Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Ford zkoumá budoucnost dopravy, z nezájmu mladých strach nemá

  11:00aktualizováno  11:00
Osobní auta se mění mimo jiné i podle toho, co od nich očekávají zákazníci. Podle viceprezidenta Ford of Europe Roelanta de Waarda budou čím dál větší roli hrát jak technologie, tak také emoce. Automobilový svět se s nastupující mladou generací zákazníků změní, ale neznamená to nutně, že by měl strádat.

Ford Mustang | foto: Ford

Roelant de Waard je evropským viceprezidentem Fordu pro marketing, prodej a servisní služby. Ze své pozice tedy ví, jaká auta si zákazníci žádají a jaká by jim měla automobilka nabídnout v blízké budoucnosti. Právě na to jsme se zaměřili při rozhovoru, který vznikl v rámci de Waardovy návštěvy v české pobočce Fordu.

Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a servisní služby

Roelant de Waard, viceprezident Ford of Europe pro marketing, prodej a servisní služby

Moderní auta se stávají jakýmsi digitálním prostředím. Co v tomto směru chystá Ford?
Po celém světě momentálně běží 25 našich experimentů různé povahy. Týkají se chytré mobility, jsou to určité pilotní projekty. Například v projektu ve Velké Británii používáme cloud k tomu, aby dal zákazníkům vědět, kde jsou k dispozici parkovací místa. Další projekt propojuje dopravu automobilem a elektrickým bicyklem, a to za použití pokročilé navigace, která pro cestu do destinace vybere vhodnou kombinaci způsobů dopravy. V současnosti u cloudových služeb nesázíme na jedno univerzální řešení, nevěříme, že na tomto poli bude nějaký jeden vítěz. Cloud bude poskytovat celou řadu služeb. Už jsme například předvedli vozidla, která spolu přes cloud komunikují, varují se například před nehodami. Když auto kilometr před vámi potká nenadálá situace, další auta za ním budou informována. Velice věříme v užitečnost této komunikace. Kromě ní a parkování také zkoumáme i oblasti jako sdílení aut nebo spolujízdu a další.

V souvislosti se sdílením aut se také hovoří o tom, zda bude především mladá generace chtít auta vlastnit. Jak budete pracovat s takovými zákazníky?
Postoj k vlastnictví auta se v budoucnu změní. Ale na druhou stranu jsme si nedávno provedli v USA i v Evropě průzkum a ten ukázal, že bychom neměli očekávat, že nadcházející generace nebude auta kupovat a že ji nezajímají. Naopak, bylo zajímavé zjistit, jak moc tito lidé očekávají, že budou auta vlastnit a řídit. Možná ne během studia, ale očekávají, že až začnou pracovat, tak auto mít budou. Navíc jim docela záleží na tom, jaké auto to bude. Velmi jim například imponují SUV. Někdy se říká, že se mladí zajímají jen o svůj mobilní telefon, ale oni ještě více než generace baby-boomers zbožňují jedinečná auta.

A jaká auta mladí chtějí? Záleží jim i na technologiích?
Zajímavé je, že tito lidé hovořili především o tom, jaký typ auta by chtěli řídit. Zároveň však předpokládají, že v budoucnosti bude existovat několik způsobů, jak si tato auta užít. Prostě očekávají, že služby pro spolujízdu jako třeba BlaBlaCar budou moci využívat i v jejich oblíbených SUV modelech nebo v autech značky Ford a že při klasickém sdílení aut si budou moci vybrat, jaký vůz si vyzvednou. Méně se obávám o jejich zájem o řízení, ale je jisté, že budou při cestování využívat kombinaci více způsobů dopravy. Věříme, že v budoucnu bude muset výrobce automobilů nabídnout širokou škálu způsobů, jak se dostat z místa A do místa B.

