Ruská Niva se stala válečným vozidlem

  • 3
MOSKVA - Ruský terénní vůz značky Niva Lada se stal válečným vozidlem. V souladu s prezidentským výnosem z roku 1998 vstoupilo letos v listopadu v platnost nařízení dopravní policie, podle něhož všechny vozy značky Niva a UAZ, známé jako "ruský džíp", musejí být zaregistrovány na vojenských velitelstvích. Jejich majitelé trnou hrůzou, zda i oni nebudou povoláni.

"Pozdrav od Jelcina", jak označují ruští automobilisté výnos bývalého prezidenta z října 1998, zneklidnil i bohaté "nové Rusy". Před časem se vedení moskevské dopravní policie vyslovilo proti záplavě terénních vozidel ve městě. Těžké západní džípy, populární mezi ruskými zbohatlíky, dělají na moskevských silnicích "vlastní dopravní politiku". Podle policejních inspektorů již úroveň silnic v ruské metropoli nevyžaduje terénní vozidla. Těch se ale nové opatření nedotkne.

Registrovat svá auta na vojenských velitelstvích musejí podle nových pravidel všichni majitelé domácích vozidel, jež mají schopnost překonávat překážky. Vlastníci džípů Mercedes Gelendwagen, Toyota Land Cruiser, Grand Cherokee, Hammer, Opel Frontiera či Mitsubishi Pajero mohou být bez obav. Ruská armáda k nim nemá náhradní díly a jejich nákup by silně zasáhl do armádního rozpočtu.

V souladu s prezidentským výnosem se vojákům musí přihlásit také majitelé přívěsů, autobusů, motorek, koní, velbloudů, jelenů, sobů, oslů, povozů a saní. Znepokojeni jsou prý hlavně obyvatelé Dálného severu, kde se bez sobů a saní neobejdou. Také majitelé velbloudů mají strach z případné mobilizace. V současné
době jsou tato zvířata využívána hlavně jako atrakce v zábavných parcích. V dolíku mezi velbloudími hrby vystlaném koberečky se třeba na moskevském výstavišti známém jako VDNCH s oblibou projíždějí děti a turisté.

Majitelé vozů Niva a UAZ, jež dnes patří v Rusku k nejžádanějším domácím džípům zejména na vesnici, by v případě války měli svá vozidla věnovat armádě. Naopak drahá západní auta, jež ruské silnice zdolávají podstatně svižněji a v nichž si libuje ruská elita, se v případě nebezpečí pro stát nestanou jeho majetkem. Odborníci tvrdí, že výnos prezidenta je nelogický: na západní vozy jsou sice náhradní díly výjimečně, ovšem Nivy se sesypou po první cestě.

Všichni vlastníci "vojenských" aut musejí své dopravní prostředky přihlásit na vojenském velitelství do konce letošního roku. Řidiči se bojí hlavně byrokratických průtahů. Přihlášení jednoho vozidla v Moskvě trvá beztak několik dnů až týdnů. Vojenská registrace slibuje velké zdržení. Majitelé ruských terénních vozidel již vyzvali k protestní akci proti výnosu prezidenta. Domnívají se, že jejich Nivy, stejně jako velbloudi, koně a oslíci armádě nepomohou. "Když vlast povolá a nepřítel nám nenechá právo volby, nabídnu svou Nivu a dokonce tam instaluji přístroj pro vstřebávání zápachu onucí. Varuji ale, že ani v mírově době není má Niva zrovna spolehlivá. Ve válce sotva poslouží," uvedl v otevřeném dopise vládě řidič Boris Karlov.