Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf Audi Dieselgate přežil, teď ho ovšem čachry s TDI dohnaly

  15:48
Rupert Stadler byl jediným z vedení koncernu VW, kdo přežil prvotní úder aféry Dieselgate. Teď ovšem vyšlo najevo, že podle všeho před americkými vyšetřovateli zatajil důležité informace.

Rupert Stadler | foto: Audi

Na podzim 2015 byla Dieselgate v plném proudu a 11. listopadu rezignoval šéf celého koncernu Martin Winterkorn. Audi jako takové bylo sice v té době bez poskvrnky, ale v americké pobočce to vřelo. Prý se rozhořel boj mezi dvěma skupinami zaměstnanců: jedni chtěli se vším ven a přiznat, že i oni sami obcházeli americké zákony, druzí byli proti.

Představitelé Audi šli na kobereček k vyšetřovatelům amerických vládních agentur EPA a CARB 19. listopadu. Na setkání v Ann Arbor nedaleko Detroitu připravovali speciální prezentaci, která se neustále přepracovávala. A právě do ní podle německého Süddeutsche Zeitung Rupert Stadler zasáhl a odstranil z ní přiznání k dalším podvodům.

Na co je třeba AdBlue

Čištění spalin SCR

Selective Catalytic Reduction (selektivní katalytická redukce) snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny, známé pod obchodním označením AdBlue.

Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOx) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a kyslík.

Jádrem problému bylo to, že se inženýři museli vyrovnat s velice drsným limitem při použití AdBlue (viz box) u naftového šestiválce, který byl vyvinut speciálně pro americký trh. Spotřeba močoviny neměla překročit 1,2 litru na 1 000 km. Prezentace jasně uváděla, že je to proto, aby ve výfukovém potrubí nevznikaly usazeniny. Jenže v Audi také chtěli, aby celá nádrž močoviny vydržela mezi servisními prohlídkami, tedy celých 16 000 km. Uvedená spotřeba roztoku AdBlue odpovídala jízdě ustálenou rychlostí 54 km/h.

V původní prezentaci proto bylo uvedeno, že řízení čištění výfukových plynů počítalo se dvěma módy. V tom prvním, který byl určen pro klidnou jízdu, bylo do výfuku vstřikováno nezbytné množství močoviny. Druhý režim byl navržen pro dynamické zacházení a využíval „alternativní“ dávkování AdBlue. Něco takového je v USA zákonem zakázané.

Stadler přijel do Detroitu společně s Michaelem Steinerem, který emisní aféru řešil v rámci celého koncernu VW. Oba si mysleli, že dokážou vše před americkými úřady zakrýt, a proto 18. listopadu vývojářům nařídili, aby text prezentace upravili. Byl výrazně zkrácen, celá část týkající se řízení spotřeby močoviny byla vypuštěna. Místo toho Steiner nadiktoval jednomu ze svých podřízených upravený, zjednodušený text. Ani on není žádná malá ryba, dnes je členem představenstva Porsche pro výzkum a vývoj.

Následující den v Ann Arbor představitelé Audi (již bez Stadlera) přiznali, že v použitém řídicím softwaru existují tři funkce, které předtím zatajili. Ale jen jednou z nich bylo zakázané celkové vypínání systému čištění výfukových plynů. „Zastropování“ spotřeby AdBlue se v té chvíli nedalo nijak objevit. Až další a další slyšení během následujícího roku odhalila další nezákonné softwarové triky. A mezi nimi i systematické snižování spotřeby močoviny.

Skončí Stadler?

Jak již bylo řečeno v úvodu, Rupert Stadler dosud jako zázrakem aféru Dieselgate přežil. Ale pokud je výše uvedený obraz dění pravdivý, je evidentní, že před americkou vládou jednoduše ilegální software zatajil. Mezi zaměstnanci firmy prý sílí hlasy volající po jeho odstoupení, ale majitelé VW za Stadlerem stojí. Na žádost německého tisku přišlo z ústředí krátké vyjádření, že aktuální verze zprávy amerických vyšetřovatelů nemluví o žádném pochybení jakéhokoli současného nebo minulého člena představenstva. V případě Michaela Steinera se Němci z Porsche dočkali odpovědi, že „nebudou komentovat probíhající vyšetřování.“ Soud v Mnichově zatím jen potrestal celé představenstvo Audi pokutou. Jeho členové prý porušili svoje povinnosti, když před podvodem zavřeli oči.

Autoři:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...