Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

S obrem není nuda. Nový Seat Alhambra startuje na českém trhu

aktualizováno 
Komu přestává stačit množství sedadel v autě běžného formátu, musí se rozhlížet mezi velkoprostorovými obry. Jeden z členů vcelku omezené kategorie těch největších osobáků je tu v novém provedení. Po dlouhých čtrnácti letech se Seat dočkal nové alhambry.

Nová alhambra se představuje stejně jako v roce 1996 společně se svým dvojčetem Volkswagenem Sharan, oba se i vyrábějí pohromadě v portugalské Palmele. Kromě několika vzhledových odlišností jsou to stejná auta. Jen za alhambru budou chtít v obchodě se seaty míň.

Seat Alhambra

Speciál pro tatínky

Elisabeth Weiss, která má uvedení největšího seatu na trh na starosti, vypočítává, že za 14 let výroby jich vzniklo víc než čtvrt milionu.

Osmdesát procent kupců alhambry jsou muži, v 91 procentech případů ženatí, 67 procent má děti a 23 procent tři děti a více. Typickému zákazníkovi je 35 až 50 let. Jezdí s ní i šéf komunikace španělské automobilky Antonio Valdivieso. Svou rodinu vozil v alhambře předchozí generace deset let.

Luc Donckerwolke, šéfdesignér španělské značky - mimochodem, kdysi maloval škodovky a lamborghini - moc práce neměl. Musel vymyslet nový čumák, zadní světla a pár detailů v interiéru. Všimněte si ale, že alhambra je jediný seat ve stávající nabídce, který nemá oblé "mandlové oči", přední světla jsou až nezvykle hranatá.

"Nová alhambra je dlouhá 485 cm, což je dvaadvaceticentimetrový nárůst oproti předchozí generaci," vypočítává Corina Baini z vývojového centra Seatu. Na šířku má nová generace 190 centimetrů, zde je mezigenerační nárůst skoro deset centimetrů.

Oproti předchůdci je o centimetr nižší. "Uvnitř se to ale neprojevilo," tvrdí Corina Baini. Pro cestující je ale nejdůležitější, že se nápravy rozkročily o osm centimetrů (rozvor 2919 mm). Uvnitř je tedy víc místa pro nohy.

Na to, jak je to obrovské auto, váží v základním provedení 1648 kilo, lépe vybavený superb combi váží skoro stejně. Karoserie alhambry z toho má necelých 400 kilo.

Sedm opravdu odveze

Na rodinném autobusu je asi to nejdůležitější, co umí vnitřek auta. Všechny modely jsou ve standardním provedení pětimístné. Za sedmimístnou verzi se vždycky připlácí 36 tisíc. V druhé řadě se sedí výš a v té nejzadnější ještě výš, nikdo nemůže remcat, že nemá výhled.

Seat Alhambra

Hodně šikovné jsou posuvné dveře, na parkovišti je neotloukáte o dveře natěsno parkujících aut. Ve vyšší výbavě jsou elektricky ovládané stejně jako víko kufru, obojí můžete ovládat z dálkového ovládání centrálu i z místa řidiče. I v těch posuvných dveřích jsou elektricky stahovaná okna.

Sedadla druhé a třetí řady sklopíte doslova jednou rukou, schovají se do podlahy a vytvoří dokonale rovnou plochu zařezávající s hranou kufru. Sedadla v prostřední řadě můžete nezávisle posunovat v rozmezí 16 centimetrů a měnit sklon opěradla. Polohovatelná opěradla mají i v poslední řadě. Nastupuje se na ně dobře a vejde se tam i normálně rostlý dospělák. Problémy nemají ani čahouni, akorát si nenatáhnou nohy tak, jako ti před nimi.

V sedadlech druhé řady můžete mít integrované dětské sedačky pro větší děti od tří let (od 15 kg). Za příplatek dostanete zvedací prostřední část, která poslouží jako podsedák.

Po interiéru je rozeseta spousta odkládacích prostor a schránek, dvě tajné jsou třeba v podlaze, nechybí ani sklopné stolečky. Skvělou a velmi šikovnou drobností je 230voltová zásuvka zezadu středového tunelu, umí třeba nabít telefon nebo notebook.

V konfiguraci s pěti sedačkami se do kufru vejde 885 litrů, když jedete jen ve dvou, naložíte do obřího ložného prostoru 2430 litrů věcí. Když vozíte v kufru šestou a sedmou sedačku, odveze o 133 litrů míň. I v plném obsazení sedmi lidni zůstává pro zavazadla ještě slušný prostor.

Seat Alhambra

V pětimístné konfiguraci je kufr dlouhý 1,3 metru, ve dvoumístné 2,1 a když se sklopí opěradlo sedadla spolujezdce, pobere alhambra až 295 centimetrů dlouhé věci.

V přehledu příplatků, které jsou levnější než u jeho dvojčete VW Sharan, je i samoparkovací asistent nebo otevírací skleněná střecha.

V základu je sedm airbagů (lichý je kolenní pro řidiče), samoopravovací gumy (v plášti je lepidlo, které v případě defektu díru samo zacelí). Za příplatek můžete mít třeba i elektricky ovládané výklopné tažné zařízení, u verzí s turbodiesely můžete tahat až 2,2 tuny.

