Ruský prezident se zbaví mercedesů. ZIL už chystá novou limuzínu

Prezident Dmitrij Medveděv a premiér Vladimir Putin se nyní vozí v opancéřovaných mercedesech. Chystaný nástupce kremelských limuzín ze sovětské éry by měl být nejen stejně odolný a čistě ruského původu, ale i levnější než západní konkurence. Moskevská automobilka už pracuje na novém reprezentačním vozu, do kterého by měli přesednout první muži státu.

ZiL-41041 Sedan | foto: Zil

"Média mluví o devíti milionech rublů (asi 5,6 milionu Kč) a v zásadě je to reálná suma," citoval list Izvestija mluvčího hospodářské správy Kremlu Viktora Chrekova.

Ten odmítl nabídku proslulého italského designérského studia Pininfarina a za pár měsíců a několik desítek milionů eur vypracovat projekt nové ruské limuzíny na podvozku ZIL. "Zvládneme to svými silami," tvrdí Chrekov, podle něhož moskevská továrna už pracuje na zadání z Kremlu.

Husákova limuzína

O zilu, který sloužil na Pražském hradě, čtěte ZDE

Nadpozemské schopnosti

* Mercedes S 600, ve kterém loni vyvázl z pokusu o atentát prezident autonomního Ingušska na severním Kavkaze, stál přibližně 600 000 eur (skoro 15 milionů Kč).

* Loni na apríla obletěla svět smyšlená zpráva moskevského tisku, který se rozepisoval o fantastických schopnostech Medveděvovy limuzíny, schopné prý odolat i menšímu jadernému výbuchu, protože titanová střecha je prý stejně odolná jako tankový pancíř. A nikoho nezarazilo tvrzení, že ve výbavě bájného vozu ruského prezidenta je i sprchový kout.

Právě prezident Medveděv ještě na jaře vydal pokyn obnovit autopark kremelských garážích, odkud vozy domácí výroby zmizely v polovině 90. let. Kreml pak následovali i další ruští činitelé.

Karoserie a skla nového ZILu by měly odolat střelbě ze samopalů i odstřelovačských pušek a pneumatiky by i v případě proděravění kulkami a střepinami měly být schopné odvézt státníka do bezpečí.To se má týkat hlavně chystané limuzíny, v továrně má však vzniknout současně i kabriolet určený pro vojenské přehlídky.

Z moskevské továrny od poloviny 80. let vyjíždějí limuzíny ZIL 41047, jejichž karosérie silně připomíná "ameriky" 70. let minulého století. Vůz váží 4,1 tuny, s pancéřováním více než pět tun. Pohybovat se smí jen na kvalitnějších vozovkách, které nesmějí protínat tramvajové a železniční koleje.

V Rusku už přes sto let existuje instituce nesoucí jméno "garáž zvláštního určení", kterou založil v roce 1907 dvůr cara Mikuláše II. a parkovaly v ní vozy určené výhradně pro monarchu. Přežila války a revoluce, ale krátce po rozpadu Sovětského svazu ji opustily vozy domácí výroby. Od dob Borise Jelcina ruští prezidenti používají reprezentační vozidla cizích značek, samozřejmě vyrobené s ohledem na moderní státnické potřeby. Putin i Medveděv ale ve svých garážích parkují i sovětské veterány.

Automobilka ZIL (Zavod Imeni Lichačova) vznikla v roce 1916 jako AMO (Moskevská automobilová společnost) a vyráběla hlavně náklaďáky. V roce 1931 dostala do názvu Stalinovo jméno (ZIS) a o pět let později začala vyrábět první sovětský sedmimístný reprezentační vůz ZIS-101. Tichou inspirací byl sovětským konstruktérům americký Buick.

Po Stalinově smrti získala továrna dnešní jméno, které ji dal automobilový konstruktér Ivan Lichačov. Kromě aut vyráběla i vojenskou techniku, jízdní kola nebo ledničky. Po rozpadu SSSR prošla továrna těžkým obdobím hospodářského propadu. Dnes drží hlavní majetkový podíl moskevská radnice.

