Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Laurens van den Acker: muž, který změnil tvář renaultů

Exkluzivně aktualizováno 
"Auto vás uhrane designem, hlavní důvod, proč si ho vyberete, bývá ten, že se vám líbí," říká usměvavý sympaťák. Rozhovor na prezentaci designové strategie Renaultu poskytl iDNES.cz jako jedinému českému mediu na utajené slavnosti. Se zářícíma očima mluvil o svých autech v nejstylovějším prostředí, v garážích vedle bratislavského hradu.

Renault DeZir | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Kdysi maloval v Itálii bugatky, pak audi, fordy a mazdy. Dnes je hvězdou designcentra Renaultu. Charismatický Holanďan je jednou z nejzářivějších hvězd automobilového designu dneška, člen vedení francouzské značky a taky trochu neřízená střela. To, že se nové twingo představí v Ženevě, bylo veřejným tajemstvím, díky němu už to víme na sto procent. "Tam ukážeme nové twingo a na podzim v Paříži model Espace," prozradil Van den Acker na prezentaci pro vybraná středoevropská média v Bratislavě, kde také poskytl rozhovor pro iDNES.cz a MF DNES. Říká v něm, že pro Indii se chystá koncept laciného auta, s nímž se nepočítá pro Evropu, a prozradil také, že další překvapení chystá na autosalon do Moskvy. 

Říká, že Renault staví auta pro lidi. Po odchodu z Mazdy se ovšem uvedl rudým konceptem sporťáku snů Renault Dezir. "Chtěl jsem udělat supermodelku na kolech, chtěl jsem, abyste se do něj zamilovali," představil tvář nových renaultů. První s ní na silnice vyrazilo veleúspěšné clio. I pro samotnou značku je překvapivý velký úspěch jeho derivátu na zvýšeném podvozku jménem Captur. "Už dnes se může zařadit mezi legendární renaulty," míní.

Může se hodit

Hledáte nové auto a Renault by pro vás byl tou pravou značkou? Vyberte si z naší široké nabídky těchto vozů na Automodul.cz.

Jak moc se cítíte omezený konstrukcí a bezpečnostními předpisy? Designéři si na konstruktéry kvůli tomu stěžují stále víc...
Máme spoustu omezení. A je to rok od roku těžší. Je velmi těžké splnit požadavky na ochranu chodců, úhly, prvky, které musíme respektovat. Často nám konstruktéři dají body, mezi něž se musíme vejít. A někdy je s podivem, že se nám podaří udělat hezké auto. Myslím, že z aktuálního clia, i přes požadavky na ochranu chodce, i přes snižování emisí, hmotnosti, technologická omezení, aerodynamické požadavky a další podmínky, se nám podařilo udělat jedno z nejhezčích aut své kategorie. Lidé se mě často ptají, proč nestavíte ta auta snů, vaše koncepty? A já nevím kde začít s vysvětlováním, že to není možné kvůli technickým i praktickým překážkám.

A kdy tedy budete taková auta stavět?
Až budou auta chytřejší. Až budou mnohem efektivnější, ta dnešní jsou velmi neefektivní. V autě vozíte stovky kil bezpečnostních systémů a prvků, které pravděpodobně nikdy nepoužijete, třeba 12 airbagů, které, pokud řídíte opatrně, nikdy nevystřelí. Je to jako byste celý život nosili na zádech padák. Kdybychom měli chytré auto, jež nikdy nenabourá, ani když usnete nebo uděláte něco hloupého, můžeme sundat nárazníky, bezpečnostní systémy a konstrukce. Pak budeme moci postavit lehký, ekologický vůz, efektivní, krásný, protože nebudeme ničím omezeni. Doufám, že se toho dočkám před důchodem. 

Laurens van den Acker, šéfdesignér automobilky Renault

Autoprůmysl dnes směřuje energii k Číně, Indii, k velkým asijským trhům. Ovlivňuje vás to?
Určitě. Evropa je velmi vyspělý trh a lidé tady milují auta. Když jdete do Indie nebo Brazílie, je to tam jak v padesátých letech, lidé se začínají zamilovávat do aut, jsou nadšení, když ho mají. Pro designéra je krásné to vidět. V Indii má míň než 50 lidí z tisíce auto, v Evropě je to 700. Náš vztah k autům je úplně jiný. V Číně si 80 procent lidí kupuje auto poprvé v životě. Myslím, že to může být podobné, jako když u vás padla železná opona. Je v tom nadšení a ten pozitivní vztah k autům je vzrušující.

