Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šéf Seatu: Lovíme zákazníky pro koncern VW, se Škodou si nekonkurujeme

aktualizováno 
Jürgen Stackmann má ke strohosti a chladu německých manažerů daleko. Usmívá se, má jiskřivý pohled úsměv a jasnou vizi do budoucna: pilíři Seatu boudou Leon, Ibiza a crossovery.

Seat Leon X-Perience | foto: Michal Šafránek, iDNES.cz

Koncern Volkswagen přetáhl Stackmanna Fordu po dvacetileté kariéře, ve které to dotáhl až do vedení německého zastoupení značky. Do manažerského učení, kde získával zkušenosti, jak to chodí v koncernu VW, šel do Škodovky, kde v letech 2010 až 2012 zastával funkci člena představenstva. Od 1. května 2013 vede Seat a pro španělskou značku jsou to roky růstu ve jménu úspěšných modelů. Má dvě dcery a dva syny, rodinu vozí Seatem Alhambra a sám jezdí leonem, který považuje za klíč k úspěchu celé značky.

Jürgen Stackmann

Jürgen Stackmann

Jak vzpomínáte na léta ve Škodovce?
Velmi pozitivně. Byly to mé první tři roky ve Volkswagen group. Byly to skvělé roky pro značku, protože velké množství rozhodnutí, které jsme tehdy udělali, se dnes projevují. Je to skvělá značka a byla to nezapomenutelná zkušenost.

Může se hodit

Seat Ibiza

Seat Ibiza

Cena 200.000,.Kč včetně DPH

Více na Automodul.cz.

Předpokládám, že u Seatu chcete ten úspěch zopakovat.
Není to úplně srovnatelné, ty značky jdou jinými směry. Máme jiné priority, jiná řešení. Ale myslím, že v Seatu máme příležitost následovat Škodu v tom, že najdeme klíčové směřování značky. Do změny profilu investujeme spoustu energie. Škoda prošla několika vlnami vývoje, my jsme teď na čerstvé vlně našeho vývoje. Seat je mnohem mladší, značka má poloviční věk oproti Škodě. Třicet let jsme vyráběli jen auta ve Španělsku pro Španělsko. Potom, od roku 1984 stála značka jen kolem Ibizy a to i na mezinárodním poli. Takže Seat je zapsaný jako výrobce malých aut pro mladé. To byla tvář značky třicet let. Velká změna nastala s novým Leonem, který je dnes obrovským úspěchem značky. Téměř srovnatelný s důležitostí Octavie pro Škodu. Změna, kterou nyní chceme udělat, je přesunout těžiště nabídky od Ibizy k Leonu. Příští rok k tomu přidáme crossover SUV (koncept představila značka na autosalonu v Ženevě). To také znamená, že Leon nebude největším modelem produktové řady, ale bude jejím srdcem. Myslím, že to je důležitý vývojový krok. Teď musíme dát značce pevný základ a jasný směr a to právě děláme.

Pro koho tedy má Seat být?
Pro lidi mladé duchem, ne jen věkem. Seat může nabídnout svěžest, zaměření na design a funkčnost. Naši zákazníci mají obvykle jedno auto, chtějí tedy kombinaci výborného designu a každodenní použitelnosti. Nyní se zaměřujeme na další klíčový element, kterým je konektivita. Právě jsme podepsali kontrakt o spolupráci se Samsungem na vývoj konektivity mezi smartphonem a vozem. A chceme se Samsungem spolupracovat na vývoji aplikací. Není to spolupráce na bází hardwaru (přístroje sdílí Seat s ostatními značkami koncernu VW - pozn red.), ale najít co nejlepší cestu spojení telefonu s vozem.

Zmínil jste Ibizu jako důležitý model. Dnes jí je v aktuálním provedení sedm let. Co bude dál? Je velmi populární v Evropě.
Ibiza si stále vede velmi dobře. Má stabilní výsledky. Založili jsme růst na Leonu, který je úspěšný i v Česku. Leon pasuje na český trh lépe než Ibiza, protože Češi mají rádi větší auta. Ibizu budeme udržovat aktuální. Ale teď je naším hlavním cílem vstup a zaměření do segmentu crossoverů v Evropě. Myslíme, že můžeme založit svou sílu na designu a funkci, kterými budeme nejlepší v segmentu.

Prohlásil jste, že nový koncept, který jste letos představili, ukazuje novou tvář Seatu. I přesto, že ta stávající je tak úspěšná?
Není to odchýlení se od Leonu, je to evoluce. Máme velmi úspěšný designový tým, není třeba a nebylo by dobré věci výrazněji měnit. Ale musíme se ubrat k evoluci. Musíme implementovat tvář moderních seatů na auto s jinými proporcemi. Značka potřebuje kontinuitu a má jasné směřování. Nechceme dělat překotné změny. Chceme se posouvat dál, ovšem v logických krocích. Potřebujeme jasnou tvář svých produktů.

Koncept je vize pro další pětiletou periodu, je tam souvislost určitých částí s modelem, který dorazí v příštím roce. Novinka, která se představí v roce 2016, bude velkým vozem v rámci Seatu. Seat není zapsaný jako výrobce velkých aut a momentálně nemá zákaznickou základnu, která by takové vozy vyžadovala. Takže potřebujeme mezikroky. Bude to trvat.

