Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

S obrem není nuda. Nový Seat Alhambra startuje na českém trhu

Komu přestává stačit množství sedadel v autě běžného formátu, musí se rozhlížet mezi velkoprostorovými obry. Jeden z členů vcelku omezené kategorie těch největších osobáků je tu v novém provedení. Po dlouhých čtrnácti letech se Seat dočkal nové alhambry.

Nová alhambra se představuje stejně jako v roce 1996 společně se svým dvojčetem Volkswagenem Sharan, oba se i vyrábějí pohromadě v portugalské Palmele. Kromě několika vzhledových odlišností jsou to stejná auta. Jen za alhambru budou chtít v obchodě se seaty míň.

Seat Alhambra

Speciál pro tatínky

Elisabeth Weiss, která má uvedení největšího seatu na trh na starosti, vypočítává, že za 14 let výroby jich vzniklo víc než čtvrt milionu.

Osmdesát procent kupců alhambry jsou muži, v 91 procentech případů ženatí, 67 procent má děti a 23 procent tři děti a více. Typickému zákazníkovi je 35 až 50 let. Jezdí s ní i šéf komunikace španělské automobilky Antonio Valdivieso. Svou rodinu vozil v alhambře předchozí generace deset let.

Luc Donckerwolke, šéfdesignér španělské značky - mimochodem, kdysi maloval škodovky a lamborghini - moc práce neměl. Musel vymyslet nový čumák, zadní světla a pár detailů v interiéru. Všimněte si ale, že alhambra je jediný seat ve stávající nabídce, který nemá oblé "mandlové oči", přední světla jsou až nezvykle hranatá.

"Nová alhambra je dlouhá 485 cm, což je dvaadvaceticentimetrový nárůst oproti předchozí generaci," vypočítává Corina Baini z vývojového centra Seatu. Na šířku má nová generace 190 centimetrů, zde je mezigenerační nárůst skoro deset centimetrů.

Oproti předchůdci je o centimetr nižší. "Uvnitř se to ale neprojevilo," tvrdí Corina Baini. Pro cestující je ale nejdůležitější, že se nápravy rozkročily o osm centimetrů (rozvor 2919 mm). Uvnitř je tedy víc místa pro nohy.

Na to, jak je to obrovské auto, váží v základním provedení 1648 kilo, lépe vybavený superb combi váží skoro stejně. Karoserie alhambry z toho má necelých 400 kilo.

Sedm opravdu odveze

Na rodinném autobusu je asi to nejdůležitější, co umí vnitřek auta. Všechny modely jsou ve standardním provedení pětimístné. Za sedmimístnou verzi se vždycky připlácí 36 tisíc. V druhé řadě se sedí výš a v té nejzadnější ještě výš, nikdo nemůže remcat, že nemá výhled.

Seat Alhambra

Hodně šikovné jsou posuvné dveře, na parkovišti je neotloukáte o dveře natěsno parkujících aut. Ve vyšší výbavě jsou elektricky ovládané stejně jako víko kufru, obojí můžete ovládat z dálkového ovládání centrálu i z místa řidiče. I v těch posuvných dveřích jsou elektricky stahovaná okna.

Sedadla druhé a třetí řady sklopíte doslova jednou rukou, schovají se do podlahy a vytvoří dokonale rovnou plochu zařezávající s hranou kufru. Sedadla v prostřední řadě můžete nezávisle posunovat v rozmezí 16 centimetrů a měnit sklon opěradla. Polohovatelná opěradla mají i v poslední řadě. Nastupuje se na ně dobře a vejde se tam i normálně rostlý dospělák. Problémy nemají ani čahouni, akorát si nenatáhnou nohy tak, jako ti před nimi.

V sedadlech druhé řady můžete mít integrované dětské sedačky pro větší děti od tří let (od 15 kg). Za příplatek dostanete zvedací prostřední část, která poslouží jako podsedák.

Po interiéru je rozeseta spousta odkládacích prostor a schránek, dvě tajné jsou třeba v podlaze, nechybí ani sklopné stolečky. Skvělou a velmi šikovnou drobností je 230voltová zásuvka zezadu středového tunelu, umí třeba nabít telefon nebo notebook.

V konfiguraci s pěti sedačkami se do kufru vejde 885 litrů, když jedete jen ve dvou, naložíte do obřího ložného prostoru 2430 litrů věcí. Když vozíte v kufru šestou a sedmou sedačku, odveze o 133 litrů míň. I v plném obsazení sedmi lidni zůstává pro zavazadla ještě slušný prostor.

Seat Alhambra

V pětimístné konfiguraci je kufr dlouhý 1,3 metru, ve dvoumístné 2,1 a když se sklopí opěradlo sedadla spolujezdce, pobere alhambra až 295 centimetrů dlouhé věci.

V přehledu příplatků, které jsou levnější než u jeho dvojčete VW Sharan, je i samoparkovací asistent nebo otevírací skleněná střecha.

V základu je sedm airbagů (lichý je kolenní pro řidiče), samoopravovací gumy (v plášti je lepidlo, které v případě defektu díru samo zacelí). Za příplatek můžete mít třeba i elektricky ovládané výklopné tažné zařízení, u verzí s turbodiesely můžete tahat až 2,2 tuny.

Seat Alhambra

Jedině turbo

Alhambra je k mání se čtyřmi motory, všechny jsou přímovstřikové a přeplňované. Základ tvoří benzinový motor 1,4 TSI dvojnásobně přeplňovaný kompresorem a turbem (v nízkých otáček pracuje kompresor, turbo se roztáčí v 1500 otáčkách), který má 150 koní. Druhou benzinovou nabídkou je přeplňovaný dvousetkoňový dvoulitr, který ale dorazí do alhambry se zpožděním. Stejný motor se stejným výkonem najdeme třeba ve Škodě Octavii RS, tento motor mají i další auta z koncernu VW, většinou ovšem ve verzi o 11 koní silnější.

