Citroën C-Zero | foto: Citroën

Rozmach elektromobilů brzdí moc levný benzin

  • 90
Thomas d'Haussy, hlavní manažer modelové nabídky Citroën, jezdí na naftu, budoucnost ale vidí v elektřině. Kupci aut podle něj musí změnit uvažování. Auta si nebudeme kupovat, ale pronajímat.

Na elektřinu d'Haussy jezdil už v době, kdy Citroen dělal první sériová auta na elektřinu, například s elektrickým saxem (jak jezdí jeho dvojče čtěte ZDE). "Elektřina je velmi dobrý zdroj - pohon, zejména pro městské ježdění, tam jsem to používal často. Jezdil jsem na krátké vzdálenosti," vzpomíná.

Hlavní brzdou všeobecného rozšíření elektromobilů je podle něj dojezd. Automobilky si to uvědomují a pracují na tom. "Čas od času potřebuje každý automobil použít k cestě, která přesahuje dosah elektrického vozu."

"Pracujeme na tom, abychom měli takovou nabídku, kdy se dá nabídnout elektrický vůz, který by sloužil pro určitý typ potřeby. Na druhé straně mít v záloze vůz, který nám splní přání převézt něco velkého nebo dostat se do větší vzdálenosti," vysvětluje.

Značky musí tento rozpor řešit dvěma směry. Městský elektromobil Citroën začíná právě nabízet zákazníkům, V Norsku si už C-Zero koupilo přes šedesát soukromníků, do Česka dorazí v březnu příštího roku. "Pokud se objeví potřeba delšího převozu, je ale potřeba sáhnout jinam," říká Thomas d'Haussy.

Co vás při vývoji aut víc omezuje? Ekonomika, nebo fyzika?

Rozhodující je vždycky klient, který nezaplatí víc za běžné používání vozu, než je zvyklý. Musíme nabídnout takovou technologii, kterou jsou lidé schopni a ochotni zaplatit. To znamená, že možná budeme muset sáhnout do obecných zvyklostí. Dnes jsou lidi zvyklí na to, že musím automobil vlastnit, můžu ho užívat a pak je to můj miláček a můžu s ním jezdit. Je třeba se posunout do jiné formy. My v těchto nových technologiích, které jsou drahé, směřujeme k pronájmům. Dnes, když si kupujete vůz, tak se rozhodujete podle vašich maximálních potřeb, ať už jde o objem vozu, nebo o to kam až dojede. To se může změnit.

Pracujete na něčem jiném? Máte v záloze nějaké originální palivo? Nebo se už bude jen vylepšovat?
Určitě jdeme oběma směry, pracujeme paralelně na novátorských řešeních, ať už to jsou palivové články, nebo jde o spalovací motor. Hlavně se ale soustředíme na to, co už máme a potřebujeme to dostat do oběhu. Problém je, že dnes benzin a nafta nejsou dostatečně drahé, aby ty nové věci byly rentabilní.

Aby se uvedly do reálného života elektromobily, je potřeba zdražit palivo?

Nebo na to dát vyšší daně. Ale to nám pak třeba elektrárenské firmy zdraží proud, když uvidí, že jsou všichni závislí jen na elektrice.


Elektromobil