Někteří ruští experti však stále pochybují, že ruský nástupce kremelských limuzín skutečně spatří světlo světa a argumentují, že výroba v řádu desítek kusů ročně by sotva mohla být rentabilní. Jiní komentátoři však upozorňují, že u aut pro nejvyšší představitele nejde o rentabilitu, ale o prestiž.

zil

Sedmimístná limuzína se nabízí ve dvou provedeních, kratší měří 5,75 m a delší 6,33 m. Víc než třítunové auto pohání osmiválcový motor o objemu 7,68 litru s výkonem 315 koní, který řídí třístupňová automatická převodovka na zadní kola. Moskevská automobilka uvádí, že zily umějí jezdit přes 190 kilometrů v hodině, chlubí se měkkým pérováním a odhlučněním.

ZiL-41047 Limousine

ZiL-41047 Limousine

Ve specifikaci vozu je psáno, že je určen pro provoz na silnicích první a druhé třídy s pevným podkladem při teplotách od +40 do -40 stupňů Celsia.

  • Nejčtenější

Autoškoly mají povinně vyučovat holandský chvat na otevření dveří, přeje si EU

25. března 2024

Autoškoly by se měly do budoucna při výcviku nových řidičů věnovat bezpečnosti chodců a cyklistů....

Ukrajinský malíř nevzdává boj se Škodou. Spor o design zamítl i ústavní soud

28. března 2024

Malíř a designér Vladislav Vovkanič neuspěl s ústavní stížností ve sporu se společností Škoda Auto....

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

AUTOVIDEO: Čínské ferrari nemá žádné zápaďácké díly. Stovku dá za 1,9 s a stojí třetinu

24. března 2024

Čína se stále více emancipuje i v případě supersportovních aut. V poslední době se objevily...

Autorizované, nebo neautorizované servisy? Boj mezi nimi se vyostřuje

22. března 2024

Dát auto do autorizovaného, nebo neautorizovaného servisu? Věčné dilema, které nemá jednoduchou...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Číňané vycítili šanci uspět s létajícími auty, koupili práva na slovenský AirCar

27. března 2024  18:40

Čínská společnost Hebei Jianxin Flying Car Technology koupila exkluzivní práva na výrobu a...

Průkopnický fiat ukázal všem cestu. Jezdil s ním i Ferrari

29. března 2024

Italská továrna Fiat představila koncem 60. let minulého století vůz, který předběhl konkurenci a...

Dopravní policie v pohotovosti. Akce Velikonoce bude probíhat čtyři dny

28. března 2024

S cílem zabezpečit plynulost dopravy a zvýšit bezpečnost všech účastníků silničního provozu...

Xiaomi na kolech v prodeji. Čínský výrobce telefonů už nabízí svůj elektrovůz

28. března 2024,  aktualizováno  15:25

Čínský výrobce chytrých telefonů Xiaomi vstupuje na trh s elektromobily. Firma v Číně zahajuje...

Diář petrolheada: Do Mostu dorazí klenoty z Mnichova i Stuttgartu

28. března 2024

Zdá se, že i přes poslední záchvěvy je zima u konce a vládu po ní přebírá snad rovnou léto. Alespoň...

FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika
FOR KIDS by měl být zážitkem pro celou rodinu, říká Monika

Monika Pavlíčková (35 let) je maminkou dvou dcer, sedmileté Terezy a čtyřleté Laury, a zároveň také manažerkou obchodního týmu společnosti ABF,...

Smoljak nechtěl Sobotu v Jáchymovi. Zničil jsi nám film, řekl mu

Příběh naivního vesnického mladíka Františka, který získá v Praze díky kondiciogramu nejen pracovní místo, ale i...

Rejžo, jdu do naha! Balzerová vzpomínala na nahou scénu v Zlatých úhořích

Eliška Balzerová (74) v 7 pádech Honzy Dědka přiznala, že dodnes neví, ve který den se narodila. Kromě toho, že...

Pliveme vám do piva. Centrum Málagy zaplavily nenávistné vzkazy turistům

Mezi turisticky oblíbené destinace se dlouhá léta řadí i španělská Málaga. Přístavní město na jihu země láká na...

Kam pro filmy bez Ulož.to? Přinášíme další várku streamovacích služeb do TV

S vhodnou aplikací na vás mohou v televizoru na stisk tlačítka čekat tisíce filmů, seriálů nebo divadelních...

Stále víc hráčů dobrovolně opouští Survivor. Je znamením doby zhýčkanost?

Letošní ročník reality show Survivor je zatím nejkritizovanějším v celé historii soutěže. Může za to fakt, že už...