Upravený Ford Granada

Upravený Ford Granada | foto: Corsasport.co.uk

S tím starým fordem nezávoďte, předjede i ferrari

  • 130
Pod pečlivě zrenovovanou karoserií starého Fordu Granada se skrývá závodní podvozek a především motor od společnosti Koenigsegg. Neuvěřitelný výkon 1 750 koní lehce poráží třeba i Bugatti Veyron.

Nenápadný starý hranatý ford byl dříve běžně k vidění i na našich silnicích. Nebylo to na svou dobu slabé auto, ale dnes by mu ujela i leckterá výkonnější fabia. Tedy původní granadě s dvoulitrovým čtyřválcem nebo šestiválci o objemu 2,3 a 2,8 litru. V nejvyšší verzi nabízela granada na svou dobu solidních 160 koní.

Jenže jeden automobilový nadšenec se rozhodl do tradiční karoserie namontovat formuli. Té se podobá zcela upravený podvozek, který nemá se sériovým autem nic společného. A byla to nezbytná úprava, protože na zadní nápravu dává zabudovaný motor V8 Koenigsegg z modelu CCX s dvojitým přeplňováním závratných 1 750 koní. Pro porovnání, nejvýkonnější sériově vyráběný automobil Bugatti Veyron nabízí "jen" 1001 koní. Motor, který konstrukčně vychází z bloku Ford Modular V8, dává v sériové verzi výkon 806 koní. S většími turby by prý šlo dosáhnout dokonce výkonu 2 300 koní.

Upravený Ford Granada

Podle autora se "vytuněná" granada snadno přiblíží třistakilometrové rychlosti, maximální výkon se ale uplatní jedině na trati pro závody dragsterů.

Prohlédněte si, jak se přestavuje Ford Granada

Na první pohled nejsou úpravy granady druhé generace a konkrétně modelového roku 1982 příliš patrné. Dobový přední a zadní spoiler, široké pneumatiky a mohutná koncovka výfuku. Autor zvolil i jeden z původních metalických odstínů, takže maskování je téměř dokonalé. Granada dostala také kompletně přepracovaný podvozek.

Podobné úpravy starších obyčejných aut jsou v poslední době oblíbené. Ve Švédsku se prohání řádně upravený Saab 99 s motorem o výkonu okolo 700 koní, v sousedním Německu pak zase Volkswageny Golf s více než tisíci koňmi pod kapotou. Většinou si ale majitelé podobná monstra schovávají pro závody na dragsterových tratích, kde s přehledem porážejí špičkové supersporty dneška.

Ford Granada

Ford vyráběl granadu ve třech generacích od roku 1972 až do roku 1994. Třetí generace granady se prodávala jen ve Velké Británii a byl to přejmenovaný model Scorpio. Monstrózně upravená granada patří do druhé generace, která se vyráběla v letech 1977 až 1985, kdy ji nahradilo právě scorpio. Původně se granada vyráběla ve Velké Británii a v tehdejším Západním Německu, později byla výroba soustředěna jen do německého závodu. Uvedená druhá generace granady zahrnovala čtyřdveřový sedan, dvoudveřové kupé a také provedení kombi.