Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České normy VW nejspíš neporušil, říká český ministr dopravy

  16:30aktualizováno  16:30
Dosavadní vyšetřování emisního skandálu naznačuje, že VW možná vůbec neporušil české zákony ani pravidla EU. „Česko proto nejspíš nebude požadovat odškodné,“ říká český ministr dopravy Dan Ťok v rozhovoru pro Lidové noviny.

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

„Já myslím, že v tomto ohledu Volkswagen neporušil žádný z našich zákonů, a není tedy důvod, abychom se o odškodném bavili,“ říká Dan Ťok v rozhovoru pro LN.

„Chceme si ověřit, zda auto odpovídá podmínkám homologace, za kterých bylo uvedeno do provozu. My si myslíme, že ta auta těmto podmínkám vyhoví, ale chceme se o tom přesvědčit,“ dodává. Plnění norem se nyní ověřuje ve zkušebně v Roztokách u Prahy. „Otestujeme jak ta starší auta plnící Euro 5, tak novější modely, které mají plnit Euro 6. Otestujeme samozřejmě i auta s navrženými úpravami. A nevylučuji, že vyzkoušíme i vozy některých jiných značek,“ doplňuje.

„Homologace určuje limit, který musí auta plnit. Deklarované prodejní hodnoty, to jsou třeba i čísla, na základě kterých výrobce tvrdí, že má nejekologičtější a nejčistší vůz, a ta mohou být samozřejmě hlouběji pod zákonnými limity,“ vysvětluje ministr dopravy. „VW si zřejmě zlepšil obraz toho, jaké emisní hodnoty jejich motory vykazovaly při homologaci,“ celý rozhovor v placené sekci na webu Lidových novin zde.

Dieselgate

Skandál „dieselgate“ vypukl 18. září, kdy americká agentura pro ochranu životního prostředí obvinila koncern Volkswagen, že u vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Automobilka přiznala, že software instalovala po celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. Koncern Volkswagen prozatím pracuje na technickém řešení, které by mělo u aut s tímto softwarovým opatřením upravit tvorbu emisí NOx - více čtěte zde.

Ministr Ťok svými výroky potvrzuje to, že mezi americkými a evropskými normami je velký rozdíl. To, za co chtějí pokutovat Volkswagen v zámoří, bude v Evropě podle dosavadního vývoje kauzy jen těžko postižitelné.

Už i v Česku se ovšem vyrojili právníci, kteří vidí v dosavadním vývoji kauzy potenciál. Desítky českých majitelů aut koncernu Volkswagen tak už na automobilku chystají žaloby a věří ve vysoké odškodnění (čtěte tady)



Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.