Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Rychlost na dálnici bych nezvyšoval, říká soudní znalec zkoumající bouračky

  13:00aktualizováno  15:51
S lupou obcházejí místo nehody, propočítávají, proměřují, analyzují. Soudní znalci jsou ti, kdo mají vyzkoumat, jak se nehoda stala a kdo byl jejím viníkem. Jak se zjišťuje viník nehody, odpovídal v on-line rozhovoru vedoucí oddělení analýz dopravních nehod DEKRA Automobil Tomáš Kubeš.

Ilustrační foto | foto: Jaroslav Halamka, iDNES.cz

Soudní znalci zkoumají videa, ohledávají poničená auta a místa nehody a z nich se snaží dovodit příčinu havárie. Na soudní znalce se obracejí policisté, poškození i obvinění. Tvrzení účastníků nehody mají potvrdit nebo vyvrátit, někdy mohou rozluštit složitý případ.

Právě soudní znalci hráli hlavní roli u soudu s pirátem z D1, který vytlačil ze silnice pomaleji jedoucí mazdu.

Svým způsobem každá nehoda je originál, popisuje tomáš Kubeš, "takže se pokaždé tak trochu začíná od znovu." Analýza dopravní nehody trvá několik dní. Experti používají statistiku, výpočty i experimenty. "Podle plechů lze určit nárazovou rychlost," uvádí příklad.

kdo může za nehodu

Jak pracuje soudní znalec? Co všechno musí znát a jak při své práci postupuje? Nakolik přesné jsou jeho závěry? Odpovídal soudní znalec v oboru nehod aut Tomáš Kubeš.

"Podle podkladů lze stanovit průběh nehody s větší, či menší přesností. Rozhodující je určit správnou příčinu nehodového děje," vysvětluje. V procentech však nelze vyjádřit, jak blízké realitě jsou jejich závěry.

"V první řadě určujeme průběh nehody (co se vlastně stalo), pak možnosti odvrácení nehodového děje (co se mělo stát, aby se nehoda nestala) a následně stanovíme příčinu nehody," popisuje práci soudního znalce Kubeš.

"Ze zákona máte povinnost s vozidly nemanipulovat, přirozeně podle situace je dobré označit, vyfotit vozidla v poloze po nehodě," radí správný postup.

Odborník, kterému projdou rukama desítky případů a vidí, jak se auta vylepšují, by i přesto určitě nezvyšoval rychlost na dálnici.

"Příčiny dopravních nehod nelze vidět černobíle, často nastane pochybení na více stranách," uzavřel rozhovor s čtenáři iDNES.cz Tomáš Kubeš.

Jak pracuje soudní znalec? Co všechno musí znát a jak při své práci postupuje? Nakolik přesné jsou jeho závěry? Odpovídal soudní znalec v oboru nehod aut Tomáš Kubeš.

Autor:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.