Premium

Získejte všechny články mimořádně
jen za 49 Kč/3 měsíce

Saab 900: kultovní vůz pro fanoušky značky

  11:04
Podobně jako slavná kachna u Citroënu či brouk u Volkswagenu je model 900 kultovní záležitostí automobilky Saab. Klasikem je však jen ve starších exemplářích od začátku výroby v květnu 1978 do ročníku 1993, opravdovým pokladem bývá kabriolet, je-li v solidním technickém stavu. Takový vůz - třeba i v nejstarším ročníku 1987 - může mezi fandy najít kupce za 120 tisíc korun, zatímco za stejně staré klasické auto s třídveřovou karoserií se platí kolem 45 tisíc korun.

O přepracované modely 900 od ročníku 1993, vyráběné k malé radosti fandů za spolupráce s automobilkou Opel, už není takový zájem. Také následník s označením 9-3, který se představil v roce 1998, už na post symbolu pomýšlet nemůže, byť je - stejně jako Saab 900 z let 1993 až 1998 - bezproblémovější než obecně uznávaný a respektovaný klasik. Saaba 900 kupují hlavně individualisti, kteří dovedou ocenit nejen nevšední design, ale také typickou kvalitu zpracování, trvanlivost, pohodlí i silné motory, a k tomu je dojímá pojem "švédská ocel". Vůz je i ve starších exemplářích bezpečný, a co je při všech výhodách pro některého motoristu rovněž důležité - nedává své kvality příliš okázale najevo, je nenápadný a tudíž neprovokuje závistivé sousedy.

Může se hodit

Nové i ojeté automobily Saab můžete koupit na www.automodul.cz

Za vše nevšední se samozřejmě platí - Saab 900 je velmi drahý na náhradních dílech a servisu, obojí se navíc nesnadno shání. Díly z náhradní výroby nejsou rozšířené a shánění laciných součástek na vrakovištích obvykle vychází naprázdno. Ani spotřeba paliva nebývá nejpříznivější - například vůz s nejslabším dvoulitrovým motorem bere podle katalogových údajů od osmi do téměř třinácti litrů benzinu na 100 kilometrů. Značka Saab se v Česku těší značnému respektu a motoristická veřejnost jí někdy přisuzuje snad až nezaslouženě dobrých vlastností. Platí to při všech nesporných kvalitách také o modelu 900. I on má svoje bolesti, které vystupují - jak už bylo zmíněno - do popředí zvláště u kultovních exemplářů z let 1978 až 1993.

Například odcházejí drahá turba, zadírají se písty. Z motorů a převodovek často uniká olej, odborníci rovněž připomínají, že příliš kvalitní není synchronizace převodovek. Už po zhruba stovce tisíc kilometrů u mnoha vozů cvakají poloosy, což signalizuje další z nákladně opravitelných závad přední nápravy. Méně trvanlivé, než by se u pojmu se značkou Saab dalo čekat, bývá těsnění pod hlavou motoru a těsnost chladicí soustavy. Saab 900 se vyráběl s tří-, čtyřa pětidveřovou karoserií a jako kabriolet, v nabídce byly přeplňované i běžné motory 2.0, 2.1, 2.3 a 2.6, nechyběl ani turbodiesel 2.2.

Největší konkurenti

Saab 900 je specifický automobil, ke kterému se těžko hledá přímá konkurence. Přesto - jestliže pětidveřový Saab 900 s dvoulitrovým motorem například z roku 1995 stojí zhruba 190 tisíc korun, soupeří na trhu ojetin s následujícími stejně starými automobily:Audi A4 1.8 za 270 tisíc, BMW 320 za 240 tisíc, Honda Accord 2.0 za 190 tisíc, Mercedes C 200 za 300 tisíc, Opel Vectra 2.0 za 220 tisíc či Volkswagen Passat 2.0 za 210 tisíc korun. "Saab 900 se mi líbí, zvláště kabriolet nemá kdekdo. Já osobně bych se ale přesto přiklonil k běžnějšímu a tudíž snáze a levněji udržovatelnému autu," říká svůj názor Aleš Kužel, vedoucí nákupu největšího tuzemského bazaru AAA Auto Praha. "I s ohledem na cenu bych z dané nabídky vsadil asi na Hondu Accord či na klasika Volkswagena Passat."

