Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Šéf Audi, který přežil Dieselgate, stále věří vznětovým motorům

  15:07
Vyhnula se mu velká manažerská rošáda v koncernu Volkswagen a i po kauze Dieselgate zůstává v čele prémiové automobilky Audi. Rupert Stadler chce ze značky udělat průkopníka v nové digitální éře a věří moderním technologiím. Přesto tvrdí, že vznětové motory budou nadále hrát zásadní roli.
Supersport Audi R8 je v otevřené verzi Spyder aktuální novinkou značky.

Supersport Audi R8 je v otevřené verzi Spyder aktuální novinkou značky. | foto: Audi

Co se pro Audi změnilo s kauzou Dieselgate?
Naším hlavním cílem je teď získat znovu důvěru zákazníků a můj tým u Audi i já osobně uděláme vše pro to, abychom tento proces maximálně urychlili. Na druhou stranu musíme hledět vpřed. Bereme tuto krizi jako šanci pokračovat v cestě k elektromobilitě, a to rychleji, než jsme zamýšleli. Do roku 2019 chceme mít v nabídce pět plug-in hybridů (s možností nabíjení ze zásuvky – pozn. red.) a dvě elektrická auta.

INDEX LN

Rozhovor je převzatý z magazínu INDEX LN. V Aktuálním čísle se dočtete třeba o automobilce, která dala světu bezestupňovou převodovku (mimochodem, ̈používali ji také právě u Audi). Magazín můžete koupit zde.

Stále platí cíl vyrobit do roku 2020 dva miliony aut?
Ano. Jsem spokojen s výsledky, kterých náš tým dosáhl v loňském roce, a to zejména s ohledem na okolnosti. V roce 2015 jsme opět dosáhli nového prodejního rekordu. Ve srovnání s rokem 2014 vzrostly celosvětové dodávky o 3,6 procenta na 1 803 250 automobilů. A to čeká asi 40 procent našeho současného portfolia modelová obměna.

Rupert Stadler

K jakým úsporám bude muset Audi sáhnout v důsledku Dieselgate?
Vyšetřování probíhají, proto teď nemohu o přesných číslech mluvit. Určitě zkontrolujeme všechny procesy z hlediska efektivity. Zároveň však v roce 2016 investujeme tři miliardy eur do nových technologií, modelů a výrobních míst. Budeme udržovat náklady vyčleněné na výzkum a vývoj na vysoké úrovni a investovat tak, aby bylo možné i nadále udržet naši pozici. A opět vytvoříme tisíce pracovních míst.

Jaká je budoucnost vznětových motorů u Audi?
Diesel zůstane důležitým druhem pohonu, zejména v Německu, ale i ve Spojených státech. Vznětové motory jsou důležité z hlediska našich cílů emisí CO2, protože dosahují zhruba stejného výkonu s přibližně o 15 procent nižšími emisemi než motory benzinové. Například v modelech řady Q neexistuje ke vznětovému motoru žádná vhodná alternativa. Prodejní čísla tento trend jen potvrzují.

Stane se teď důležitější alternativou vodík?
V blízké budoucnosti se čím dál důležitějšími stanou hybridní vozidla. Dalším krokem na cestě k elektromobilitě budou klasická bateriová elektrická auta. Ale z dlouhodobého hlediska trend směřuje i k vodíkovému pohonu, ačkoli čistě elektricky poháněná auta mají také svůj význam.

Rozhodujícím faktorem je v současnosti technologie baterií. Natankovat benzinové nebo naftové auto trvá asi jen pět minut. Dobíjení těch nejlepších baterií v elektromobilech zabere asi 20 minut. S vodíkovým pohonem můžete tuto dobu zkrátit zhruba na polovinu. A tankování vodíku se může snadno stát stejně rychlým, jako je dnes tankování benzinu či nafty. Ale to znamená, že bude nutné investovat do infrastruktury. Jakmile bude dostupná široká síť vodíkových stanic, tento pohon se stane mnohem populárnějším a uživatelsky pohodlnějším.

Mladé firmy často mluví o nových obchodních modelech. Pracujete na nich také?
V současné době jsme v procesu pochopení rozvoje a požadavků na mobilitu budoucnosti. Nelze ignorovat, že potřebujeme vhodnou infrastrukturu a možnost sdílení informací. Takové obchodní modely budou fungovat, jakmile bude možná plně pilotovaná jízda. Tuto technologii přinesou prémiové značky jako první.

Rupert Stadler

Co sdílení aut? Vidíte ho jako cestu k růstu, nebo je to pro vás hrozba z hlediska poptávky, protože bude potřeba méně aut?
Naší hlavní zásadou je, že Audi musí zůstat skutečným Audi z pohledu zákazníka. Nevěřím tomu, že by se naši zákazníci chtěli o své vozidlo podělit. Místo toho pracujeme na nových obchodních modelech, jako je třeba Audi Select, kde si zákazníci mohou vybrat až tři modely v průběhu roku a platí pevnou sazbu. Například si mohou vybrat kabriolet na léto, SUV na zimu nebo sportovní model RS.

Dalším příkladem je Audi Shared Fleet – služba mobility, která je upravena na míru danému zákazníkovi. S touto koncepcí můžeme nabídnout podnikům možnost optimalizovat využití vozového parku a minimalizovat prostoje vozidla. Zaměstnanci mohou řídit auta ze sdílené flotily i v soukromém čase, třeba ve večerních hodinách nebo o víkendech, a to za atraktivní sazby.