Na druhou stranu, očekávání jsou vysoká, ale kupní síla velmi nízká. Takže je musíme nadchnout za mnohem nižší ceny, než jsme zvyklí, nemůžeme jim nabídnout nové clio, protože je jednoduše mimo jejich dosah. Takže výzvou pro designéry je udělat něco, co dělá Dacia: hodně auta za málo peněz. A udělat to tak, aby auto nevypadalo jako kompromis. 

Může podle vás být úspěšné globální auto, model pro celý svět?
Musíme odlišit vzhled a druh vozu. Renault je značka, která sleduje potřeby zákazníků. Naše auta musí vyjadřovat, že jsou z Francie, naše hodnoty. Ale určitý typ auta je relevantní pro různé trhy. Teď třeba děláme velký crossover a neděláme ho pro Francii, děláme ho pro Asii, hlavně pro Čínu. Pracujeme také na malém dostupném autě pro Indii, které se asi nikdy nedostane do Evropy. Ale výraz těchto aut bude podobný. Myslím, že můžeme udělat velmi silný designérský výraz, ukázat své kořeny, ale zároveň děláme správné auto za správnou cenu pro správný trh. To je způsob, kterým se snažíme rozřešit tenhle kvíz.

Je ve vašich plánech i nadále laguna?
Lagunu úplně změníme, nová se začne prodávat v roce 2016. Vyvíjíme ji v Koreji (u značky Samsung, která patří alianci Renault-Nissan - pozn. red.) nejen pro Evropu, ale i pro Asii. Je to segment, který je pro nás velmi těžký, obzvlášť v Evropě, kde je obsazený německými značkami, několika britskými a trochu francouzskými. Je to tedy pro nás velmi těžké, ale také velmi důležité v této kategorii být. Protože když nemáte auto této velikosti, bylo by největším modelem auto nižší střední třídy (u Renaultu tedy mégane - pozn. red.). A tak to může jít i dál, jako se to stalo Fiatu, který je dnes značkou malých aut. Pro image a sebevědomí značky je tedy velmi důležité mít v nabídce velké auto. A nová laguna bude úplně jiná, než jak ji znáte dnes. Ve všech ohledech, v designu, proporcích...

Renault býval vždycky velmi progresivní v designu a architektuře svých modelů. Dnes jsou jeho auta spíš konvenční. Je to racionální rozhodnutí, nebo požadavek trhu?
Renault měl jeden čas velmi provokativní modelovou řadu, někdy možná kontroverzní (např. modely Avantime, Vel Satis i Mégane II). V té době měla automobilka velké sebevědomí a byla tu velká potřeba se odlišit, touha po jinakosti. Když to funguje a prodeje letí nahoru, byl bych poslední, kdo by měnil strategii. Ale já přišel do vedení v době, kdy už si Renault některými věcmi škodil. 

Fotogalerie

Mým úkolem bylo oživit design. Když jste oblíbená masová značka, musíte být populární, dělat auta, která mají lidé rádi, líbí se jim, naplňují jejich potřeby. A to je i mým hlavním cílem. Až pak můžeme začít provokovat. Myslím, že clio a captur jsou konvenční auta, a i když třeba nemáte rád renaulty, nemůžete říct, že nejsou hezká. A nové twingo a nový espace budou zase víc provokovat, protože jsou velmi inovativní svou koncepcí. Mou prací je najít rovnováhu mezi auty, které jsou masová, a do nich občas přidat nějaké koření. 

Je pro vás důležitější tvar a proporce, nebo výrazné detaily a grafické prvky? Sám zdůrazňujete, že Renault staví na výrazném logu na přídi.
Máte auta, která mají silný nápad, převratný koncept, jako první twingo, scénic nebo espace. A pak máte styling, jak jsou namalované. Obojí je důležité. Myslím, že příď auta, čili jak my říkáme tvář, se pro nás stala velmi důležitou, protože potřebujeme být viditelní a rozpoznatelní. Ne na evropských trzích, ne ve Francii, kde je každé třetí auto renault, ale na spoustě nových trhů, kde máme jen malý podíl; třeba v Číně nás lidé moc neznají. A když tam jdeme, je velmi důležité mít výraznou tvář, aby si lidé spojili různé modely pod jednu značku. Naštěstí máme krásné logo, Číňanům prý připomíná diamant. A vše, co má spojitost s bohatstvím, je tam velmi dobře přijímáno. Velké logo na výsostném místě je náš spojovací znak, nechci však, aby všechny renaulty měly stejnou masku jako třeba audiny. Musí tam být flexibilita. 

