Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rozšlapte dýmku, spalte tvídové sako. Nový Jaguar XJ je moderní sportovec

aktualizováno 
Doba je zlá, aristokrati musí zavřít Timesy, odložit dýmku a zezadu přesednout za volant. Aby to nebylo tak příšerné, představil Jaguar nové XJčko.

Nový Jaguar XJ se představil loni v létě na speciální akci v Londýně. Právě teď přijíždějí první urozené kočky ze šlechtitelské stanice v Coventry za nejrychlejšími zákazníky. Největší model značky po dlouhých letech opustil klasickou tvář a dělá všechno proto, aby dostál jménu značky.

Může se hodit

Máte rádi luxusní vozy?Prestižní značku Jaguar
a mnoho dalších můžete najít na obřím portálu www.automodul.cz

Nezaměnitelné tvary, jaguár balancující na špičce chladiče a čtveřice kulatých světel, na to všechno zapomeňte. Giles Taylor a jeho designérský tým, který má podobu nového XJ na svědomí, se rozhodli, že se k tradičnímu jaguaru postaví po svém. Už na pohled v něm jaguara poznáte. Ne proto, že má rysy svého dědečka, prostě to z něj vycítíte.

Jaguar XJ

Charisma

Než ospalost čtvrtečního odpoledne v pánském klubu, připomíná nové XJ sobotní souboje na okruhu. Má sice pět metrů, ale je to sportovec v elegantním oblečení, má noblesu a vybrané chování.

Nový jaguar, na jehož představení redakci automobilka pozvala na silničky kolem Paříže, to je 512 x 189 x 144 centimetrů (délka x šířka x výška) propracované techniky a skvělého stylu. Naživo vypadá mnohem líp než na fotkách. Úzká okna a protáhlý, elegantní profil zdůrazňují sílu a naznačují agresivitu.

Zadní černé sloupky? To je libůstka Gilese Taylora. Zboku prý díky nim auto něčím připomíná jachtu, protože sloupky v siluetě splynou s okny.

Technika musí být na výši doby, aby se jaguar mohl odvážit na lov konkurentů. Má hliníkovou karoserii, podvozek i benzinové motory. "Na autě je 2800 svarů a 90 metrů spojů karoserie je lepených speciálními hmotami, které drží líp než svar," popisuje šéf vývoje Erol Mustafa.

"152 LEDek ušetří 1,4 g CO2 na kilometr v porovnání s obyčejnými žárovkami," prozrazuje jeden z důvodů proč zadní světla složit z diod.

Když vám kabát nepadne napoprvé do oka, užívejte XJ doušek po doušku, jako whisky. A nebo rovnou usedněte za volant...

Jaguar XJ

Styl

Sedíte hezky nízko, zadek máte skoro na podlaze a nohy natažené dopředu, XJčko řidiči nutí hodně sportovní polohu za volantem. Až ho půjdete okukovat do autosalonu, všimněte si, že řidič a spolujezdec nemusí přelézat při nastupování žádný práh, je absolutně zarovnaný s podlahou vpředu. Ploché výplně dveří pocitově zvětšují prostor, vysoko položená spodní hrana okna zase dodává pocit robustnosti a bezpečí. Vnitřek auta je skvěle odhlučněný, pomáhá mu k tomu i vyšlechtěná aerodynamika.

Dřevo vypadá v jakémkoliv autě mladším padesáti let divně, v jaguaru si to bez něj představit neumíte, a že na dveřích je v novém XJčku pěkná "fošna", která se z obou stran sbíhá až pod čelním sklem. To samé na sedadlech: Dvoubarevné čalounění s kontrastním proužkem si jiné než anglické auto dovolit nemůže. Kůží nebo alcantarou je obšitá přístrojovka, sloupky a když chcete i strop. Můžete mít dokonce osvětlená výklopná zrcátka u stropu i pro zadní sedadla. Ve všech XJ pak jsou třeba dvě střešní okna (to zadní se bohužel nedá otevřít).

Masážní, vyhřívaná a odvětrávaná sedadla jsou samozřejmostí, vybíráte mezi dvou nebo čtyřzónovou klimatizací. Audiosoustava, kterou dodala a odladila renomovaná britská firma Bowers & Wilkins, může mít v tom nejvyšperkovanějším XJ až 1200 wattů dvacetireproduktorové soustavy, hudbu můžete ukládat na vestavěný harddisk. Zvuk odladili tak, abyste se cítili jako ve svém domácím kině, mimochodem stejní experti zařizují nahrávací studia.

Klasická značka, vyrábějící klasická auta, která ladila s mahagonovým příborníkem a klubovkou s british racing green čalouněním totiž překvapí pracovištěm řidiče. Což o to, nějaký ovladač tam zbyl a dotykový displej na středové konzoli měla už předchozí generace (ta nová toho umí spoustu, ale zasloužila by si zásah šikovného grafika).