Fotogalerie

Jak budete tato auta prodávat?
V České republice jsme právě otevřeli první dealerství, které je přestavěno do nové podoby našich showroomů. Je vybaveno špičkovou technikou, tablety a velkoplošnými obrazovkami, na kterých zákazníkům vysvětlujeme naše technologie. Soustředíme se tu na vozidla, o která je velký zájem právě třeba mezi generací millenials (generace lidí narozených v letech 1975 až 2000 - pozn. red.). Máme tu takzvanou power-wall, což je prvek z našich designových studií. Vlastně jde o obří displej, kde si můžete nakonfigurovat a prohlédnou své auto přímo před sebou ve skutečné velikosti. V době, kdy toho mohou zákazníci dělat tolik on-line, přinášejí taková řešení showroomům určitou přidanou hodnotu.

Mluvil jste i o jedinečných autech. Zaměří se Ford opět více na modely upravené pro jednotlivé trhy než na globální auta?
Myslím si, že naše strategie One Ford je pro nás velkou příležitostí. Kdyby tato strategie neexistovala, tak by pro nás bylo mnohem složitější přinést do Evropy takové modely jako Mustang, Edge nebo EcoSport. Navíc jsme i v rámci této strategie výrazně rozšířili portfolio emocionálních aut. Představili jsme luxusní značku Vignale, od které toho časem uvidíte mnohem více. Začali jsme prodávat EcoSport a brzy začneme prodávat Edge, takže budeme mít v nabídce tři SUV. A také jsme začali prodávat celou řadu vzrušujících sportovních aut, rozšířili jsme řadu ST u Focusu o dieselovou verzi, máme verzi RS, máme Mustang a také supersport Ford GT.

Když zmiňujete EcoSport. Stále se tu neprodává. Kdy se k nám dostane?
Je na cestě, v České republice můžete očekávat start prodeje v létě roku 2016. Bohužel nás omezuje výrobní kapacita. Kvůli tomu jsme se rozhodli, že bude lepší začít model naplno prodávat na několika vybraných trzích, než abychom vyrazili na všechny, ale neměli dost aut k uspokojení poptávky. V současné době bychom měli mít k dispozici vyšší výrobní kapacitu, a budeme tedy prodej spouštět i na dalších trzích. EcoSport patří do v Evropě nejrychleji rostoucího segmentu trhu, takže tu nechceme chybět.

Na jaké zákazníky s tímto autem cílíte? Kterým autům chcete zákazníky sebrat?
Skupina potenciálních zákazníků je docela rozmanitá. Je pravidlem, že auta této kategorie si kupují ti, kdo si koupili vůz ve stejné cenové hladině. Vzhledem k ceně to tedy znamená, že typickým majitelem SUV B segmentu je předchozí majitel hatchbacku C segmentu, v případě EcoSportu tedy předchozí majitelé Focusu a podobných modelů. Ale do této kategorie míří i zájemci o minivany, tedy lidé, kteří očekávají lepší nabídku prostoru.

Jakou budoucnost před sebou má třeba Mondeo?
Myslím si, že Mondeo aktuální generace jsme na trh přinesli o trochu později, než jsme chtěli, protože jsme budovali továrnu ve Valencii. Teď jede výroba naplno a Mondeo díky tomu získává ve střední třídě odpovídající tržní podíl. Popularita střední třídy v posledních letech klesá, a to především na úkor kompaktních SUV, jakým je třeba Ford Kuga. Kuga se dnes prodává typicky za ceny, za které se dříve prodávalo Mondeo. Když nějaká kategorie vozů roste, musí zákonitě jiná klesat. Ale během své kariéry jsem se nikdy nesetkal s tím, že by některá kategorie kompletně zanikla. Vždy jsem zatím zažil jen to, že se objevily nové kategorie. Nemyslím si tedy, že by střední třída měla někdy v budoucnu zmizet, ale bude se muset o zákazníky dělit s SUV. Ve střední třídě jsme tedy zastoupeni a hodláme tu zůstat.

