S příchodem zimy je nejvyšší čas ubrat plyn

- Zima jako každý rok touto dobou překvapuje stovky řidičů. Než si stačí uvědomit, že jedou moc rychle, točí se v nezvladatelném smyku a sjíždějí ze zledovatělé silnice do příkopu.
Na tom, že vina je na řidičích, kteří nesundali včas nohu z plynu, se shodují i ti, kteří mají nebo měli rychlou jízdu v popisu práce. "Mám docela kvalitní auto s dobrými zimními gumami, přesto jezdím v zimě pomalu, protože vím, co se může stát. A klidně mě předjíždějí auta na letních pneumatikách, přičemž jejich řidiči si očividně dělají legraci z mé pomalé jízdy," říká bývalý závodník Jiří Patera, nyní majitel školy bezpečné jízdy. Že vždy nestačí ani technicky vyspělé auto, dokazuje jeho kolega z oboru řidičských škol, stále ještě aktivní závodník Jiří Mičánek. "Důležitější než ABS a jiné systémy je předvídavost a opatrnost. Zbytečně rychle se jezdí třeba na mostech, kde námraza vzniká nejrychleji."
Jak zvládnout jízdu na klouzavé silnici, radí další úspěšný závodník Otakar Krámský. "Skalní zásada - jakákoliv prudká změna pohybu na zasněžené nebo zledovatělé silnici je špatná." To se týká zejména náhlého odbočení nebo brzdění. "Jednoduše si to lze představit na chůzi člověka. Najednou si vzpomene, že chce něco koupit v obchodě, prudce změní směr a na zledovatělém chodníku uklouzne," popisuje fyzikální zákony Otakar Krámský. "Podobně se chová i rychlé auto v namrzlé zatáčce. Když už řidič cítí, že auto ztrácí kontakt s vozovkou, nedoporučuji ani brzdit, ani přidávat. Hlavní je vyšlápnout spojku, aby motor dál neroztáčel kola a aby nezhasl. A pak nezbývá než čekat, až se obnoví kontakt mezi koly a silnicí a auto bude možné zase řídit."
Názory na amatérský "zimní trénink" na volném parkovišti se mezi závodníky liší. "Vyplatí se to, ale řidič nesmí zapomínat, že na neuježděném parkovišti jsou podmínky jiné než na silnici, po které jezdí auto za autem," míní Otakar Krámský. Na takový trénink moc nevěří Jiří Patera. "Chybí tam učitel, který řidiči řekne, co dělá dobře a co špatně. I od absolventů mé školy bezpečné jízdy vím, že se trénink na parkovišti většinou zvrhne k otáčení na ruční brzdu, což je pak v provozu málo platné."
Ačkoliv již před několika týdny poklesly teploty poprvé pod nulu, mnoho řidičů se stále prohání na letních pneumatikách. "Ne nula stupňů, ale šest až sedm stupňů nad nulou je zlomových pro letní pneumatiky," tvrdí Jiří Patera. "Při nižších teplotách se letní gumy špatně prohřívají, a když napadne sníh, chybí jim to základní - auto nezatočí a nezabrzdí."
Pokud řidič se svým vozem jezdí i v zimě na letních pneumatikách, dá se říci, že je to jeho věc. Zarážející však je situace v některých firmách, které se rozhodly ušetřit právě na zimním obutí. "Nedávno jsem nastoupil u jedné pražské firmy jako obchodní zástupce, k čemuž samozřejmě patří i služební auto. Když jsem se zeptal, kdy dostanu zimní gumy, dozvěděl jsem se, že na ně nejsou peníze a že je dostanou jen ti, kteří jezdí za klienty do hor," říká řidič, který nechce ze strachu o práci jmenovat zaměstnavatele. "To by se v západní Evropě nemohlo stát. Jakmile se přiblíží zima, všichni automaticky přezouvají kola," říká Petr Zahraj, který prožil několik let v Německu.
Zima na cestách je hrozbou hlavně pro méně zkušené řidiče. "Já se s tím nějak vyrovnám, ale má přítelkyně teď podvědomě místo za volant sedá na místo spolujezdce," říká ostravský řidič Vlastimil Špalek.

V prodejnách s autopříslušenstvím je mezi zimními pneumatikami z čeho vybírat.