Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S formulí do provozu: BAC Mono vystřelí na stovku pod tři sekundy

aktualizováno 
Vypadá jako formule, jezdí jako formule a stojí jako běžný luxusní sporťák. Mono je navíc schválené pro běžný silniční provoz, a tak se s ním můžete prohánět třeba po dálnici D1. Pojedete ale sami, do auta se vejde jen řidič.

BAC Mono | foto: BAC

Po dvoumístných silničních formulích Ariel Atom a KTM X-Bow je tu opravdová jednomístná formule schválená pro silniční provoz. Vyrábí ji britská společnost BAC (Briggs Automotive Company) a jmenuje se jednoduše Mono.

Firmě se téměř dokonale podařilo převést koncept závodní formule do podoby auta pro běžný silniční provoz. Design je velmi povedený včetně integrovaných předních blatníků na jedné straně a ultimativního formulového profilu na straně druhé.

Zpředu tak téměř čtyřmetrové mono vypadá jako sportovní auto, zezadu jako opravdová formule s částečně odhaleným motorem. Aby výrobce splnil podmínky schválení pro silniční provoz, má auto světla a blatníky i na zadních kolech, ale třeba klasické nárazníky chybí.

O pohon se stará 2,3litrový motor Cosworth s na první pohled nepříliš oslnivým výkonem 280 koní a točivým momentem 280 Nm. Jenže kouzlo této formule tkví v poměru výkonu a hmotnosti. Ta je extrémně nízká, auto váží jen 540 kilogramů. A díky tomu má auto poměr výkonu k hmotnosti 518 koní na tunu.

BAC Mono

Pro porovnání, například kupé BMW M3 má 254 koní na tunu hmotnosti. Proto nepřekvapí, že se výrobce chlubí maximální rychlostí 274 kilometrů za hodinu a na stovku mono zrychlí pod tři sekundy.

Výrobce udává, že podle specifikace formule 3 použil šestistupňovou sekvenční převodovku Hewland a diferenciál s omezenou svorností. Otevřená karoserie je vyrobena z uhlíkových vláken a poměr hmotnosti na nápravy se podařilo naladit v poměru 48 procent na přední a 52 na zadní. Zavěšení dodala firma Sachs a brzdy AP Racing. Kola OZ pak obouvají sedmnáctipalcové pneumatiky Kumho.

Na aerodynamice spolupracovala firma se stuttgartskou univerzitou a přímo ve firmě dělají lidé s velkými zkušenostmi z automobilového průmyslu. Zakladatel Neill Briggs pracoval u Bentleye a Fordu, kde měl na starost vývoj sportovního Focusu RS. Jeho bratr Ian zase působil jako designér pro Porsche a Mercedes.

Bratři Briggsové mají plány poměrně optimistické, chtějí ročně vyrábět 50 až 100 silničních formulí. Základní cenu auta stanovili v přepočtu na 2,25 milionu korun, což je zhruba stejně jako za prémiová kupé německých značek.

Autoři:




Nejčtenější

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Další z rubriky

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Rolls-Royce Phantom
Smekněte, jeho výsost Phantom přijíždí. Nový rolls je chrám ticha

Když se ten antický chrám masky chladiče z ručně leštěné oceli, za kterou se diskrétně převaluje dvanáctiválec, valí bulvárem, ulice ztichne. Být designérem...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.