V této třídě jsou úspěšnými modely ty od prémiových značek. Proto jste představili značku Vignale?
Ano. Všimli jsme si, že zákazníci, kteří kupují auta střední třídy, utrácejí za vozy vysokých specifikací s velmi bohatou výbavou na vrcholu cenového rozpětí. Šedesát procent našich prodejů v této třídě tvoří výbava Titanium. Když prodáváte tolik vrcholných modelů, jasně vám to říká, že je tu ještě větší potenciál. Zjistili jsme, že zákazníci, kteří chtěli utratit více peněz, prostě museli jít někam jinam, protože u nás narazili na strop. Se značkou Vignale máme i těmto zákazníkům co nabídnout. Ti, kdo byli naprosto spokojeni s Fordem a museli značku opustit, tak teď již činit nemusí.

Zmínil jste, že jste pro Mondeo budovali výrobní kapacity. Jaká je vůbec budoucnost evropských výrobních závodů Fordu?
Teď jsou velkým tématem dodávky modelu EcoSport, bavíme se s rumunskou vládou o tom, že bychom začali EcoSport vyrábět v továrně Craiova. To by mohla být asi ta nejzásadnější změna v našich evropských kapacitách.

Roelant de Waard o Dieselgate

Jaké bude mít podle de Waarda aféra Dieselgate dopady na evropský automobilový průmysl a na budoucnost vznětových motorů, čtěte v dnešních Lidových novinách.

Takže nebudete některé jiné továrny zavírat nebo zeštíhlovat?
Ne, ne. Zásadní reorganizací jsme si už prošli, zavřeli jsme továrnu v Genku, zavřeli jsme několik lokalit ve Velké Británii, přistoupili jsme k restrukturalizačnímu plánu, který snížil naše výrobní kapacity o 18 procent. Teď jsme naštěstí svědky toho, že naše odvětví roste rychleji, než kdokoli očekával. Pro rok 2015 se očekával růst na 15,3 milionu vozidel a nejspíš to letos dotáhneme na 15,9 milionu.

Nemohla by tento růst zpomalit nebo zastavit aféra Dieselgate?
Jestli bude mít nějaký vliv, tak si myslím, že to bude v oblasti rozvržení modelů. Ale je příliš brzy na to, abychom to hodnotili. Doufám, že chyby jednoho výrobce nezpůsobí paniku a trh nebude reagovat přehnaně.

Zatím jste tedy nezaznamenali, že by došlo ke změnám preferencí zákazníků?
Je to velmi složité. Situaci monitorujeme, monitorujeme i internet, ale pokud na něm sledujete klíčové slovo Diesel, může to vždy být v pozitivním i negativním smyslu. Vidíme, že zákazníci se rozmýšlejí a vyhledávají informace. Znamená to, že motory EcoBoost (benzinové motory Fordu - pozn. red.) jsou jednou z oblastí, o kterou se zákazníci alespoň na internetu zajímají více. Jestli to změní jejich chování, bude záležet na spoustě faktorů.



Témata: Ford, Ford Mondeo




Nejčtenější

Škoda 1101 Tudor
Autofotka týdne: První poválečná škodovka slaví sedmdesátiny

Jméno dostala první poválečná škodovka z angličtiny. Dnes už nepoužívaný termín „tudor“ označuje obecně typ dvoudveřové karoserie, vychází z anglického...  celý článek

Expediční Tatra 72 manželů Baumových
První tatra kolem světa. Cestovali s ní manželé Baumovi v roce 1935

Přezdívkou „Miss Australia“ nazývali láskyplně svoji expediční tatru Jiří a Růžena Baumovi, kteří s ní v roce 1935 podnikli cestu kolem světa. Jak se dá...  celý článek

Momentka z Rallye Příbram.
Pražský rallyesprint vyhrál Kostka, rekordman Pech nedojel

Tomáš Kostka s vozem Ford Focus WRC vyhrál poprvé v kariéře Pražský rallyesprint. Druhé místo ve 22. ročníku tradiční exhibice, která měla centrum na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.