Ovšem to, na co koukáte pod volantem, vám vyrazí dech. Kapličku klasických budíků s chromovými rafičkami a malovanými číslicemi nehledejte, je tam displej. To, co byste hledali v japonském star-trek sporťáku a v jaguaru úplně naposledy, tu je vyvedeno v čistě závodnickém duchu. Zvolíte sportovní režim a budíky zrudnou, řadíte páčkami pod volantem, po displeji přebíhají animované kuličky jak z počítadla.

Jaguar XJ

K modernímu a přeci klasickému (fakt to není protimluv) interiéru XJčka to pasuje, jen by displej mohl mít lepší grafiku. A jen tak mezi řečí: kromě toho, že programátoři umí naučit displej zobrazovat vlastně cokoliv si designéři a konstruktéři vymyslí, má displej místo budíků obrovskou výhodu, je laciný. Takže se už brzo těšte i vy, co jaguara nechcete.

Osmipalcový displej na středovém panelu může být vybaven technologií dual-view, což znamená, že řidiči radí navigace kudy jet a spolujezdec zatím ze svého sedadla sleduje film z DVDčka. A přitom oba koukají na jeden displej!

Převodovka je stejně vždycky automatická, tak nemusí na středovém tunelu překážet velká trčící páka. U ostatních jaguarů se osvědčil otočný ovladač, se kterým se zachází jednoduše. Vypadá jako ten, kterým ovládáte hlasitost na domácím hi-fi. Když nastartujete, vysune se ze skrýše ve středovém tunelu. A když chcete řadit ručně, jsou tu pádla pod volantem, která motory poslouchají na slovo a bleskurychle.

Návratem do přítomnosti a ohlédnutím za parádní minulostí je krásný, kruhový volant s utopeným středem. Nikdo jiný tak fešácký nemá.

V tomhle autě ale bude někdo jezdit i vzadu. Nesmí tam proto chybět mahagonový vyklápěcí stolek. Už v krátké verzi je tam místa spousta. Na nohy je to samozřejmé. Ač to zvenku nevypadá, nebude se ale tísnit ani hlava pod splývající střechou.

A to má Jaguar ještě v záloze prodlouženou variantu pro případy, že má pan ředitel delší nohy. Na zadních sedadlech je pak o 134 mm víc místa. Rozvor základní verze je 3032 milimetrů.

Síla

Základním motorem je šestiválcový nafťák. Pak následují už výhradně pětilitrové osmiválce ve třech různých variantách, kterým chutná benzin.

Turbodiesel, vzešlý ze spolupráce Fordu (donedávna majitele britské šlechty) a francouzského PSA, se z původních 2,7 litru zvětšil na tři litry. Ostatní ho osazují jedním turbodmychadlem, jen Jaguar a Land Rover dvěma. Jsou tam uspořádány velmi nezvykle. U Jaguaru tomu říkají paralelně-sekvenční přeplňování. Turbodmychadla jsou umístěna mezi řadami válců uspořádanými do V. V nízkých otáčkách pracuje velké turbodmychadlo (s variabilní geometrií lopatek), menší se roztáčí až při přibližně 3000 otáčkách.

Tak z třílitru motoráři dostali 275 koní. A pořádně bujných, táhnou s neskutečnou lehkostí a z jaguara dokážou udělat pořádnou šelmu.

Naftový šestiválec v XJčku je skvěle odhlučněný, rozhodně neklepe jako diesel. Zvenku už to taková paráda není a provalí na vás, že máte skrblivé skotské předky, ale nevadí. Za ten říz, pružnost a milé hodnoty spotřeby těch pár uštěpačných poznámek na parkovišti golfklubu unesete. Motor se hezky lehce roztáčí, plynule, bez rázů táhne až do - na diesel - vysokých otáček; 80 procent kroutícího momentu 600 Nm je k použití už v tisíci otáčkách. Turbodiesel rozjede 1,8 tunové XJ na stovku za šest sekund a kombinovaná spotřeba je podle měření sedm litrů na sto kilometrů.

Skvělý automat od ZF má šest stupňů, konkurence se sice předhání, kdo nacpe koleček do převodovky víc, u Jaguaru vsadili na jistotu. Vědí, že tahle skříň funguje skvěle třeba v Maserati Quattroporte a uživatelům je vlastně jedno, jaké nejvyšší číslo umí ukazatel zařazeného stupně ukázat. Převodovka řadí perfektně, hladce, rychle a inteligentně.

Absolutním vrcholem modelu XJ je verze Supersport. Na 510 koní na zádi, aby dávali zbrojní průkaz, víc nabídne už jenom pár konkurentů, na dohled se přiblíží třeba pětisetkoňové Porsche Panamera Turbo. Jenže, postavte si ten německý knedlík vedle téhle šelmy s anglickým vychováním a moc na rozmýšlení není.

