Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rybáři z Walesu se chlubí krabičkou, která mění výfukové plyny na páru

aktualizováno 
Tři Walesané vymysleli způsob, jak se zbavit výfukových plynů. Zachytávají je a vyrábějí z nich biopalivo. Pokud se ukáže, že jejich tajemný Greenbox opravdu funguje a nejde o podvrh, mají automobilky po starostech s emisními limity.

Greenbox - vynález tří Walesanů, který prý umí zachytávat výfukové plyny | foto: Reuters

popisek INFOGRAFIKA
CO JE TO GREENBOX

Organického chemika Dereka Palmera a dva techniky Iana Houstona a Johna Jonese spojuje láska k rybaření. Když vymýšleli způsob, jak urychlit s pomocí oxidu uhličitého růst speciálního typu mořské řasy používané při chovu ryb, podařilo se jim vyřešit problém nakládání s výfukovými plyny.

Jejich greenbox se připojí na výfuk auta, zachytí většinu škodlivin a vypouští pouze vodní páru. Tajemná "zelená krabice" prý ale umí víc, nashromážděné škodlivé látky umí přeměnit na biopalivo. Speciální řasa vyvolá chemickou reakci a vyrobí palivo použitelné namísto nafty.

Chemický proces ale umožňuje také výrobu metanu a hnojiv. Vynálezci odhadují, že pěstování 1000 akrů (4 kilometry čtvereční) této řasy by stačilo pro filtrování emisí celé Británie. Pro třicet milionů aut, která jezdí po anglických silnicích, by stačilo 10 provozů na zpracování emisí - vynálezci jim říkají bioreaktory.

VIDEO: PREZENTACE GREENBOXU ZDE

Nová technologie by znamenala velký přínos pro boj se skleníkovými plyny a zároveň zdroj alternativních paliv s nízkým dopadem na životní prostředí.

"Vyvinuli jsme novou techniku, která umožňuje zachytávat emise z nejhorších motorů, které jsme našli," řekl pro Reuters jeden z tvůrců.

Společnost Maes Anturio Limited (walesky "Odvážné pole"), kterou vynálezci greenboxu založili, prý už navázala kontakty se světovou zdravotnickou organizací a za podpory politiků se snaží získat peníze na další vývoj.

"Teoreticky by mohla být "ekologická krabice" namontovaná na každém dopravním prostředku využívajícím spalovací motor, vyjma letadel," píše Reuters.

První prototyp je příliš velký - asi jako barová stolička - prý je ale možné vyrobit mnohem menší verze, které stačí na polapení škodlivin z celé spálené nádrže benzinu. Pak by se s autem muselo do "bioreaktoru", kde by se greenbox vyprázdnil.

"Důležité je, že ukládání oxidu uhličitého je bezpečné," zdůrazňuje Houston.

"Oxid uhličitý je bezpečně skladovatelný a může být jednoduše přepravován a ukládán s minimální spotřebou energie," řekl Houston pro Reuters na prezentaci, při které byl greenbox namontován na naftovém motoru.

Trojice Walesanů tvrdí, že během 130 testů, provedených v posledních dvou letech ve specializovaných laboratořích, dosáhli efektivity filtrace výfukových plynů 85-95 procent. Do vývoje investovali 170 tisíc liber.

Tvůrci jsou podle vlastních slov v kontaktu s největšími světovými automobilkami - Toyotou a General Motors. Nabídky přišly podle Houstona i od dalších asijských výrobců, jejichž jména tají.

Důvěryhodnost tvrzení waleské trojice snižuje fakt, že co je uvnitř greenboxu a jak celá technologie funguje, tvůrci prozatím neprozradili. "Obsah greenboxu neukázali ani svým manželkám," doplňuje Reuters.

"Po každé prezentaci každý z vynálezců uschová část technologie na různých místech po severním Walesu," píše Reuters.

Greenbox - vynález tří Walesanů, který prý umí zachytávat výfukové plyny

Autoři: ,




Nejčtenější

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Chrysler Pacifica jako testovací prototyp autonomního vozu společnosti Waymo,...
Google vyvíjí měkčí auta pro ochranu chodců

Společnost Google se už delší dobu angažuje ve vývoji samořiditelných aut a její start-up Waymo se teď zabývá problémem ochrany chodců při srážce s takovými...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.