Přínosem pro přistupující země pak budou zvýšené investice automobilového průmyslu, protože již dnes se například v České republice a na Slovensku rozjíždějí velké investice do výrobních závodů evropských automobilek, a ty podle Hodace v příštích čtyřech až pěti letech ještě porostou. Investovat se podle něj bude nejen do montáží, ale také do výroby motorů nebo náhradních dílů.
Podobný vývoj zaznamenalo po vstupu do EU například Španělsko. Důvodem příchodu investorů z automobilového průmyslu do střední a východní Evropy je stále ještě levnější pracovní síla i kvalitní pracovníci, ale jde také o přiblížení se trhům. "Je totiž výhodnější vyrobit auta v místě prodeje, než je převážet. Nové investice nenahradí stávající výrobu, ale rozšíří produkci," vysvětlil Hodac.
Letošní rok není pro automobilový průmysl v Evropě příznivý. Kvůli hospodářské recesi i rozkolísané politické situaci ve světě se letos snížil prodej nových vozů zhruba o dvě až tři procenta.
Fotogalerii z autosalon v Brně najdete ZDE! |
českého Sdružení automobilového průmyslu Vratislav Kulhánek při pátečním slavnostním zahájení Autosalonu v Brně uvedl, že na celkové české průmyslové produkci se automobilový průmysl podílí 18 procenty s celkovým obratem 353 miliard korun. Přes 70 procent produkce tohoto odvětví se vyváží, což na celkovém exportu ČR představuje 20 procent. Všechny podniky automobilového průmyslu v
České republice jsou navíc ziskové, zdůraznil Kulhánek.
Brněnský Autosalon si v pátek prohlédl i komisař pro rozšíření EU Günter Verheugen. S premiérem Vladimírem Špidlou si prohlédli několik expozic a vyzkoušeli si i novinku mladoboleslavské automobilky - Škodu Superb pro vrcholné představitele států.