Kompresorem přeplňovaný pětilitr se vytáčí do otáček s neuvěřitelnou lehkostí (a zvukem; hlavě pro diváky) a táhne s razanci pitbula. Když odřadíte a dupnete na plyn, jaguar zařve, zabere zadními běhy a famózně zrychluje i z kriminálních rychlostí. Z nuly na stovku vystřelí pod pět sekund (přesně 4,9).

Jaguar XJ

Nový osmiválcový celohliníkový pětilitr seženete i v o něco krotší verzi s výkonem o 40 koní nižším a také v rozvážnější 385koňové variantě plněné atmosféricky.

Lehkost

Staré XJčko s majestátně neslo krajinou. Bylo důstojné, aristokratické. To nové je docela jiné. Je to hlavně sportovec. S ohromující lehkostí letí, jako by se vznášelo nad silnicí. Zároveň je ale neskutečně stabilní. Není plavné a nezúčastněné, vtáhne vás do hry. Řídí se s ohromující lehkostí. Vůbec, v tomhle autě funguje všechno hezky zlehka a samozřejmě, rozhodně vám ale při řízení nedá pocit odcizení nebo odosobnění. Se stejnou lehkostí, s jakou zrychluje a letí vpřed, se prosmýká zatáčkami. Rozměry sice konkuruje sedmičkovému BMW a největšímu Lexusu LS, když ho řídíte, připadá vám o moc lehčí, obratnější; dokonale své centimetry maskuje. Auto má k tomu ještě neskutečnou trakci, skvěle umí přenést sílu na silnici.

Autoři nového XJčka prozradili, že konstruktéři nejprve odladili podvozek prodloužené verze a teprve pak z ní postavili krátkého topclass jaguara. Skvělé řízení si vypůjčili z kupátka XFR.

Podvozek je trochu tvrdší, vůbec se mu nelíbí na zvlněném asfaltu, na roletě se celé rozvibruje. Ale rozbitá silnice mu jinak nevadí.

Odpružení je pod neustálým dohledem elektroniky. Tlumiče mění průběžně svou charakteristiku. Elektronika kontroluje pozici kola, úhlu natočení a zrychlení až 500krát za sekundu.

Dravě se vrhá do zatáčky a když nerozvážně popoženete pět set koní verze supersport na uklouzaném výjezdu z oblouku, to teprve uvidíte co umí, i když vás hlídají elektroničtí andělé strážní.

Nastavují se jen dva stupně tvrdosti podvozku, ten druhý je samozřejmě sportovní, zostřující reakce všech ústrojí. Sportovní režim poznáte i tak, že se bezpečnostní pásy víc přitáhnou a lépe vás přišpendlí do sedačky. Rychlejší a agresivnější je reakce na plyn, má ztuhnout řízení a posunout se hranice netečnosti stabilizačního systému. Stabilizace se vypnout se dá, ale musíte držet čudlík stisknutý déle než to většina smrtelníků vydrží (9 sekund). To pak povolíte tomu stádu pod kapotou uzdu a ...vyražte radši na okruh.

Jaguar XJ

Klasika

Britská prestižní značka má sice indického majitele, ze své exkluzivity a sportovního šarmu ale rozhodně nepolevila. Zalíbí se i puristům a milovníkům klasických jaguarů. Nové XJ má ducha, obrovské charisma a dravost, jak se na anglickou klasiku sluší a patří.

Pravý gentleman se na cenu neptá. Pokud tedy není Skot. Pro nás ostatní: základní veze je za dva miliony, vrcholový supersport za tři a půl, za prodlouženou verzi se připlácí kolem 70 tisíc.

Jaguar XJ v číslech
verze 3,0 D Luxury Supersport 5,0 V8 SWB
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 5122 x 1894 x 1448 x 3032
objem kufru (l) 520
motor vznětový přeplňovaný šestiválec zážehový přeplňovaný osmiválec
objem (ccm) 2993 5000
max. výkon (kW/k) 202/275 při 4000 ot./min 375/510 při 6000 - 6500 ot./min
max. krouticí moment (Nm) 600 625
maximální rychlost (km/h) 250 250
zrychlení 0-100 km/h (s) 6,4 4,9
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7,0 12,1
cena (EUR bez DPH) 65 076 115 302





Nejčtenější

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Maskované BMW X2
OBRAZEM: BMW X2 se pomalu odhaluje, má digitální maskáče

Premiéra nového BMW X2 se blíží, v plné parádě se představí za necelý měsíc na autosalonu ve Frankfurtu. Mnichovská automobilka už publikum láká fotkami...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Nissan Qashqai
Qashqai slaví deset let, láká na luxusní detaily a neustálé inovace

Udržet se na vrcholu je ještě těžší než se na něj dostat. Proto Nissan společně s faceliftem modelu Qashqai rovnou slibuje další vylepšení.  celý článek

Toyota Yaris
Emisní normy znovu škrtí motory, důkazem je nová Toyota Yaris

Každá nová přísnější ekonorma přináší určité přiškrcení elánu nových motorů, které ji musí respektovat. V současnosti přichází čas nové revize normy Euro 6...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.