Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

K italskému moři vyrazte na letních gumách. Ušetříte palivo i nervy

aktualizováno  12:35
U českých řidičů není neobvyklé dojíždění zimních pneumatik v létě. V Itálii z toho ale mohou být opletačky. V extrémním případě hrozí pokuta přes 45 tisíc korun a zabavení dokladů.

Zimní pneumatika má více drážek a především jiné složení směsi použité na výrobu

Výzkum pneumatikářské společnosti Bridgestone letos ukázal, že zrovna v Itálii téměř 10 % řidičů zůstává na zimních pneumatikách po celé léto, v Dánsku je tento ukazatel 18 %. Odhaduje se, že v Česku je to více než pětina motoristů (více čtěte zde).

Při cestě k Jadranu do velmi oblíbené Itálie může na české řidiče kvůli tomu číhat nečekaná patálie. I přesto, že máme Itálii zafixovanou hlavně jako destinaci, kde sníh vidí jednou za desetiletí, jsou tam v zimních měsících povinné příslušné gumy (nahradit je ovšem mohou řetězy připravené v kufru auta). Povinnost používat se liší region od regionu, zimáky jsou ovšem předepsané i v nejjižnější Kalábrii.

Rychlostní index

Rychlostní index je součástí označení pneumatiky. Ten udává udává, do jaké rychlosti je plášť použitelný. Kód z jednoho až dvou písmen označuje maximální rychlost, kterou pneumatika dokáže vydržet po dobu 10 minut aniž by vzniklo nebezpečí. Rozpětí rychlostí je od 5 (index A1) až přes 300 km/h (ZR), nejčastěji používané jsou indexy T (do 190 km/h), H (do 210 km/h) a V (240 km/h).

Nejzazší termín, do kterého mohou regiony stanovit povinnost zimních gum je 15. květen, s podzimem to pak může být nejdříve 15. listopad. Ministerská vyhláška číslo 1049 sice neříká, že pak už musí jezdit všichni na letních gumách. Ale jasně uvádí, že pneumatika musí v létě splňovat minimálně rychlostní index, který je uvedený v technickém průkazu. Platí to nejen pro zimní gumy, ale také pro ty celoroční, které mají na bočnicích označení M+S (Mud+Snow).

Server Zipnews uvádí, že vyhláška v Itálii povoluje jezdit na pneumatikách s rychlostním indexem o jeden stupeň nižším, ovšem jen v zimním období. Gumy s vyšším rychlostním indexem auto namontovány mít může.

Pokuta za letní jízdu na pneumatikách s nižším rychlostním indexem, než je předepsáno, je v Itálii v rozmezí 420 až 1 682 eur (přes 45 tisíc korun) a následovat může i zabavení technického průkazu.

„Samozřejmě pokuta nepředstavuje jediné náklady navíc. Pokud v zahraničí přijdete o technický průkaz, musíte si zajistit odtah do nejbližšího pneuservisu. Tam si koupit letní pneumatiky a nechat si je přezout. Pak si zajistit odvoz na policejní stanici pro technický průkaz, dostat se zpátky a teprve po tomto procesu můžete pokračovat v cestě,“ vypočítává kompletní následky Vojtěch Schwangmaier, majitel e-shopu Pneumatiky.cz.

V Česku platí to samé, v zimních měsících můžete mít auto obuté pneumatiky s o stupeň nižším rychlostním indexem. Kdysi se lepila na přístrojovou desku samolepka s upozorněním na limit maximální rychlosti. Moderní vozy mají tuto funkci přímo zabudovanou. Při montáži takových pneumatik se limit nastaví do palubního počítače vozu, při jeho překročení se pak na přístrojovce objeví varovné hlášení.

Předejděte dohadům

Velký technický průkaz, kde je specifikace pneumatik k vozu zaznamenaná, s sebou do Itálie samozřejmě nevozte. V dokladech k vozu je třeba mít „malý techničák“. A tam je zaznamenaná nejvyšší rychlost vozidla. Zároveň také platí, že rychlostní kategorie pneumatik musí být shodná nebo vyšší, než je nejvyšší konstrukční rychlost vozidla. Rychlostní index obutí tedy není v dokladech od vozu, které musíte mít u sebe, přímo uvedený, odvodit se ale dá.

Policie v dovolenkových destinacích podle autoklubu ÚAMK bude mít letos spadeno kromě dodržování předpisů také na technický stav vozu. Zimní gumy se poznají na první pohled. Dohadovat se pak při silniční kontrole nad zimním obutím s italským policistou (kdo ví, zda bude mluvit jinak než italsky) rozhodně není ideální způsob trávení dovolené.

