Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlokurz smyku: sníh zasypává Česko, naučte se na něm jezdit

  11:28aktualizováno  11:28
Sníh se valí na Česko. Nejvíc zatápí tradičně řidičům. Kamiony se zaseknou v kopcích, osobáky dokloužou ke karambolům. Recept, jak dojet, je jednoduchý: rozvážná jízda, opatrně na plynu i na brzdě a levačku pořád na spojce.
Ilustrační snímek

Ilustrační snímek | foto: iDNES.cz

Volantem točte plynule, ne trhavě, to samé platí o zacházení s plynovým pedálem, když potřebujete plynule zpomalit, je lepší podřazovat než zbrkle šlapat na brzdu.
 
Na většinu problémových situací by měl řidič reagovat vyšlápnutím spojkového pedálu a sundáním nohy z plynu, pak začít situaci řešit.
 
Pamatujte, že bez brzdění auto podstatně lépe funguje a snadněji zatáčí. Pneumatika buď přenáší příčné, nebo podélné síly, obojí najednou neumí. Brzdění nebo přidání plynu v zatáčce tedy může v extrémních případech znamenat ztrátu ovladatelnosti. Než najedete do zatáčky, musíte už mít přibrzděno na rychlost, kterou zatáčku bezpečně projedete, učí se ve školách smyku. Brzdit a přidávat je zkrátka nejlepší s koly rovně.

Když nejde rozjezd na ledu na jedničku, zkuste to na dvojku.

Zatáčkou bez brzd

Najedeme rozumnou rychlostí do zatáčky, přibrzdíme si, pak pustíme brzdu a zatáčíme. Když cítíme, že to klouže, netočíme volantem na doraz, kola se pak zablokují a auto stejně nezatočí. Pomůžeme si sešlápnutím spojky, která odpojí motor od převodovky a ten tak neroztáčí kola.

V autě s automatickou převodovkou je to horší. Když to v zatáčce začne klouzat, nedá se dělat skoro nic. Musíte tedy dávat mnohem větší pozor na nájezdovou rychlost.

Škola smyku

Nedotáčivý smyk hrozí především u aut s pohonem předních kol. Řešením je prudce nebrzdit, vyšlápnout spojkový pedál, pevně držet volant ve směru jízdy a doufat, že se kola "chytí" původní stopy. Když máte relativně dost času, můžete zkusit "zatočit znovu", to znamená narovnat kola, přibrzdit a začít znovu zatáčet.

Přetáčivý smyk pak hrozí především u vozů s pohonem zadních kol nebo s motorem vzadu. Při vynášení zadní části vozu lze situaci zvládnout korekcí volantem: ihned natáčet kola proti vybočení zádě neboli "dát kontra" (točit volantem ve směru přetáčející se zadní části vozu), nebo ubrat plyn. Volant vracíme plynule, ale rychle zpět do původní polohy. Stabilizaci můžeme zlepšit mírným přidáním plynu. Tento "závodnický" manévr si ale rozhodně dobře nacvičte předem na volné bezpečné ploše.

Když vůz dostane hodiny, pomáhá prudké brzdění, které otáčení zpomalí. Přitom je však nutné mít sešlápnutou spojku.

V hlubším sněhu jezděte pomalu, ale plynule a stejnoměrně. A pokud to není nutné, nezastavujte. Když už přece jen najíždíte do sněhu, je výhodné dělat to s koly rovně proti vyšší vrstvě sněhu.

Problém bývá zastavit

Už ve chvíli, kdy začne vozovka klesat, je třeba myslet na to, že budete muset zastavit. Nutné je udržet co nejpomalejší pohyb vozu a najít si co nejlepší stopu (hlubší sníh, posypaný a neuklouzaný okraj). Důležité je velmi mírně přibrzďovat a pomalu podřazovat, klidně i první rychlostní stupeň. Velkou roli hrají kvalitní zimní pneumatiky a váha vozu.
 
Když auto na uklouzané silnici stále klouže a není síla, která by ho zastavila, hledejte v nouzi něco, o co se zastavit – závěj, sněhovou bariéru u krajnice. Je lepší si jen poškrábat auto než nabourat. Pomoci vám může i odhrnutý sníh na krajnici.

Přednost jízdy do kopce

Když silnice klouže, je při jízdě do kopce důležité udělat vše pro to, aby vůz nezpomalil. S plynem je ale třeba zacházet velmi citlivě.

Jakékoliv jeho razantnější sešlápnutí způsobí protočení kol a zastavení. Ideálním řešením je zařadit raději nižší – druhý či první – rychlostní stupeň již pod kopcem, při stoupání udržovat plyn ve stejné poloze a nezastavovat. Na silnici pokryté namrzlým sněhem už se také nemusíte rozjet.
 
Proto platí to nepsané pravidlo gentlemana silnic: první jede na úzké cestě ten do kopce. Dolů se rozjede každý, nahoru to jde o poznání hůř.

S ručkou opatrně

Nestyďte se používat ruční brzdu při rozjezdu. Aby vás zachránila při smyku, to vyžaduje hlavně velký cvik a znalost auta. Odborníci na bezpečnou jízdu to nedoporučují, rallyoví závodníci ano... Hlavně je třeba si to vyzkoušet a nacvičit!
 
U aut s pohonem předních kol to opravdu může někdy pomoci. Když jste do zatáčky "moc dlouhý", zatáhnete krátce za ruční brzdu a záď vybočí tak, jak potřebujete (navodíte přetáčivost). Ale pozor, musíte taky bleskurychle reagovat volantem, jinak se roztočíte. U aut s pohonem zadních kol k tomu brzdu nepotřebujete, stačí přidat lehce plyn a zadek vybočí také. V tomto případě je ale třeba vědět, kolik plynu přidat – a zase jsme u toho cviku a zkušeností.

U aut se stabilizačním systémem (ESP) se také může stát, že vám do této operace ještě začne zasahovat elektronika a jednotlivá kola přibrzďovat. U některých nových aut ESP vůbec vypnout nejde.
 
A pozor! U některých aut působí parkovací brzda na předních kolech, příkladem mohou být některé starší citroeny. Pak na ruční brzdu rovnou zapomeňte.

U nových aut se stále častěji objevuje elektronická ruční brzda ovládaná tlačítkem, tam vám nedovolí její použití elektronika.
 
Když si pomáháte ruční brzdou, mějte stále palcem zmáčknutou pojistku, aby se brzda "nezamkla" a nezablokovala kola napořád.





Nejčtenější

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Další z rubriky

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.