Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S Novým rokem nové poplatky: až deset tisíc za převod auta

  12:25aktualizováno  12:25
Od ledna zaplatí kupci starých ojetých aut novou "ekologickou daň". K přihlášení staré škodovky, kterou dostanete v hospodě "za metr piv", bude potřeba až 10 tisíc korun.

Nový poplatek za převod Škody Forman mnohdy přesáhne jeho prodejní cenu | foto: Škoda Auto

Deset, pět a tři tisíce korun. Tolik si připočtěte k ceně za staré auto, které si po Novém roce pořídíte.

Daň zaplatí všichni, kdo si v příštím roce v Česku koupí nebo z ciziny dovezou automobil přibližně do roku výroby 1999. Tedy takový, který spadá do normy Euro 0, 1 a 2. Tato norma udává, kolik auto vypouští škodlivin. Moderních vozů s emisní hodnotou Euro 3 až 5 se přihlašovací poplatek netýká.

Na nové poplatky z převodu ojetin se ptejte ve středu 19. listopadu od 10:00 hodin odborníka ze Sdružení na ochranu vlastníků automobilů (SOVA) Zbyňka Veselého. - ON-LINE ROZHOVOR ZDE

Novinka se nejvíc dotkne majitelů starých aut, která jsou na silnicích v Česku nejčastější. To znamená felicií, favoritů, "stodvacítek" a "stopětek".

Za převod Škody 120 a dalších starých aut s emisní hodnotou 0 (vyrobených před rokem 1992) se bude platit deset tisíc korun. S poplatkem 5 000 korun musí počítat motoristé, kteří si budou kupovat auto do roku výroby 1995, tedy například Škodu Favorit. A 3 000 korun zaplatí ti, kteří si pořídí auto do roku výroby 1999. To se týká většiny majitelů felicií.

Jedinou dobrou zprávou pro motoristy je alespoň fakt, že ekologická daň se při přehlášení auta bude platit jen jednou. "Když si tedy někdo na začátku ledna půjde zaregistrovat Škodu Favorit, pět tisíc korun zaplatí. Pokud ji později prodá, další majitel už na úřadě platit nebude. To samé platí i při dovozu staré ojetiny z ciziny. U těch se také platí jen za první přihlášení v Česku," říká Jarmila Zimmermannová z ministerstva životního prostředí.

Hlavním cílem zavedení nového poplatku bylo zabránit dovozu starých ojetin, které znečišťují životní prostředí. Jenže kvůli poplatku za ojetiny ze zahraničí musel být zaveden i poplatek za stejně stará auta v Česku. "Museli jsme tím vyhovět požadavkům Evropské unie. Kdyby se vybíralo jen za registraci auta z dovozu, bylo by to evropskými úředníky považováno za diskriminační vůči ostatním zemím,“ vysvětluje Zimmermannová.

Zbytečné jsou podle mluvčího sítě autobazarů AAA Auto Milana Smutného zřejmě obavy, že vzroste cena aut, která se registračním poplatkům těsně vyhnou – tedy těch s rokem výroby 2001, 2002 a 2003. "Nečekám, že by tomu tak bylo. Spíš to tipuji na mírný pokles," říká.

Bez obav z placení mohou být noví majitelé motocyklů a veteránů. Poplatek se totiž vztahuje jen na osobní i nákladní čtyřkolová vozidla do 3,5 tuny, která jsou v registru silničních vozidel. Motorek se to tedy netýká a stará auta s veteránskými značkami jsou vedena v registru historických vozidel.

Kdo čeká, že výnosy z nové "daně" půjdou například do staveb a oprav silnic, je na omylu. "Poplatky budou přesunuty do Státního fondu životního prostředí, z něhož se financují ekologické projekty," vysvětluje Jarmila Zimmermannová.

Čtěte v MF DNES

Ilustrační foto

Jak zjistím, do jaké skupiny můj vůz spadá? Vše o nových poplatcích za převod ojetin najdete v zítřejší příloze Auto MF DNES.

.
Autoři: ,




Nejčtenější

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Další z rubriky

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Audi Asso di Picche
VIDEO: Pikové eso je zapomenutá designová perla

Pikové eso, italsky Asso di Picche, je jeden z prvních konceptů Audi. Kdo se rád dívá na auta, pozná v něm na první pohled tužku jednoho z nejslavnějších...  celý článek

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.