Rychlostní orgie s Bugatti Veyron mohou trvat nejdéle 12 minut - iDNES.cz
Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Rychlostní orgie s Bugatti Veyron mohou trvat nejdéle 12 minut

Inženýr Ric Tamba, který se podílel na vývoji převodovky pro Bugatti Veyron, prozradil o ikonickém superautě pár zajímavých věcí. Tvrdí, že v závodě na dlouhou vzdálenost jej prakticky vždy předstihne malý levný úsporný vůz. Může za to spotřeba veyronu.

Bugatti Veyron Super Sport | foto: Bugatti

Bugatti Veyron nepřestává udivovat propracovaností své techniky. Auto, kterého se nedávno prodal poslední kus z naplánované třísetkusové produkce (objednat se dá už jen kabriolet Grand Sport), zůstává i po letech produkce v mnoha ohledech nepřekonáno.

Nedostižná je především kombinace obrovského výkonu, maximální rychlosti a schopnosti polykat kilometry ve stylu pohodlných cestovních kupé. Jenže právě tato kombinace si vyžádala řadu specifických řešení a pozoruhodných kompromisů.

Například tak díky australskému inženýrovi víme, že při maximální rychlosti vydrží pneumatiky asi 15 minut, ale autu dojde benzín už po 11 minutách. Palivová nádrž je tu tedy jakýmsi samoregulačním bezpečnostním prvkem. Ric Tamba ale prozradil, že palivová nádrž stejným způsobem "zachraňuje" i řadu dalších zatěžovaných komponent.

Další takovou částí je převodovka. Při jejím vývoji tým, jehož byl Tamba členem, zjistil, že auto by si při rychlostech nad 300 km/h poměrně brzy doslova uvařilo převodový olej a mohlo by dojít k požáru. Když tým uvedl riziko požáru jako velký problém, vývojáři, kteří měli na starosti konstrukci auta, kolegy uklidnili.

V rychlostech přes 300 km/h se spotřeba veyronu pohybuje okolo 500 litrů paliva za hodinu. Nádrž má ale objem jen 100 litrů, což znamená, že palivo dojde asi po dvanácti minutách. Nádrž navíc dostala úzkou plnicí trubici, takže trvá celých sedm minut natankovat veyron do plna. Mezi tím ale stihnou provozní kapaliny, chladiče a různá čerpadla v autě vychladnout na zcela bezpečnou úroveň a auto se může vydat na další zběsilou jízdu.

Volkswagen Lupo

Tyto údaje použil Ric Tamba při počítačové simulaci jízdy na trase mezi Berlínem a Frankfurtem. Vyšlo mu, že trasu dlouhou 457 km zvládne prakticky za jakýchkoliv podmínek rychleji i malý VW Lupo 3L s maximální rychlostí pouhých 165 km/h (trojka v označení značí třílitrovou spotřebu, o pohon se stará tříválec 1,2 TDI spřažený s robotizovaným automatem).

Veyron jednoduše stráví tolik času na benzince, že malý volkswagen, který za celou dobu tankovat nemusí, dorazí do cíle s velkým předstihem. Podobně by tomu mělo být i na spoustě dalších dlouhých tratí. Na jedno natankování své 34litrové nádrže totiž ujede i přes 1 100 kilometrů. Navíc zdržení případným tankováním bude u lupa podstatně menší než u veyronu.

Nejčtenější

Dacia Bigster je receptem na inflaci. První jízda „nej“ novinkou letoška

Pod půl milionu se nedostane, ale za ceny od 549 000 Kč chce být úplně nový model značky Dacia receptem na inflaci. Poprvé jsme se svezli Bigsterem, kterým Dacia zas rozšiřuje svou nabídku o chytlavý...

Superambiciózní čínská BYD má 120 tisíc inženýrů. Poráží Teslu a vstupuje do Česka

Čínská elektromobilka vznikla před 22 lety, dnes je největším výrobcem elektrifikovaných vozidel na světě, kromě osobáků produkuje nákladní vozy, dodávky i autobusy. A pro ně vlastní trakční baterie....

Video pro otrlé: policie varuje motorkáře před sezonou drastickými záběry

Policie v roce 2024 eviduje výrazný nárůst počtu nehod s účastí motocyklu. Usmrceno bylo celkem 83 motorkářů, z toho 81 řidičů a dva spolujezdci. Meziroční nárůst fatálních následků činil 12 procent,...

Sovětský bizár. Po druhé světové válce vyvíjeli parní náklaďáky na dřevo

V Rusku i Sovětském svazu se často děly věci podivuhodné. Mezi ně patří i vývoj parních nákladních automobilů spalujících dřevo, do kterého se tam pustili v začátcích atomového věku. Omluvou pro...

