Zdražení potkalo i nesmrtelnou Octavii Tour. Nejstarší škodovka v nabídce stojí oproti únoru o 20 tisíc více.

Zdražení potkalo i nesmrtelnou Octavii Tour. Nejstarší škodovka v nabídce stojí oproti únoru o 20 tisíc více. | foto: Škoda

S nákupem auta neotálejte, začíná se zdražovat

  • 173
Koruna, která je slabší než před několika měsíci, začíná zdražovat auta. O 200 tisíc víc stojí nejdražší lexus, dražší je citroën od Kolína i škodovky.

Před pár týdny to vypadalo báječně. Auta zlevňovala na ceny, které se ještě před několika měsíci zdály nemožné. Automobilky s velkým humbukem slevovaly své modely na úroveň aut o kategorii niž. Octavia se prodávala za cenu, kterou stála loni fabie. A koupit nové auto pod 200 tisíc není problém.

Silná koruna a klesající prodeje v loňském roce nutily dovozce auta na přelomu roku zlevňovat, přizpůsobili se vlastně všichni. V únoru ale kurz koruny výrazně spadl. O zdražování aut se donedávna jen šeptalo. Vyšší ceny ale některé automobilky zavedly už do březnových ceníků.

auta výhodně

Auta  se slevou až 77,5 % najdete na Automodul.cz

Dovozci jsou závislí na cenách v eurech. Záleží na tom, jak jsou dohodnuti s mateřskou automobilkou. A na jak dlouho dopředu mají kurz domluvený.

"Kurz fixujeme s velkým předstihem," říká Patrik Fanc, mluvčí automobilky Kia. "Kurzové výkyvy se snažíme nepromítat do koncových cen. Nechceme s cenami hýbat. V extrémních případech je promítáme do akčních nabídek," dodává. "V letošním roce s cenami hýbat nebudeme, máme je plánované na celý rok."

Některé automobilky se snaží přenést kurzové riziko na zákazníky. Cenu v eurech přepočítávanou na koruny v okamžiku dodání platí zákazníci Jaguaru. Když si objednáte auto nyní, máte ve smlouvě uvedenou cenu v eurech; a kolik opravdu zaplatíte v korunách, zjistíte až po třech až čtyřech měsících v okamžiku dodání.

Ceny "navěšené" na eurový ceník mají i další značky. Audi má stanovený pevný kurz do konce dubna 27,25 koruny za euro a v březnu stojí euro u BMW 27,50. Ceny v eurech už dlouhou dobu uvádí i Lamborghini a Ferrari.

Zdražení na všech frontách

"Hlavní hráči na trhu už zřejmě dosáhli na minimální ceny, předpokládaný scénář tedy je, že po vyprodání skladových zásob půjdou ceny mírně nahoru i za cenu snížení prodejních objemů," předpovídala v první polovině února mluvčí zastoupení Nissanu Martina Jirásková. Růst cen už se dá vysledovat.

Svou výhodnou nabídku přehodnotila například mladoboleslavská Škodovka. Nesmrtelná Škoda Octavia první generace, vyráběná od poloviny 90. let a dnes prodávaná jako Octavia Tour, nejprve zlevnila na 289 900, dnes už je zase o dvacet tisíc dražší a překonala třísettisícovou metu.

"Stará" octavia s motorem 1,6 (75 kW) dnes vyjde na 309 900. Do nabídky automobilka ale ještě přidala slabší verzi s motorem 1,4 MPI 55 kW, která má cenovku 299 900.

Japonský Lexus v druhé polovině loňského roku radikálně zlevnil. S nepříznivým vývojem kurzu koruny ale musel v únoru zdražit. "Důvodem této úpravy je prudké oslabování kurzu české koruny," vysvětluje mluvčí automobilky Petr Žemlička.

Nejlevnější Lexus IS 220d tak oproti únoru podražil o 60 tisíc a nově stojí 779 000 Kč, nejdražší model LS 600h L loni zlevnil o 455 tisíc na 2 419 000 Kč, dnes už je ale zase o 200 tisíc dražší. Základní ceníková cena je nově 2 619 000.

Podražují i auta nižších kategorií

Nepodražují ale jenom auta z nejvyšších kategorií. Oproti únoru zdražuje třeba také Suzuki. Model Splash startoval ještě před měsícem na 189 900 korunách, teď už je o dvacet tisíc dražší. Stejně tak swift, který stojí nově 214 900 (původní cena byla 194 900).

KDyž Nissan vyprodával micry z loňského roku, chlubil se cenou 219 900, pokud prodejce nenajde nějakou "skladovku", budete si novou micru objednávat minimálně za 249 900.

O deset tisíc nabyla také cena nejmenšího citroënu. Kolínská C1 teď stojí minimálně 199 900 korun. "Je to důsledek kurzových pohybů, které jsme museli promítnout do ceny," vysvětluje Martina Berdnová, mluvčí českého zastoupení Citroënu. "Je to dané také nedostatkem vozů, po kterých je velká poptávka," dodává.

Když loni přistoupila k agresivní cenové politice Kia se svým cee´dem, začala se přizpůsobovat i konkurence. Pod třísettisícovou hranici zlevnil třeba Ford nebo Seat. Že by ceny mohly začít stoupat, naznačuje Fiat Bravo, který nejprve zlevnil na 299 tisíc spolu s ostatními, teď už je ale zase o šest tisíc dražší (305 900 Kč).

I automobilky chtějí vydělávat

"Prvním důvodem zdražování je samozřejmě kurz koruny," říká Ladislav Janda ze společnosti Autosystem, která prodává auta na inzertním serveru Automodul.cz. "Jsou zde ale i další důvody."

"Na přelomu loňského a letošního roku došlo k dramatickému nárůstu zájmu o nová auta, který zaskočil i samotné prodejce. Výrobci a dovozci zareagovali velmi pružně a snížili radikálně ceny," popisuje Janda. "Velký zájem v lednu a únoru ale zároveň znamená, že není důvod prodávat za levno. Je to typická reakce trhu," vysvětluje. "Prodejci samozřejmě snížili ceny na úkor svého zisku, teď tedy chtějí začít vydělávat."

Dalším důvodem je čekání na nové podmínky odpočtu DPH. "Automobilky ví, že ke změnám dojde. Vše nasvědčuje tomu, že poptávka po firemních autech pak ještě vzroste, a prodejci si na to připravují ceník. Je jasné, že v absolutních číslech pak zákazník ušetří i v případě, že toho prodejce využije a trochu zvýší cenu," popisuje. "Víc než polovina naší klientely jsou firmy, kterých se nové podmínky odpočtu daně týkají. Je však pravda, že privátního zákazníka se nárůst ceny dotkne negativně," uzavírá Janda.