Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozmach elektromobilů brzdí moc levný benzin

  13:34aktualizováno  13:34
Thomas d'Haussy, hlavní manažer modelové nabídky Citroën, jezdí na naftu, budoucnost ale vidí v elektřině. Kupci aut podle něj musí změnit uvažování. Auta si nebudeme kupovat, ale pronajímat.

Citroën C-Zero | foto: Citroën

Na elektřinu d'Haussy jezdil už v době, kdy Citroen dělal první sériová auta na elektřinu, například s elektrickým saxem (jak jezdí jeho dvojče čtěte ZDE). "Elektřina je velmi dobrý zdroj - pohon, zejména pro městské ježdění, tam jsem to používal často. Jezdil jsem na krátké vzdálenosti," vzpomíná.

Hlavní brzdou všeobecného rozšíření elektromobilů je podle něj dojezd. Automobilky si to uvědomují a pracují na tom. "Čas od času potřebuje každý automobil použít k cestě, která přesahuje dosah elektrického vozu."

"Pracujeme na tom, abychom měli takovou nabídku, kdy se dá nabídnout elektrický vůz, který by sloužil pro určitý typ potřeby. Na druhé straně mít v záloze vůz, který nám splní přání převézt něco velkého nebo dostat se do větší vzdálenosti," vysvětluje.

Značky musí tento rozpor řešit dvěma směry. Městský elektromobil Citroën začíná právě nabízet zákazníkům, V Norsku si už C-Zero koupilo přes šedesát soukromníků, do Česka dorazí v březnu příštího roku. "Pokud se objeví potřeba delšího převozu, je ale potřeba sáhnout jinam," říká Thomas d'Haussy.

Co vás při vývoji aut víc omezuje? Ekonomika, nebo fyzika?

Rozhodující je vždycky klient, který nezaplatí víc za běžné používání vozu, než je zvyklý. Musíme nabídnout takovou technologii, kterou jsou lidé schopni a ochotni zaplatit. To znamená, že možná budeme muset sáhnout do obecných zvyklostí. Dnes jsou lidi zvyklí na to, že musím automobil vlastnit, můžu ho užívat a pak je to můj miláček a můžu s ním jezdit. Je třeba se posunout do jiné formy. My v těchto nových technologiích, které jsou drahé, směřujeme k pronájmům. Dnes, když si kupujete vůz, tak se rozhodujete podle vašich maximálních potřeb, ať už jde o objem vozu, nebo o to kam až dojede. To se může změnit.

Pracujete na něčem jiném? Máte v záloze nějaké originální palivo? Nebo se už bude jen vylepšovat?
Určitě jdeme oběma směry, pracujeme paralelně na novátorských řešeních, ať už to jsou palivové články, nebo jde o spalovací motor. Hlavně se ale soustředíme na to, co už máme a potřebujeme to dostat do oběhu. Problém je, že dnes benzin a nafta nejsou dostatečně drahé, aby ty nové věci byly rentabilní.

Aby se uvedly do reálného života elektromobily, je potřeba zdražit palivo?

Nebo na to dát vyšší daně. Ale to nám pak třeba elektrárenské firmy zdraží proud, když uvidí, že jsou všichni závislí jen na elektrice.

Autor:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.