Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlá Toyota ráda elektřinu: Prius GT

  10:51aktualizováno  10:51
Do Paříže dorazila Toyota s rychlým a zároveň nadmíru ekologickým autem. Model Prius se už úspěšně prodává po celém světě. V Česku se začal prodávat před několika málo dny. Verze GT, představená pod Eiffelovkou, je ještě o něco "ostřejší".

Rychlé auto se sportovními ambicemi staví kdekdo, aby ale jezdilo na elektřinu, to umí jen několik málo vyvolených.
 
Prius není zajímavý pouze prostorným interiérem a nekonvenčním designem. To nejdůležitější je ukryto pod kapotou.

***

Nový image pro bohaté řidiče: buď ekolog!

***

Druhou generaci vozu, který Toyota začala loni prodávat, totiž pohání systém Hybrid Synergy Drive, který kombinuje spalovací motor a elektromotor.

S ním umí prius upalovat až 170 kilometrů v hodině, sprint z 0 na 100 km/h zvládne za 11 vteřin a v kombinovaném provozu vystačí se 4,3 litry paliva na 100 kilometrů jízdy. V mimoměstském  provozu vystačí se 4,2/100 km a ve městě s 5 l/100 km.

Jak a na co to vlastně jezdí?
 
Prius je vybaven hybridním systémem pohonu vycházejícím z konceptu Hybrid Synergy Drive. Oproti dosavadním hybridním vozům, u nichž hlavním zdrojem pohonu byl benzinový motor a elektromotor hrál jen roli pomocného agregátu, využívá Prius daleko více právě elektromotor.
Prius po GT-dopingu
Hybridní prius v "ostré" sportovní verzi dostal pod kapotu motor 1,5 litru z Yarisu T Sport (77 kW), "závodní" prius má ovšem motor nepřeplňovaný. Posílila i elektrická část, bylo zvýšeno napětí na 550 V (+50 V), díky tomu mohl prius dostat výkonnější elektromotor. Maximální otáčky generátoru se zvýšily z 10 000 na 12 000 min-1 a celý řídící systém byl uspůsoben v zájmu sportovních ambicí vozu. Řidič "GTčka" tak má k dispozici 107 kW výkonu.
 
Změn doznal i podvozek, přenastaveny jsou pružiny, tlumiče a stabilizátory... V kokpitu najdeme sportovní sedadla, bezpečnostní rám, ostatní "zbytečnosti šly ven". Prius po GT-dopingu zrychluje z 0 na 100 km/h za 8,7 s.
  

***

Toyota Prius už se prodává

***

Hybrid Synergy Drive

*Při jízdě za normálních podmínek pohání zážehový motor jednak generátor, který zásobuje energií elektrický motor, jednak kola hnací nápravy. Poměr rozdělení těchto energií je neustále řízen tak, aby se dosáhlo maximální efektivity.

*Pokud je třeba dosáhnout maximálního výkonu (třeba při předjíždění), využívá se elektrický motor, napájený z vysokonapěťového akumulátoru, který je podporován zážehovým motorem dodávajícím energii prostřednictvím převodového systému.

*Při zpomalování nebo brzdění pracuje elektrický motor jako vysokokapacitní generátor, který řídí distribuci brzdné síly ke kolům auta. Brzdění s využitím generátoru umožňuje přeměnit pohybovou energii vozu na energii elektrickou a uschovat  ji ve vysokonapěťovém akumulátoru - dobít ho.

*Akumulátor se nikdy nevybije pod určitou úroveň. Pokud se k ní přiblíží, generátor jej automaticky dobije. Pokud vůz zůstane stát, vypne se kvůli hluku motor, klimatizace a ostatní elektrická zařízení běží dál.

*Pokud se prius rozjíždí z klidu a pohybuje se nízkými nebo středními rychlostmi, je zdrojem energie výhradně elektrický motor. Stejně tak při couvání.

Toyota Prius v číslech

Spalovací motor 1.5 VVT-i

typ motoru

zážehový

válce/ventily

4/4

zdvihový objem (cm3)

1497

nejvyšší výkon (kW/ot/min.)

57/6000

nejvyšší toč. moment (Nm/ot/min.)

115/4000

Elektromotor
typ motoru

synchronní s permanentními magnety

Napětí (V) 

500

nejvyšší výkon (kW/ot/min.)

50/1200-1540

nejvyšší toč. moment (Nm/ot/min.)

400/0-1200

Hmotnost (kg)

104

Hybridní pohon
Přenos síly

planetová převodovka

Komb. nejvyšší výkon (kW/km/h)

82/při více než 85 km/h

Komb. nejvyšší toč. moment (Nm/km/h)

478/0-35 km/h

Nejvyšší rychlost (km/h)

170

Zrychlení 0-100 km/h (s)

10,9

Spotřeba

Kombinovaná (l/100 km)

4,3

Mimo město (l/100 km)

4,2

Město (l/100 km)

5

Cena (ABS, EBD, BA, Uphill Assist, stabilizační sytém VSC+, E-TRC, 8 airbagů, automatická klimatizace, keyless entry, audio systém Panasonic (CD, 6 reproduktorů), tempomat...)

809 900

Toyota Prius: hodnocení 5-4-2 (posádka-děti-chodci)

Toyota Prius ve sportovní verzi GT se objevila na pařížském autosalonu. Auto předvedlo, že hybridní vůz (kombinovaný pohon benzin a elektřina) nemusí být líný.

Z nuly na stovku zrychluje za necelých devět vteřin. Prius v běžné verzi by se měl začít prodávat v Česku za cenu okolo 750 tisíc korun.

Autoři: ,




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Mercedes-Maybach G 650 Landaulet
Největší šílenost autosalonu Ženeva: superluxusní gazík

Na celém světě se terénní auta označují jako "džíp", ale u nás se jim často říká "gazík". Je to na počest legendárního sovětského vozu GAZ-69. Mercedes G dnes...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.