. Chce to ale trochu grifu, protože zabírá až ve spodní části, takže je potřeba pořádně prošlápnout až do konce jejího chodu. Opět se jedná jen o praxi, protože po počátečních bojích jsem dokázal „nakopnout“ stroj na první našlápnutí.

Royal Enfield Continental GT

Dvoupístové brzdiče Brembo jsou dostatečně dimenzované a odvádí dobrou práci. Vzhledem k celkem nízké váze motocyklu není problém mašinu přebrzdit a zablokovat kola, proto je třeba počítat s absencí ABS. Pro zkušenější jezdce to nebude zásadní problém, protože chování motocyklu je snadno čitelné a je dobře zvládnutelný i v mezních situacích. Samotná drátová kola vypadají nádherně a u testovaného modelu byla navíc vypletena „zlatými“ dráty, což celkový dojem ještě umocní. Tlumení je tužší, což sice není na nekvalitních silnicích moc pohodlné, ale naprosto odpovídá charakteru motorky.

A tím se dostáváme k jízdním vlastnostem. Na rovinu přiznejme, že při dlouhých přesunech a jízdě po dálnici se budete trápit. Není problém roztočit motocykl na 130 až 140 km/h, ale kvůli vibracím při otáčkách nad 3 500 je v praxi příjemných maximálně 110 až 120. Na rozbitých silnicích vám dá tuhý podvozek trochu zabrat, ale na slušných cestách dává jeho tuhost skvělou zpětnou vazbu.

Na utažených okreskách jsem zažíval euforii a nevěřil, jaký náklon vám GT dovolí. Ale s ohledem na absenci ABS a kontroly trakce jsem se přesouval k této hranici velmi opatrně. Díky kompaktní stavbě je enfield výborně manévrovatelný, v nižších otáčkách má motor výborný zátah, dobře akceleruje a o zvukovou kulisu se stará otevřený výfuk, který je nepřeslechnutelný. Při rychlostech nad 100 km/h si však musíte předjížděcí manévry dobře připravit, protože v nich Indovi už dochází dech.

Mezi velké výhody motocyklu patří i provozní náklady. Spotřeba se během testu pohybovala kolem 4,5 l/100 km. Dle našich zpráv jsou motocykly spolehlivé a technika je navíc natolik jednoduchá, že běžný servis zvládne téměř každý. Základní model Continental GT 535 café racer můžete pořídit od 176 400 Kč.

Starý, nebo nový?

Námi testovaný model byl vybaven hliníkovým ručně vyráběným kitem, laděným výfukem s azbestovou omotávkou, zakázkovým krytem řetězu, kryty motoru. Kola a rám měly úpravu černým komaxitem, ve výbavě se objevily také „zlaté“ výplety kol a kožené prošívané sedlo. Cena stroje na fotkách je tím pádem výrazně vyšší: 292 000 korun.

Royal Enfield Continental GT

Málokterý motocykl vzbudil během testu tolik pozornosti a zájmu jako právě GT. Snad nejčastější otázka byla na jeho stáří. Odpověď, že se jedná o zcela nový stroj vzbuzovala velká překvapení.

GT není hračka pro každého. Někomu nebude vyhovovat absence ABS či kontroly trakce, jinému zase scházet výkon a dostatek komfortu. Ale určitě se najdou zákazníci, kteří ocení jeho přímočarost, jednoduchost a ryzost. A samozřejmě design a konzervativní přístup. Vždyť během pěti dnů jsem najezdil na enfieldu téměř tisíc kilometrů a opravdu jsem si je užil, každý z nich.

Royal Enfield Continental GT v číslech

Motor: vzduchem chlazený jednoválec, 4 takt, OHV, 2 Ventily
Objem: 535 ccm
Vrtaní x zdvih: 87mm x 90mm
Kompresní poměr: 8,5:1
Výkon: 29.1 k (21.4 kW) při 5 100 ot/min
Kroutící moment: 44 Nm při 4 000 ot/min
Zapalování: Digital Electronic Ignition
Spojka: lamelová v olejové lázni
Převodovka: 5-ti stupňová
Mazání: olejová pumpa
Vstřikování: Keihin elektronické vstřikování
Startování: elektronické a nožní

Podvozek a tlumiče
Rám: dvojitý trubkový
Přední tlumiče: teleskopické, 41 mm trubka, 110mm zdvih
Zadní tlumiče: dvojité kapalino-vzduchové tlumiče se štelováním předpětí pružiny, 80mm zdvih

Rozměry
Rozvor: 1 360 mm
Světlá výška: 140 mm
Délka: 2 060 mm
Šířka: 760 mm (bez zrcátek)
Výška: 1 070 mm (bez zrcátek)
Výška sedla: 800 mm
Kapacita nádrže: 13,5 litru

Autoři:




Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.