Častější volbou českých zákazníků budou ale určitě turbodiesely, v nabídce jsou dvě výkonové verze commonrailového dvoulitru: 140 a 170 koní. Obě TDIčka mají filtr pevných částic a hlavně specialitu v podobě systému odlučování "jedů" pomocí selektivní katalytické redukce. Pod učeným názvem se skrývá vstřikování roztoku AD Blue na bázi močoviny před katalyzátor katalyzátoru.

Čištění spalin SCR

Selective Catalytic Reduction = selektivní katalytická redukce snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny. Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny, vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOx) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a kyslík.

Všechny motory jsou k mání s šestistupňovým dvouspojkovým automatem DSG. Kromě silnějšího benziňáku je základní převodovkou šestistupňový manuál. Zážehový dvoulitr také jako jediný nedostává start-stop systém, který vypíná motor ve chvílích, kdy není třeba aby běžel. Prý dokáže uspořit až 4 procenta paliva. Další z ekovychytávek je systém rekuperace energie při brzdění.

Stopadesátikoňová benzinová jedna-čtyřka je tak akorát na normální ježdění, míň koní už by bylo asi opravdu málo. Když pojedete plní a naučíte se s motorem pracovat, měli byste se dostat na spotřebu 8-8,5 litru. Normální jízda po okresce ve dvou obnáší přibližně sedm litrů.

Nejchytřejší volbou pro rodinný autobus bude podle všeho 140koňové TDI. Motor je dostatečně silný na to, aby svižně rozpohyboval velkou skříň alhambry a když budete jezdit rozumně, vejdete se do sedmilitrové spotřeby i s plným autem.

Prodej nového obřího seatu startuje v říjnu. Startovací cena je 619 900 za verzi se stopadesátikoňovým benziňákem. Nejlevnější alhambra s turbodieselem vyjde na 721 900 a úplně nejdražší je za 865 900 Kč.

Skvělý podvozek na skvělou silnici

Alhambra má perfektně jistý podvozek, nenaklání se moc ani v krátkých ostrých zatáčkách, jak by se dalo od velké krabice čekat. A v dlouhých táhlých obloucích drží až nepochopitelně dlouho. Řidič si chválí, jak se přes retardéry přenese s ladným zhoupnutím. U Seatu totiž postavili auto pro početné rodiny se sportovním podvozkem. Ani náznak po houpání, minimální náklony, to je jedna strana mince - ta příjemná. Horší je to s komfortem. Řidič a spolujezdec se mají dobře, čím víc vzadu sedíte, tím víc ale cítíte a hlavně slyšíte, jak na hrbolech víceprvková zadní náprava uchycená na hliníkovém pomocném rámu bouchá.

Což o to, na vyžehlených silnicích kolem Barcelony, kam redakci na první svezení s alhambrou Seat pozval, to bylo dobré. Zkouška ohněm ji teprve čeká, až v půlce října pozná na vlastní continentalky středověk českých silnic.

Na příští rok je přichystaná verze 4x4. Haldexový pohon všech kol bude kombinovaný se 140koňovým TDIčkem, které bude podle odhadů Jana Klímy, tiskového mluvčího českého zastoupení značky, nejprodávanějším motorem.

Seat Alhambra v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4854 x 1904 x 1720 x 2919
objem kufru (l) 267 - 2430
motor 1,4 TSI 2,0 TSI 2,0 TDI 140k 2,0 TDI 170 k
max. výkon (kW/k) 110/150 147/200 10,3/140 125/170
max. kroutící moment (Nm) 240 - 320 350
max. rychlost (km/h) 197 - 194 204
zrychlení 0-100 km/h (s) 10,7 - 10,2 9,8
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7,2 - 5,5 5,9
základní cena (Kč) 619 900 782 900 721 900 825 900

  • Nejčtenější

Policisté tasí radary v pátek. Víme, kde budou měřit

18. dubna 2024

Dopravní policie bude v pátek 19. dubna měřit rychlost na několika stovkách míst po celé České...

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

S miniskútrem Tokio můžete bez řidičáku vyrazit na silnici i cyklostezku

18. dubna 2024

Vypadá jako motorka, ale motorka to není. I když se tak chová. To je elektroskútr ViaGo Tokio. K...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

KOMENTÁŘ: Do parkovací války se zapojují aktivisté, politici i městské části

25. dubna 2024

Premium Parkovací barikády mají dvě strany. Na jedné jsou ti, kteří chtějí parkovat na ulici tak, jak jsou...

Šéf inovační platformy: V Praze by mohla nad Vltavou létat dronová donáška

25. dubna 2024

Vysíláme Těžko průjezdná ucpaná města nejsou zdaleka jen českým problémem. Po celém světě se experti...

Milán auta vyhání, novinky se pokoutně představují mezi židlemi a módou

25. dubna 2024,  aktualizováno  8:43

Lombardská metropole se už dlouhé roky vehementně snaží vyhnat auta z centra. Ta se tam v době...

Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?
Jak na rychlou a jednoduchou večeři s rýží?

Díky své všestrannosti se rýže LAGRIS už dlouho stávají nedílnou součástí mnoha pokrmů z celého světa. Bez ohledu na to, zda se používají k...

Manželé Babišovi se rozcházejí, přejí si zachovat rodinnou harmonii

Podnikatel, předseda ANO a bývalý premiér Andrej Babiš (69) s manželkou Monikou (49) v pátek oznámili, že se...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...