Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Saab 900: kultovní vůz pro fanoušky značky

  11:04aktualizováno  11:04
Podobně jako slavná kachna u Citroënu či brouk u Volkswagenu je model 900 kultovní záležitostí automobilky Saab. Klasikem je však jen ve starších exemplářích od začátku výroby v květnu 1978 do ročníku 1993, opravdovým pokladem bývá kabriolet, je-li v solidním technickém stavu. Takový vůz - třeba i v nejstarším ročníku 1987 - může mezi fandy najít kupce za 120 tisíc korun, zatímco za stejně staré klasické auto s třídveřovou karoserií se platí kolem 45 tisíc korun.

O přepracované modely 900 od ročníku 1993, vyráběné k malé radosti fandů za spolupráce s automobilkou Opel, už není takový zájem. Také následník s označením 9-3, který se představil v roce 1998, už na post symbolu pomýšlet nemůže, byť je - stejně jako Saab 900 z let 1993 až 1998 - bezproblémovější než obecně uznávaný a respektovaný klasik. Saaba 900 kupují hlavně individualisti, kteří dovedou ocenit nejen nevšední design, ale také typickou kvalitu zpracování, trvanlivost, pohodlí i silné motory, a k tomu je dojímá pojem "švédská ocel". Vůz je i ve starších exemplářích bezpečný, a co je při všech výhodách pro některého motoristu rovněž důležité - nedává své kvality příliš okázale najevo, je nenápadný a tudíž neprovokuje závistivé sousedy.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Saab můžete koupit na www.automodul.cz

Za vše nevšední se samozřejmě platí - Saab 900 je velmi drahý na náhradních dílech a servisu, obojí se navíc nesnadno shání. Díly z náhradní výroby nejsou rozšířené a shánění laciných součástek na vrakovištích obvykle vychází naprázdno. Ani spotřeba paliva nebývá nejpříznivější - například vůz s nejslabším dvoulitrovým motorem bere podle katalogových údajů od osmi do téměř třinácti litrů benzinu na 100 kilometrů. Značka Saab se v Česku těší značnému respektu a motoristická veřejnost jí někdy přisuzuje snad až nezaslouženě dobrých vlastností. Platí to při všech nesporných kvalitách také o modelu 900. I on má svoje bolesti, které vystupují - jak už bylo zmíněno - do popředí zvláště u kultovních exemplářů z let 1978 až 1993.

Například odcházejí drahá turba, zadírají se písty. Z motorů a převodovek často uniká olej, odborníci rovněž připomínají, že příliš kvalitní není synchronizace převodovek. Už po zhruba stovce tisíc kilometrů u mnoha vozů cvakají poloosy, což signalizuje další z nákladně opravitelných závad přední nápravy. Méně trvanlivé, než by se u pojmu se značkou Saab dalo čekat, bývá těsnění pod hlavou motoru a těsnost chladicí soustavy. Saab 900 se vyráběl s tří-, čtyřa pětidveřovou karoserií a jako kabriolet, v nabídce byly přeplňované i běžné motory 2.0, 2.1, 2.3 a 2.6, nechyběl ani turbodiesel 2.2.

Největší konkurenti

Saab 900 je specifický automobil, ke kterému se těžko hledá přímá konkurence. Přesto - jestliže pětidveřový Saab 900 s dvoulitrovým motorem například z roku 1995 stojí zhruba 190 tisíc korun, soupeří na trhu ojetin s následujícími stejně starými automobily:Audi A4 1.8 za 270 tisíc, BMW 320 za 240 tisíc, Honda Accord 2.0 za 190 tisíc, Mercedes C 200 za 300 tisíc, Opel Vectra 2.0 za 220 tisíc či Volkswagen Passat 2.0 za 210 tisíc korun. "Saab 900 se mi líbí, zvláště kabriolet nemá kdekdo. Já osobně bych se ale přesto přiklonil k běžnějšímu a tudíž snáze a levněji udržovatelnému autu," říká svůj názor Aleš Kužel, vedoucí nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. "I s ohledem na cenu bych z dané nabídky vsadil asi na Hondu Accord či na klasika Volkswagena Passat."

PLUSY

* kultovní automobil, jaký nemá kdekdo
* kvalita zpracování
* nevšední design
* bezpečnost
* prostor, komfort
* dobré jízdní vlastnosti
* výborná antikorozní ochrana

MINUSY

* drahé a málo rozšířené náhradní díly a servis
* vyšší spotřeba
* nižší spolehlivost právě u kultovních vozů do ročníku 1993
* problémy s turbomotory
* poruchové drahé díly (turba, převodovky)
* úniky oleje z motoru a převodovky

Mezníky modelu

1978 - premiéra modelu 900
1987 - kabriolet
1993 - nový model 900, ve spolupráci s Oplem, méně populární
1994 - nový kabriolet
1998 - mění se v model 9-3

Saab 900

Orientační ceny průměrně opotřebovaného Saabu 900 s dvoulitrovým motorem a třídveřovou karoserií:

ročník cena (Kč)

1978 až 1982 15 000 až 20 000
1983 25 000
1984 30 000
1985 35 000
1986 40 000
1987 45 000
1988 50 000
1989 55 000
1990 65 000
1991 70 000
1992 80 000

příplatky:

motor turbo 10 000
pět dveří do ročníku 1987 5000
pět dveří od ročníku 1988 10 000
kabrio od 50 000 výš

nový model

1993 140 000
1994 160 000
1995 180 000
1996 200 000
1997 230 000
1998 280 000

příplatky:

motor turbo 20 000 až 30 000
podle výkonové varianty
motor 2.3 20 000
motor 2.5 20 000
pět dveří 10 000

Autor:




Nejčtenější

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Rodinný kombík za dobré peníze. Hyundai i30 Combi jde po kufru Octavii

Nový kombík z Nošovic se prodává pár dnů. Velikostí kufru prodloužený Hyundai i30 téměř dohání Škodu Octavia.  celý článek

Ford Fiesta
Ford Fiesta chce být víc nóbl a stále jezdí skvěle, ale místem šetří

Fiesta je nejprodávanější malé auto Evropy, loni oslavila čtyřicítku a teď přijíždí v sedmé generaci. Stále patří k nejlépe jezdícím autům své kategorie. K...  celý článek

Seat Ateca
Základní Ateca není loudavá, litrový tříválec je důstojný základ

Seat Ateca, české auto španělské značky se prodává už od loňska. Linka v Kvasinách ho stále nestíhá vyrábět, na auto z výroby se dnes čeká rok. Zkusili jsme...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.