Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S motorkou poprvé na okruh. Na co se připravit

aktualizováno 
Jízda na motorce vám dá svobodu, adrenalin, ale nese s sebou i velké riziko dopravní nehody. Dobrá možnost, jak tomu předejít a zároveň zkusit, co se ve vás i vašem stroji ukrývá, je jízda na okruhu. Připravili jsme několik rad jak začít, kam jet a co pro okruhové ježdění vlastně potřebujete.

Jezdit nemusíte jen na supersportu, na okruh patří i klasický naháč. | foto: Matěj Oliva, skutrmania.cz

Jak na okruh

Možností u nás bohužel není mnoho. Plnohodnotné okruhy máme pouze dva, v Mostě a v Brně, ale je tu možnost svezení i na menších tratích, kde nacvičíte hlavně správnou techniku zatáček v menších rychlostech. Takový okruh najdete třeba v Sosnové, Písku, nebo Vysokém Mýtě. Na těchto okruzích závodí malá auta, motokáry, minibiky, nebo třeba supermota.

Nezapomeňte na správné oblečení, kombinéza je na okruhu nutností.

Nezapomeňte na správné oblečení, kombinéza je na okruhu nutností.

Největším zážitkem je však rozhodně svezení na trati, která hostí závody mistrovství světa MotoGP a tu najdete jen v Brně. Brněnský okruh je široký, dlouhý a motorku tu můžete relativně bezpečně dostat na limit. Na rozdíl od běžných silnic má totiž okruh bezpečné únikové zóny vysypané jemným kamením (kačírkem) a v každé zatáčce je traťový komisař připraven pomoci v případě nehody.

Aby byla jízda na okruhu bezpečná, musí každý jezdec dodržovat základní bezpečnostní pravidla a bezpodmínečně uposlechnout pokynů traťových maršálů. Znát musíte alespoň základní vlajky. Žlutá upozorňuje na nebezpečí na trati. Pokud jí vidíte, zvolněte, nepředjíždějte a dávejte dobrý pozor na dění na okruhu. Modrá vlajka značí, že je za vámi rychlejší jezdec, kterému máte uvolnit cestu. V takovém případě je nejlepší pouze jet v přímém směru a nekličkovat. Červená vlajka pak znamená ukončení jízdy.

Jak se připravit

Pokud jedete na okruh poprvé, pravděpodobně vyrážíte se svou běžnou silniční motorkou. Kromě dobrého technického stavu, který by měl být samozřejmostí, potřebujete také mít dobré pneumatiky. Pro okruhové ježdění je pak lepší je trochu podhustit. Druhým nezbytným doplňkem je lepící páska, kterou před jízdami přelepíte světla, blinkry a zrcátka.

Před jízdou na okruhu přelepte vše, z čeho mohou být střepy.

Před jízdou na okruhu přelepte vše, z čeho mohou být střepy.

V případě nehody se tak na trať nedostanou nebezpečné střepy. Pokud okruhovému ježdění propadnete, je lepší postavit si motorku na okruh, vybavit ji laminátovými kapotami bez světel a dalšími doplňky.

Co na sebe

Na okruh rozhodně nemůžete vyrazit v džínách a mikině. Když pomineme vaši bezpečnost, na trať vás komisař stejně nepustí. Podmínkou většiny agentur a okruhů je jednodílná, nebo dvoudílná kožená kombinéza. Důležitý je samozřejmě i chránič páteře, kvalitní přilba, boty a rukavice.

S kým jezdit

Okruhy jako takové vypisují volné jízdy. Ale je lepší si vybrat některou z agentur, které pořádají ježdění na okruhu. Zpravidla rozdělí jezdce do výkonnostních skupin, a vy tak nemusíte být ve stresu z trénujících závodníků. Většina agentur navíc nabízí možnost jízdy pod vedením instruktora nebo i možnost účasti v amatérském závodě.

Cena za 20 minut jízdy se pak pohybuje v rozmezí mezi 400 až 1 000 korun podle okruhu a typu jízd. Některé značky také pořádají své okruhové dny, na kterých si na okruhu můžete půjčit některou z novinek. Letos můžete například navštívit BMW RR dny, Ducati den, nebo Kawasaki den.

Odpovědnost

Závodní okruh je uzavřená trať, na kterou se nevztahují pravidla silničního provozu. Jízdy podstupujete na vlastní nebezpečí a zpravidla zde neplatí ani havarijní pojištění motorky.

Fotogalerie

Pokud někdo vedle vás spadne a narazí do vás, rozhodně po něm nemůžete chtít náhradu škody, samozřejmě to platí i naopak. Před vjezdem na okruh také podepisujete srozumění s pravidly, které na okruhu platí. Stále je zde ale podstatně menší riziko, než na běžné silnici.

Jízda na okruhu naučí jezdce poznat limity svého stroje, naučí ovládat motorku v extrémních situacích a získáte zde větší jistotu v řízení. A třeba v sobě objevíte i nějaký ten závodnický talent.

Autoři:






Nejčtenější

Opel Insignia Grand Sport
Nový Opel Insignia přijíždí v plné parádě. Je to grandiózní krasavec

Celým jménem je to Opel Insignia Grand Sport a je to fešák. Minimálně vzhledem má šanci být jedním z nejparádnějších aut své kategorie. Oproti předchůdci zhubl...  celý článek

Výrobní linka automobilky Volkswagen ve Wolfsburgu.
Korejci dál dusí VW za dieselgate. Rekordně pokutovali klamavou reklamu

Jihokorejský regulační úřad FTC se rozhodl vyměřit německé automobilce Volkswagen rekordní pokutu 37,3 miliardy wonů, v přepočtu zhruba 800 milionů korun, za...  celý článek

Trekka, novozélandský automobil na podvozku Škody Octavia
První a jediné novozélandské auto byla před 50 lety terénní škodovka

Na vzniku jediného sériově vyráběného novozélandského automobilu měla velkou zásluhu mladoboleslavská Škodovka. Ač tento vůz nebyl vyráběn v množstvích...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.