Mohlo by Audi spolupracovat s nějakou firmou zabývající se sdílením jízdy, jako jsou Uber, BlaBlaCar a podobně?
Sdílení automobilů má podle současného chápání plus minus podobu jízdy taxíkem nebo pronájmu auta z půjčovny. A já nevěřím, že právě o to mají zákazníci Audi zájem. Budeme se i nadále zaměřovat na vlastní obchodní modely.

Od mladé generace zákazníků se očekává jiná poptávka po autech. Přestanou kupovat a řídit auta?
Auta zůstanou důležitá, i když se poptávka promění. Mladí lidé, především ti, kteří žijí ve městech, možná nebudou chtít vlastnit auto, ale určitě budou chtít těžit z výhod, které auta nabízejí. Například z výhody maximální individuality, zejména možnosti vyrazit kdykoli a kamkoli se vám zlíbí, až po nekonečné příležitosti, které nabízí probíhající digitalizace automobilového světa.

Zůstane prémiový segment aut úspěšný? Jaké pro to budou důvody?
Prémiové vozy, to nejsou jen samotná auta, je to o službách. My například věříme, že data vytvořená zákazníkem jsou jeho data a že by zákazník měl sdílet jen to, co chce, a to, co je nutné. Je to tedy o soukromí. Dám příklad. Spolu s BMW a Daimlerem jsme koupili společnost HERE, takže budeme schopni řidičům nabídnout v reálném čase inteligentní mapové a lokalizační služby. Spolu s automatizovaným řízením to přináší mnoho výhod.

Google a Apple se angažují na poli autonomní mobility. Obával byste se těchto firem, pokud by vstoupily na automobilový trh s vlastními vozy?
Naším krédem je, že konkurence je pro byznys dobrá a my se jí postavíme čelem. Berte v potaz, že Silicon Valley si uvědomilo, že auta budou mít i v digitálním světě stále své důležité místo. A co víc: že mají potenciál stát se jedinečným digitálním zařízením. Audi je na cestě stát se společností plně digitální mobility.

Co je podle vás nejdůležitější trend? Autonomní auta, elektrifikace, nebo digitalizace?
Otázka by spíš měla znít: co z toho představuje největší výhody? Auto budoucnosti bude řidiči nápomocno a dovolí mu soustředit se při jízdě na jiné věci. Může třeba vyřizovat e-maily nebo být ve spojení s rodinou a přáteli. Brzy budeme schopni dát šoférovi k dispozici pětadvacátou hodinu dne. To znamená, že mu poskytneme další čas a budeme v tomto případě těžit ze všech výše zmíněných oblastí.

Autor:


Vše o elektromobilech a nové éře automobilismu, světových trendech v této oblasti a měnící se legislativě. Prohlédněte si nejnovější modely elektromobilů a podívejte se, jak dopadly v testovacích jízdách redaktora Technetu, Václava Nývlta, který za volanty aut do zásuvky objevuje krásy i strasti elektromobility.

Tesla Y má páté narozeniny. Je nejprodávanějším elektromobilem v historii

Tesla Model Y Performance

VIDEO Americký výrobce elektromobilů Tesla, v jehož čele stojí miliardář Elon Musk, patří k světovým...

Škoda představila malý elektromobil jménem Epiq. Cenu dostane k 600 tisícům

Koncept malého elektrického SUV Škoda Epiq

VIDEO Automobilka Škoda loni téměř ztrojnásobila provozní zisk na 1,77 miliardy eur. Značka při oznámení...

Fisker je v potížích. Pomůže injekce Nissanu na svět ferrari pick-upů?

Alaska sdílí architekturu FT31 s SUV Ocean a Henry Fisker o něm mluví jako o...

VIDEO Ani druhý pokus dánského designéra Henrika Fiskera o vlastní automobilku se nevyvíjí příliš dobře....

Soumrak výroby aut v Evropě. Čína v továrně Fiatu, tu po fordech nikdo nechce

Leapmotor má být v Evropě nízkonákladovou značkou, která se má zaměřit výhradně...

VIDEO Italsko-francouzskou rozmíšku v koncernu Stellantis má vyřešit předhozená kost v podobě výroby...

Nizozemsko může dobíjet elektromobily, nebo domácnosti. Obojí ne, síť nestačí

Nizozemská elektrická síť kapacitně nestíhá, když se dobíjí stávajících 450...

Kapacita elektrické sítě v Nizozemsku nestačí balancovat elektromobilitu. Omezení provozu veřejných...

Motorismus podle ekolobbistů: malá auta místo SUV a povinné elektro do firem

Evropské leasingové společnosti mají ohromný potenciál pro elektromobilitu. Ale...

Vlivná lobbistická bruselská organizace Transport & Environment ukázala v nejnovější analýze na...

Cena niklu klesá, i když je důležitý pro výrobu baterií do elektroaut

Důl na nikl v ruském Norilsku (24. srpna 2021)

Výroba baterií do elektroaut se neobjede bez nejrůznějších kovů, mezi něž se řadí i nikl. Jeho...

  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Akční letáky
Akční letáky

Prohlédněte si akční letáky všech obchodů hezky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...