První kontakt: BYD Sealion ukazuje, o kolik jsou čínské elektromobily napřed

Čínská automobilka BYD zintenzivňuje své tažení Evropou, právě dnes, 1. dubna, oficiálně vstupuje na český trh. Jedním z klíčových modelů pro Evropu je nový elektrický crossover Sealion 7. Už jsme se...

První jízda: Škoda Enyaq mění tvář a dojede dál. Bude umět nabíjet domácnost

Je to modernizace, nebo nová generace? Škodovka v tiskových materiálech používá oba termíny. Ale je to vlastně jedno. Nová Škoda Enyaq se po čtyřech letech od premiéry vzhledově proměnila celkem...

2. dubna 2025

Podívejte se na Hyundai i30 kombi, který můžete vyhrát v Megahře iDNES.cz!

Hlavní výhrou v Megahře, které se mohou zúčastnit čtenáři iDNES.cz a Lidovky.cz, je sen českých rodin – Hyundai i30 kombi od autosalonu Louda Auto v hodnotě 500 000 Kč. Konkrétní exemplář s motorem...

2. dubna 2025

Video pro otrlé: policie varuje motorkáře před sezonou drastickými záběry

Policie v roce 2024 eviduje výrazný nárůst počtu nehod s účastí motocyklu. Usmrceno bylo celkem 83 motorkářů, z toho 81 řidičů a dva spolujezdci. Meziroční nárůst fatálních následků činil 12 procent,...

1. dubna 2025  14:31

Německá policie na baterky. Strážci zákona nyní úřadují při dobíjení

Nejen zákon a pořádek. Od policie v Bádensku-Württembersku se očekává, že bude chránit i klima. Proto její vozový park loni v červenci obohatily desítky elektromobilů. Jak se ukazuje, pro stíhání...

1. dubna 2025

První kontakt: BYD Sealion ukazuje, o kolik jsou čínské elektromobily napřed

Čínská automobilka BYD zintenzivňuje své tažení Evropou, právě dnes, 1. dubna, oficiálně vstupuje na český trh. Jedním z klíčových modelů pro Evropu je nový elektrický crossover Sealion 7. Už jsme se...

1. dubna 2025

KVÍZ: Poznáte tato auta z nadhledu? Klidně si i tipněte

Auta v každodenní praxi vídáme ze všech stran. A z činžáku občas třeba i seshora. Že se potom jen těžko poznají? No ano, z této perspektivy na ně nejsme zvyklí. V našem kvízu si můžete vyzkoušet...

vydáno 1. dubna 2025

Zápisy do prvních tříd bez stresu: Rezervujte si přesný čas a
Zápisy do prvních tříd bez stresu: Rezervujte si přesný čas a

Zápisy do prvních tříd se nezadržitelně blíží. Víte, že na některých školách si rodiče mohou dopředu zarezervovat konkrétní čas, kdy se s budoucím...

Prozkoumali jsme Škodu Kavarniq. Elektromobil přestavěný na pojízdnou kavárnu

Škoda Enyaq letos oslavuje páté narozeniny, první čistě elektrický model mladoboleslavské značky měl premiéru prvního září 2020 v Praze. Je tedy čas na jeho občerstvení. Unikátně pojatým enyaqem...

31. března 2025  10:30

Sovětský bizár. Po druhé světové válce vyvíjeli parní náklaďáky na dřevo

V Rusku i Sovětském svazu se často děly věci podivuhodné. Mezi ně patří i vývoj parních nákladních automobilů spalujících dřevo, do kterého se tam pustili v začátcích atomového věku. Omluvou pro...

31. března 2025

Dacia Bigster je receptem na inflaci. První jízda „nej“ novinkou letoška

Pod půl milionu se nedostane, ale za ceny od 549 000 Kč chce být úplně nový model značky Dacia receptem na inflaci. Poprvé jsme se svezli Bigsterem, kterým Dacia zas rozšiřuje svou nabídku o chytlavý...

31. března 2025

Elektromobil ano, Elona ne. Majitelé tesel vyjadřují názory nálepkami

Za poslední měsíce na excesech Elona Muska tvrdě tratili akcionáři. A kdo na nich naopak ve velkém vydělává? Především výrobci všemožných nálepek a polepových folií, které pomáhají majitelům vozů...

30. března 2025

Ministerstvo hasí průšvih s řidičáky pro kardiaky. Byla to chyba v překladu

Jak to nakonec bude s kardiaky a řidičáky? Kardiaci opravdu budou muset na kontrolu, ale obvodní lékař postačí. Řešit to budou muset i autoškoláci, důchodci či profesionálové.

30. března 2025

V noci na neděli se posouvá čas. Řidiči musí dát pozor na jarní únavu

Chvíli to vypadalo, že je se střídáním letního a zimního času konec. V rámci Evropské unie se ale jednotlivé státy nebyly schopny dohodnout na tom, který čas by měl platit. Jarní střídání je tedy...

29. března 2025