PLUSY

* kultovní automobil, jaký nemá kdekdo
* kvalita zpracování
* nevšední design
* bezpečnost
* prostor, komfort
* dobré jízdní vlastnosti
* výborná antikorozní ochrana

MINUSY

* drahé a málo rozšířené náhradní díly a servis
* vyšší spotřeba
* nižší spolehlivost právě u kultovních vozů do ročníku 1993
* problémy s turbomotory
* poruchové drahé díly (turba, převodovky)
* úniky oleje z motoru a převodovky

Mezníky modelu

1978 - premiéra modelu 900
1987 - kabriolet
1993 - nový model 900, ve spolupráci s Oplem, méně populární
1994 - nový kabriolet
1998 - mění se v model 9-3

Saab 900

Orientační ceny průměrně opotřebovaného Saabu 900 s dvoulitrovým motorem a třídveřovou karoserií:

ročník cena (Kč)

1978 až 1982 15 000 až 20 000
1983 25 000
1984 30 000
1985 35 000
1986 40 000
1987 45 000
1988 50 000
1989 55 000
1990 65 000
1991 70 000
1992 80 000

příplatky:

motor turbo 10 000
pět dveří do ročníku 1987 5000
pět dveří od ročníku 1988 10 000
kabrio od 50 000 výš

nový model

1993 140 000
1994 160 000
1995 180 000
1996 200 000
1997 230 000
1998 280 000

příplatky:

motor turbo 20 000 až 30 000
podle výkonové varianty
motor 2.3 20 000
motor 2.5 20 000
pět dveří 10 000

Autor:
  • Nejčtenější

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

28. dubna 2024

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40...

Fiat 500X je tajný tip z bazaru. Když měníte olej, vydrží věčně

29. dubna 2024

Premium Kompaktní crossover je na trhu od roku 2014 a v roce 2018 prodělal facelift spolu s přechodem na...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Autosalon v Pekingu ukazuje, jak moc Čína ujela zbytku světa

30. dubna 2024

„Auto není mrtvé a autosalony také ne. Když vidíte, kolik stovek influencerů a moderátorů, převážně...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Hračka do terénu CFMOTO v akci. Novinku roku jsme zkusili jako první z Česka

30. dubna 2024

Exkluzivně Největší novinka letošního roku je tady. Enduro CFMOTO 450MT jsme vyzkoušeli mezi prvními na světě....

Nadšenci nastartovali své poklady a pádí z Prahy. Cílem je dojet do Atén

4. května 2024  13:35

V druhém ročníku akce Oldtimer Express vyrazilo v sobotu ráno z Prahy 43 posádek veteránů,...

Po Okruhu Českobrodském uháněli autodědečci i veteránský dorost

4. května 2024

Okruh Českobrodský, slavný závod s devadesátiletou tradicí, odstartoval svůj jubilejní ročník ve...

Před sto lety potkal Rolls Royce, aby postavili nejlepší auta světa

4. května 2024

Na den přesně před 120 lety se v Manchesteru poprvé setkali Henry Royce a baronet Charles Stewart...

Tesla kvůli kopírování ochranné známky žaluje indického výrobce baterií

3. května 2024

Americká automobilka Tesla zažalovala indického výrobce baterií za porušení ochranné známky. Firma...

Dara Rolins je po další plastice. Kritiku fanoušků nechápe, cítí se svěží

Zpěvačka Dara Rolins (51) se na čas stáhla z veřejného života. V tom období prodělala „estetický zákrok“ a na sociální...

Natáčení Přátel bylo otřesné, vzpomíná herečka Olivia Williamsová

Britská herečka Olivia Williamsová (53) si ve čtvrté sérii sitcomu Přátelé zahrála epizodní roli jedné z družiček na...

Byli vedle ní samí ztroskotanci, vzpomíná Basiková na muže Bartošové

Byly každá z jiného těsta, ale hlavně se pohybovaly na opačných pólech hudebního spektra. Iveta Bartošová byla...

Autofotka: Sen z plakátů v kotrmelcích. Mladíček v tunelu rozbil Ferrari F40

Symbol italské nenažranosti se již skoro čtyři dekády pokouší zabít své řidiče. Jízda s Ferrari F40 bez posilovače...

Ukaž kozy, řvali na ni. Potřebovala jsem se obouchat, vzpomíná komička Macháčková

Rozstřel Pravidelně vystupuje v pořadu Comedy Club se svými stand-upy, za knihu Svatební historky aneb jak jsem se nevdala se...