První SUV bude vyrábět továrna v Kvasinách. Bude to už druhý seat vyráběný v České republice (prvním je Seat Toledo, dvojče Škody Rapid vyráběné v Mladé Boleslavi). Máte nějaké plány, které naopak přivedou výrobu některé ze škodovek do Martorellu?
V těchto případech se rozhodujeme podle ekonomické a technologické vhodnosti výroby na daném místě. V Martorellu třeba vyrábíme Audi Q3. V Kvasinách budeme vyrábět SUV, protože je to tak nejlepší. Uvidíme, co bude bude dál. Vše záleží na typu vozu, technologii. V tom je kouzlo koncernu Volkswagen, že můžeme vybírat lokalitu výroby, která je nejlepší a nejvýhodnější.

Seat 20V20

Koncept 20V20 naznačil podobu připravovaného SUV, které se představí příští rok.

Jaká je pozice značky Seat v koncernu Volkswagen?
Jsme jednou ze značek, která přitahuje nejvíce zákazníků zvenčí. Seat je jakýmsi lovcem pro VW group. Nejvíce zákazníků k nám přichází od značek Opel, Ford a od francouzských výrobců. Volkswagen má velké portfolio modelů, je to klíčový hráč v Evropě, je to značka snů pro mnohé zákazníky a umí jim nabídnout vozy všech segmentů. Profil Škody klade důraz na prostor, praktičnost, velkou kvalitu a výborný poměr užitku a ceny, má velmi jasné zaměření na trhu. Je důležité říci, že Seat a Škoda mají nejmenší průnik zákaznických skupin v rámci koncernu VW, protože jejich zákazníci mají jiná očekávání.

Seat je na opačné straně, jsme zaměření na mladého ducha, atraktivitu designu. Lidé vědí, že když se usadí do seatu, omládnou. Naším cílem je toto zachovat, ale umožnit i starším lidem přístup ke značce. To je cesta, kterou jdeme.

Alhambra už není zrovna mladým modelem, ale vede si dobře.
Alhambra konstantně roste v prodejích rok od roku. V Evropě máme s Alhambrou dvacetiprocentní podíl v tomto segmentu. Je to jeden z nejprofitabilnějších modelů a také má nejstabilnější výsledky z naší nabídky. Alhambra má stabilní, loajální zákazníky, kteří ji milují. Má vysoké hodnocení spokojenosti u majitelů. Konkurence v tomto segmentu navíc není tak silná.

Takže je teď čas na SUV, a na velká klasická auta už tedy není prostor?
Seat má dvě stabilní nohy: Ibizu a Leon. Třetím pilířem bude řada SUV. Jejím hlavním modelem bude kompaktní SUV, které představíme příští rok v Ženevě. V Evropě je ještě místo pro menší a větší crossovery, ale na ten větší budeme muset čekat do roku 2020, kdy do něj značka doroste. Ano, je pravda, že chceme stavět portfolio crossoverů, ale musíme si ujasnit, co má pro značku smysl, aby byla prodejně úspěšná.

SUV už jsou úspěšná několik let. Proč jste s ním nepřišli dříve?
Myslím, že jdeme na trh v pravý čas. Dříve, bez stávajícího Leonu, bychom neměli dostatečně přesvědčivý předpoklad pro vstup do tohoto segmentu. Teď jsme díky Leonu otevřeli značku pro nové zákazníky. Díky němu přicházejí ke značce rodiny nebo středně příjmové skupiny. S Leonem bude vstup pro nové SUV příští rok o moc jednodušší než před lety bez něj. Myslím, že každá značka potřebuje určitý čas pro růst a přilákání zákazníků. Nikdy není pozdě. Myslím, že jsme vše naplánovali dobře.

Představí se také hybridní nebo elektrická verze?
Myslím, že koncem dekády bude příklon k elektrickému pohonu narůstat. Ovšem teď po něm není nijak významná poptávka. Je to kvůli známým důvodům: omezený dojezd, je to velmi drahé, dobíjení je složité a lidé taková auta „nenávidí“. Ale myslím, že díky použití MQB platformy, která to umožňuje, máme možnost přinést tuto technologii, kdykoliv to budeme potřebovat. A přijdeme s ní tehdy, kdy to budou zákazníci vyžadovat. To je klíčové, my nejsme inovátoři v rámci koncernu VW. To je úkol pro Audi a také pro Volkswagen. V roce 2020 nebo 2021 je možné, že se s kombinací spalovacího motoru s elektromotorem ve větším měřítku setkáme.

Opustili jste ruský trh a z Číny jste vycouvali poté, co jste prodali dva tisíce aut. Takže zůstanete evropskou značkou? Neplánujete expanzi na mimoevropské trhy?
Jsme jasně zaměřeni na Evropu. Restrukturalizujeme značku, aby byla výdělečná v Evropě. A toto zaměření nám pomáhá, díky tomu máme tak dobré výsledky. A budeme v tom pokračovat. Nepotřebujeme vzdálené trhy pro to, abychom zajistili pevné základy pro budoucnost. Tato značka bude stabilní v Evropě pro Evropu. Nemá smysl rozvíjet velké plány, když nejste dostatečně stabilní a silní v Evropě.

Témata: Seat, Škoda




Hyundai Santa Fe GRAND EXECUTIVE...
Hyundai Santa Fe GRAND EXECUTIVE...

r.v. 2014, naj. 42 611 km, diesel, 1. majitel
880 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.