Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

České normy VW nejspíš neporušil, říká český ministr dopravy

  16:30aktualizováno  16:30
Dosavadní vyšetřování emisního skandálu naznačuje, že VW možná vůbec neporušil české zákony ani pravidla EU. „Česko proto nejspíš nebude požadovat odškodné,“ říká český ministr dopravy Dan Ťok v rozhovoru pro Lidové noviny.

(Ilustrační snímek) | foto: Reuters

„Já myslím, že v tomto ohledu Volkswagen neporušil žádný z našich zákonů, a není tedy důvod, abychom se o odškodném bavili,“ říká Dan Ťok v rozhovoru pro LN.

„Chceme si ověřit, zda auto odpovídá podmínkám homologace, za kterých bylo uvedeno do provozu. My si myslíme, že ta auta těmto podmínkám vyhoví, ale chceme se o tom přesvědčit,“ dodává. Plnění norem se nyní ověřuje ve zkušebně v Roztokách u Prahy. „Otestujeme jak ta starší auta plnící Euro 5, tak novější modely, které mají plnit Euro 6. Otestujeme samozřejmě i auta s navrženými úpravami. A nevylučuji, že vyzkoušíme i vozy některých jiných značek,“ doplňuje.

„Homologace určuje limit, který musí auta plnit. Deklarované prodejní hodnoty, to jsou třeba i čísla, na základě kterých výrobce tvrdí, že má nejekologičtější a nejčistší vůz, a ta mohou být samozřejmě hlouběji pod zákonnými limity,“ vysvětluje ministr dopravy. „VW si zřejmě zlepšil obraz toho, jaké emisní hodnoty jejich motory vykazovaly při homologaci,“ celý rozhovor v placené sekci na webu Lidových novin zde.

Dieselgate

Skandál „dieselgate“ vypukl 18. září, kdy americká agentura pro ochranu životního prostředí obvinila koncern Volkswagen, že u vozů s naftovým motorem používal software umožňující při testování emisí skrývat vysoce nadlimitní hodnoty toxických oxidů dusíku. Automobilka přiznala, že software instalovala po celém světě do zhruba 11 milionů aut, včetně 1,2 milionu vozů české divize Škoda Auto. Koncern Volkswagen prozatím pracuje na technickém řešení, které by mělo u aut s tímto softwarovým opatřením upravit tvorbu emisí NOx - více čtěte zde.

Ministr Ťok svými výroky potvrzuje to, že mezi americkými a evropskými normami je velký rozdíl. To, za co chtějí pokutovat Volkswagen v zámoří, bude v Evropě podle dosavadního vývoje kauzy jen těžko postižitelné.

Už i v Česku se ovšem vyrojili právníci, kteří vidí v dosavadním vývoji kauzy potenciál. Desítky českých majitelů aut koncernu Volkswagen tak už na automobilku chystají žaloby a věří ve vysoké odškodnění (čtěte tady)





Nejčtenější

Lotus 3-Eleven
Čínská automobilka Geely koupí značky Proton a Lotus

Čínský výrobce automobilů Zhejiang Geely Holding Group koupí 49,9 procenta akcií malajsijské automobilky Proton a 51 procent jejího dceřiného britského výrobce...  celý článek

Kamil Holán
Český šampion přírodních okruhů: Závodění je můj život

„Strašně mě to baví,“ říká nadšeně o závodění na motorce Kamil Holán a zopakuje to několikrát. Je jedním z nejlepších českých jezdců na přírodních okruzích, to...  celý článek

Tuningový sraz v Teplicích
Od června začínají pokuty za úpravy aut, servis je musí majiteli hlásit

Od června vstoupí v platnost novela zákona o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích. Její součástí je povinnost autoservisů oznámit majiteli při...  celý článek

Audi A5 Sportback
Audi A5 Sportback je pro manažery, kterým nechtějí koupit sporťák

Audi A5 je ideální volbou pro manažera, který chce něco víc než „obyčejnou“ limuzínu. Sporťák mu ve firmě neprojde, ale chce něco, co aspoň sportovně vypadá a...  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Další z rubriky

(Ilustrační snímek)
Šéf Fordu končí, sázka na robotická auta a elektromobily mu nevyšla

Velké personální změny se odehrávají v automobilce Ford. Podle magazínu Bloomberg přišel o místo předseda představenstva Mark Fields i šéf komunikace Ray Day.  celý článek

Walter de Silva
Číňané skupují evropské mozky. Teď mají kapitální úlovek

V Evropě jde do tuhého: nejsou lidi a nejen ve výrobě. V autoprůmyslu začíná být situace kritická, po každém, kdo vypadá, že by ho lepší podmínky dokázaly...  celý článek

Automobilový odborník Vít Pěkný (vlevo) a pražský radní Petr Dolínek (vpravo) v...
SUV jsou do centra města zbytečná, řekl pražský radní v Rozstřelu

Nekupujte SUV, nabádá pražský magistrát řidiče. Kampaň, která má odradit od jízdy velkými auty na vysokém podvozku do centra, v pořadu Rozstřel na iDNES.cz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.