Jak navrhujete? Na počítači, nebo skicujete rukou na každý volný kus papíru?
To je krása naší práce, že všechno vždycky začíná od skicy. A pak se ocitnete ve firmě, která do té skicy investuje miliardy eur. To je na naší práci nejkrásnější i nejbláznivější. A mým úkolem je najít tu správnou skicu mezi dvěma sty dalšími. Můžete být kluk ze Slovenska nebo z Indie, nepromluvíte francouzsky, ale přijdete do studia a když máte talent, naskicujete něco, do čehož pak firma vloží hromadu peněz. 

Jak poznáte ten správný návrh? Nakonec přece rozhodují stejně manažeři...
To je moje práce a je to těžké. Bylo by jednoduché říci, že když je auto úspěšné, tak jsem se na začátku rozhodl pro ten správný návrh. Nejtěžší je najít právě na začátku, když nevíte, co bude následovat, mezi těmi dvěma sty skicami tu správnou. A proto je důležitá strategie. Proto mi musí věřit ostatní z managementu, že vyberu tu správnou. Ale ne kvůli mým modrým očím, musím jim to vysvětlit. Když znají mou strategii, pochopí má rozhodnutí. Není to impulzivní výběr, je spíš racionální. 

Na projektu začínáme s přibližně deseti až patnácti designéry, pak vybereme pět, pak tři a nakonec jednoho. Když to jde dobře, mám tři silné návrhy, vlastně všechny stejně dobré, že by bylo jedno, který vyberu. Ale ve skutečnosti to je jinak, vždycky máte jednoho favorita. Moje práce je řídit lidi a směrovat mé nadřízené ke správnému výsledku. 

V každé generaci renaultů byl nějaký model, který se stal ikonou. Jaký to bude ze současné nabídky?
Je těžké to odhalit teď, že to byla ikona se projeví tak po dvaceti letech. Ale myslím, že captur má potenciál. Je to nový koncept. Rozhodli jsme se ho exportovat do Koreje, tam vládne Hyundai a Kia, mají 80 procent trhu. A prvních tisíc aut jsme tam prodali za sedm minut. Chtěli jsme tam prodávat čtyři tisíce capturů, prodáváme deset a slyšel jsem o plánech na patnáct tisíc. To jsou znaky, že auto má určitou magii. 

Jaký renault z minulosti máte nejraději? Jaké auto je pro vás to nej? A vůbec, čím jezdíte?
Renault má pokladnici ikon, nejradši mám asi model 5 Turbo. Mám rád myšlenku malého dítěte s velkým srdcem. Jezdím novým černým Cliem RS, na nějakého veterána nemám garáž, stěhoval jsem se šestadvacetkrát. Auto mých snů je Lancia Stratos od Marcella Gandiniho, jednoho z největších italských designérů. To je socha na kolech.







Nejčtenější

Momentka z Rallye Příbram.
Pražský rallyesprint vyhrál Kostka, rekordman Pech nedojel

Tomáš Kostka s vozem Ford Focus WRC vyhrál poprvé v kariéře Pražský rallyesprint. Druhé místo ve 22. ročníku tradiční exhibice, která měla centrum na...  celý článek

Expediční Tatra 72 manželů Baumových
První tatra kolem světa. Cestovali s ní manželé Baumovi v roce 1935

Přezdívkou „Miss Australia“ nazývali láskyplně svoji expediční tatru Jiří a Růžena Baumovi, kteří s ní v roce 1935 podnikli cestu kolem světa. Jak se dá...  celý článek

Ford Fiesta
Nová fiesta má být víc nóbl, už jsme v ní seděli

Nová, už osmá generace fiesty se začne v Česku prodávat nejdřív v červnu příštího roku. Vzhledem k úspěšnému tažení aktuální generace modelu, který letos slaví...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.