Bertone Mantide

Bertone Mantide | foto: Bertone

Rudá kudlanka, která uhání 351 km/h: Bertone Mantide

  • 4
Po měsících náznaků, slibů a doufání je tady nová kreace nesoucí legendární jméno Bertone. Troufáme si tipnout, že maximálku 351 kilometrů v hodině a zrychlení z nuly na stovku za 3,2 sekundy často neokusí, existuje totiž v jediném exempláři.

Víc než jezdit tedy bude okoušet měkkost rudých koberců nejvybranějších přehlídek světa. Právě teď je Bertone Mantide hvězdou autosalonu v Šanghaji a od 24. do 26. dubna bude k vidění v Itálii na tradiční přehlídce unikátních aut Concorso d´Eleganza di Villa d´Este. Pak poputuje do obýváku neznámého mecenáše, který si jej objednal.

Studio, které po loňských rozepřích mezi dědici společnosti nesoucí slavné jméno téměř zaniklo, navazuje na svá hvězdná léta.

Nejprve se projekt vedený jedním z nejgeniálnějších autodesignérů současnosti Jasonem Castriotou (předtím byl hvězdou u konkurenčního studia Pininfarina) jmenoval jednoduše Project M. Od chvíle, kdy viděl rudý koncept vzniklý v jediném exempláři celý svět, dostal také jméno: Mantide.

Italsky se to zelené zvířátko jmenuje Mantide religiosa, latinsky mu biologové říkají Mantis religiosa, my ostatní jí známe jako kudlanku nábožnou. Při troše fantazie se dá odhadnout, kde Castriota a jeho tým opisovali u přírody.

Bertone Mantide

Americký designér má s tvorbou jedinečných aut zkušenosti. U Pininfariny třeba přetvořil pro sběratele Jamese Glickenhause unikátní Ferrari Enzo na ještě unikátnější Ferrari P4/5.

Bertone Mantide stojí na základech americké Corvetty ZR1, což zjistíte, když uvidíte pod průhledným plastovým krytem dýchající osmiválcové srdce, které ukrývá 647 koní. Kompresorem přeplňovaný motor objemu 6,2 litru trhá zadní pneumatiky 604 newtonmetry krouticího momentu.

Detailistům mohou některé partie připomínat Ferrari 599 GTB Fiorano, i to totiž nese podpis Castrioty.

Mantide se chlubí skvělým aerodynamickým koeficientem (Cx) 0,29, zásluhu na tom má i absolutně plochý podvozek. Vývojáři se chlubí, že přítlak je o 30 procent lepší než u nejlepších sporťáků současnosti. Celá karoserie je z uhlíkových vláken, čímž se ušetřil metrák hmotnosti v porovnání s nasupenou corvettou.