Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S hadraplánem pouští i Aljaškou

aktualizováno 
Drandí si to krajinou, když najednou se za ním rozjede policejní auto. Zbystří, zpomalí a rychle vzpomíná, zda cestou neudělal nějaký dopravní přestupek. Když k němu ale policisté přistoupili, jen zdvořile pozdravili a poprosili, zda by se s ním nemohli vyfotit. To je jedna z mnoha úsměvných historek, které zažívá Miroslav Mondri při svém putování po Čechách i Evropě.

Evropa mu je malá Miroslav Mondri už dojel se svým Velorexem do Afriky a chystá se s ním i na Aljašku | foto: Jiří Bervida, MAFRA

Jezdí totiž Velorexem nebo také hadrákem, zkrátka motorovou tříkolkou s plátěnou střechou tolik známou z filmu Vrchní prchni.

"Zhruba před osmi lety jsem se do Velorexu zamiloval, byla to láska na první pohled," vzpomíná. Co tomu říká jeho přítelkyně? Nežárlí, seznámili se totiž na velorexovém srazu, proto je jejich náklonnost k tomuto vozítku vzájemná.

Miroslav Mondri pracoval před osmi lety v penzionu v Krušných horách, kde byli shodou okolností ubytovaní holandští velorexáři. Když ta jejich vozítka viděl zblízka, řekl si: To chci taky. A do čtrnácti dnů ho měl v garáži.

"Vždy jsem jezdíval rád na trempy. Ale už mi není 20 let, proto bude toto vozítko pohodlnější a hezčí," uvažoval tehdy.
Sám se ho naučil o svého krasavce opečovávat. "Je to pár trubek a většina součástek je z Jawy, proto není problém sehnat náhradní díly. Záleží na šikovných ručičkách. 300 dnů pracujeme v garážích a 65 dní jezdíme," říká Miroslav Mondri.

Po absolvování několika srazů Velorexů dal Miroslav Mondri z Ostrova dohromady partu nadšenců na Karlovarsku a založil Klub 3 AČR - automotoklub České republiky. Již sedmým rokem pořádá srazy v Krušných horách a okolí. Většina nadšenců se snaží zachovat své veterány v originálním stavu, tedy s původními motory.

Je Velorex autem pohodlným? Podle slov Miroslava Mondriho z hlediska šoféra rozhodně ne. Na dnešní silnice není "hadrák" zrovna ideální. Když dorazí do cíle, první, co udělá, je, že si protáhne záda o rozmlácenou zadnici. Nedokáže si představit, jak to mohlo být původně vozítko určené pro invalidy. I když logiku to mělo, bylo levné, stálo jen 18 000 korun a díky lehké konstrukci se v něm mohly dělat úpravy podle potřeby každému šité na míru.

Spíš než o pohodlí jde ale majitelům Velorexů o naplnění jejich životního stylu a také o svezení, při němž člověk nespěchá a naopak se může kochat krajinou.

Nejdále byl Mondri se svým Velorexem a partou dalších tří posádek v Africe. "Jeli jsme po vlastní ose do Itálie, trajektem přes moře do Tunisu, kde jsme ještě najeli dalších asi 4500 kilometrů bez závad," zhodnotil hrdě svou poslední velkou cestu a hned přidal další ještě odvážnější plán. V roce 2013 se chystá projet s hadraplánem Aljašku.

Autoři:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
OBRAZEM: Autodědečci závodí i když leje, je to náramná podívaná

Po dlouhých 50 letech se do areálu brněnského výstaviště vrátily historické závodní motocykly, formule a auta. Závody Brno Revival Mezi pavilony byly jedním z...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Škoda Octavia 1,4 TSI CNG / 81 kW...
Škoda Octavia 1,4 TSI CNG / 81 kW...

r.v. 2016, naj. 18 732 km, CNG + benzín
432 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.