„Italové nás v tomto ohledu trochu předehnali. U nás jsou řidiči v létě omezeni pouze minimální hloubkou dezénu, která musí být alespoň 1,6 mm (v Itálii je limit stejný - pozn. red). A pak je jedno, zda se jedná o zimní, nebo letní pneumatiku, jakkoliv se bezpečnost zimních gum v létě se dramaticky snižuje,“ dodává Schwangmaier.

Italská média varují, že při použití nepovolených pneumatik bude problém také s plněním pojišťovny. „V Česku se taková situace zatím vždy posuzuje individuálně. Řeší se vliv brzdné dráhy, přilnavost a průběh škodní události s odkazem na obecné povinnosti pojištěného,“ vysvětluje marketingový ředitel ePojištění David Holý.

Zimní guma nebrzdí a žere

Už při teplotách nad 15 °C jsou rozdíly mezi letním a zimním obutím velmi výrazné. Zatímco na suchém povrchu zastaví auto na letních pneumatikách během 36 metrů, na zimním obutí trvá brždění 41 metrů. Na mokrém asfaltu je rozdíl dokonce 6 metrů (51 m proti 57 m) v neprospěch zimních. To znamená, že dvakrát přejedete přechod pro chodce, než zastavíte.

„Na mokru a při teplotě cca 30 °C má vozidlo vybavené dobrými letními pneumatikami brzdnou dráhu až o 30 % kratší než vozidlo vybavené zimními pneumatikami. V některých podmínkách může rozdíl v brzdné dráze odpovídat dvojnásobku délky vozu,“ uvádí Bridgestone.

„Zimní pneumatiky zůstávají díky svým speciálním směsím a dezénům v chladných podmínkách měkké a poddajné. Za nízkých teplot tak poskytují trakci a přilnavost na suchém, mokrém a zledovatělém povrchu. Avšak s rostoucí teplotou zimní pneumatiky tuto výhodu ztrácejí, jejich přilnavost klesá a dezén se začíná opotřebovávat rychleji,“ uvádí výrobce pneumatik. Letní pneumatiky totiž používají tvrdší směs, která se nestane příliš měkkou a přilnavou na rozpáleném povrchu silnice.

„I když stále někteří řidiči doufají v opak, jízda na zimních pneu v létě není bezpečná. Měkčí směs automaticky neznamená lepší přilnavost. Naopak, teplem příliš změklé zimní pneumatiky, jsou náchylnější k defektům a mnohem rychleji se opotřebí,“ dodává Vojtěch Schwangmaier. Zimní pneumatiky také zvýší spotřebu (více čtěte zde).

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Elektrokolo, co vypadá spíš jako motorka a tak se i chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K jeho...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

KVÍZ: Poznáte české automobilové legendy podle siluety? Otestujte se

12. dubna 2024

Jak máte nakoukaná auta? Poznáte je jen podle siluety? Vybrali jsme deset vozů vyráběných v Česku,...

Čínské automobilky skladují přebytky z výroby v evropských přístavech

19. dubna 2024

Místo přepravních kontejnerů, které bychom tu očekávali, se zde dnes řadí celé legie elektromobilů....

Přejmenujte ho! Milano není prvním autem, které se nakonec jmenuje jinak

19. dubna 2024

Aféra ohledně označení Alfa Romeo Milano ukázala na nijak výjimečný problém. Automobilky zdlouhavě...

Největší chyby českých řidičů. Omezení a represe jsou na škodu, míní expert

19. dubna 2024

Premium Automobilový expert Jan Červenka vyzkoušel tisíce vozidel. Řídit se učil od závodníků, sám pořádá...

Diář petrolheada: Do Kolína na mercedesy, do Poděbrad za švarnými Italkami

19. dubna 2024

Navzdory chladnému počasí, které má panovat, je nadcházející víkend akcemi prosycenými vůní benzínu...

Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko
Měsíc bez starostí s BEBELO® Milk 2: Vyhrajte zásobu mléka pro miminko

Zajistěte svému miminku to nejlepší hned od začátku s BEBELO® Milk 2, které je pečlivě vyvinuté pro harmonický růst a vývoj vašeho dítěte. Mléko...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Sexy Sandra Nováková pózovala pro Playboy. Focení schválil manžel

Herečka Sandra Nováková už několikrát při natáčení dokázala, že s odhalováním nemá problém. V minulosti přitom tvrdila,...

Charlotte spí na Hlaváku mezi feťáky, dluží spoustě lidí, říká matka Štikové

Charlotte Štiková (27) před rokem oznámila, že zhubla šedesát kilo. Na aktuálních fotkách, které sdílela na Instagramu...

Vykrojené trikoty budí emoce. Olympijská kolekce Nike je prý sexistická

Velkou kritiku vyvolala kolekce, kterou pro olympijský tým amerických atletek navrhla značka Nike. Pozornost vzbudily...

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...