Seat Alhambra

Jedině turbo

Alhambra je k mání se čtyřmi motory, všechny jsou přímovstřikové a přeplňované. Základ tvoří benzinový motor 1,4 TSI dvojnásobně přeplňovaný kompresorem a turbem (v nízkých otáček pracuje kompresor, turbo se roztáčí v 1500 otáčkách), který má 150 koní. Druhou benzinovou nabídkou je přeplňovaný dvousetkoňový dvoulitr, který ale dorazí do alhambry se zpožděním. Stejný motor se stejným výkonem najdeme třeba ve Škodě Octavii RS, tento motor mají i další auta z koncernu VW, většinou ovšem ve verzi o 11 koní silnější.

Častější volbou českých zákazníků budou ale určitě turbodiesely, v nabídce jsou dvě výkonové verze commonrailového dvoulitru: 140 a 170 koní. Obě TDIčka mají filtr pevných částic a hlavně specialitu v podobě systému odlučování "jedů" pomocí selektivní katalytické redukce. Pod učeným názvem se skrývá vstřikování roztoku AD Blue na bázi močoviny před katalyzátor katalyzátoru.

Čištění spalin SCR

Selective Catalytic Reduction = selektivní katalytická redukce snižuje množství škodlivin ve výfukových plynech tím, že vstřikuje do výfukového potrubí před katalyzátor aditivum na bázi močoviny. Aditivum dopadá na speciální povrch, kde se promíchá s výfukovými plyny, vycházejícími z filtru pevných částic (DPF). Jejich teplo okamžitě rozkládá močovinu na čpavek, který začne reagovat s oxidy dusíku (NOx) ve výfukových plynech. Dochází pak k rozkladu oxidů dusíku na neškodný dusík a kyslík.

Všechny motory jsou k mání s šestistupňovým dvouspojkovým automatem DSG. Kromě silnějšího benziňáku je základní převodovkou šestistupňový manuál. Zážehový dvoulitr také jako jediný nedostává start-stop systém, který vypíná motor ve chvílích, kdy není třeba aby běžel. Prý dokáže uspořit až 4 procenta paliva. Další z ekovychytávek je systém rekuperace energie při brzdění.

Stopadesátikoňová benzinová jedna-čtyřka je tak akorát na normální ježdění, míň koní už by bylo asi opravdu málo. Když pojedete plní a naučíte se s motorem pracovat, měli byste se dostat na spotřebu 8-8,5 litru. Normální jízda po okresce ve dvou obnáší přibližně sedm litrů.

Nejchytřejší volbou pro rodinný autobus bude podle všeho 140koňové TDI. Motor je dostatečně silný na to, aby svižně rozpohyboval velkou skříň alhambry a když budete jezdit rozumně, vejdete se do sedmilitrové spotřeby i s plným autem.

Prodej nového obřího seatu startuje v říjnu. Startovací cena je 619 900 za verzi se stopadesátikoňovým benziňákem. Nejlevnější alhambra s turbodieselem vyjde na 721 900 a úplně nejdražší je za 865 900 Kč.

Skvělý podvozek na skvělou silnici

Alhambra má perfektně jistý podvozek, nenaklání se moc ani v krátkých ostrých zatáčkách, jak by se dalo od velké krabice čekat. A v dlouhých táhlých obloucích drží až nepochopitelně dlouho. Řidič si chválí, jak se přes retardéry přenese s ladným zhoupnutím. U Seatu totiž postavili auto pro početné rodiny se sportovním podvozkem. Ani náznak po houpání, minimální náklony, to je jedna strana mince - ta příjemná. Horší je to s komfortem. Řidič a spolujezdec se mají dobře, čím víc vzadu sedíte, tím víc ale cítíte a hlavně slyšíte, jak na hrbolech víceprvková zadní náprava uchycená na hliníkovém pomocném rámu bouchá.

Což o to, na vyžehlených silnicích kolem Barcelony, kam redakci na první svezení s alhambrou Seat pozval, to bylo dobré. Zkouška ohněm ji teprve čeká, až v půlce října pozná na vlastní continentalky středověk českých silnic.

Na příští rok je přichystaná verze 4x4. Haldexový pohon všech kol bude kombinovaný se 140koňovým TDIčkem, které bude podle odhadů Jana Klímy, tiskového mluvčího českého zastoupení značky, nejprodávanějším motorem.

Seat Alhambra v číslech
délka x šířka x výška x rozvor (mm) 4854 x 1904 x 1720 x 2919
objem kufru (l) 267 - 2430
motor 1,4 TSI 2,0 TSI 2,0 TDI 140k 2,0 TDI 170 k
max. výkon (kW/k) 110/150 147/200 10,3/140 125/170
max. kroutící moment (Nm) 240 - 320 350
max. rychlost (km/h) 197 - 194 204
zrychlení 0-100 km/h (s) 10,7 - 10,2 9,8
kombinovaná spotřeba (l/100 km) 7,2 - 5,5 5,9
základní cena (Kč) 619 900 782 900 721 900 825 900





Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Další z rubriky

Maserati GranTurismo MC
Maserati GranTurismo: deset let na krku a řádí jako zamlada

Nejlepší auta už tu byla, mrmlají občas tradicionalisté. Maserati to potvrzuje i popírá. Kupé granturismo a z něj odvozené grancabrio jsou na trhu už deset let...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Opel Crossland X
Opel Crossland X je velké auto za malé peníze

MPV už nefrčí, nahrazují je auta na zvýšeném podvozku. Velmi povedenou a v druhé generaci nedoceněnou Merivu nahrazuje v nabídce Opelu SUV jménem Crossland X....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.