Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Saab Aero-X: Skandinávský alkoholik

  19:33aktualizováno  6. března 0:12
Svůj potenciál se rozhodla demonstrovat švédská automobilka, na níž poněkud ulpěla nelichotivá pověst drahého karosáře pro sdílené platformy GM. I když prodejní výsledky v poslední době nejsou vůbec špatné, značková identita poněkud pokulhává.

Přisypat trochu pikantního koření do pověsti značky má za úkol sněhobílá studie Aero-X, která přivezla do Ženevy dotek sportovního nebe.

Neuvěřitelně ladné křivky pouze 127 cm vysokého gran turisma se inspirovaly částečně ve slavných okřídlených saabech minulosti, ovšem více než uspokojivým způsobem reflektují i žhavou současnost.

Krátké převisy, 23palcová "lopatková" kola, vysoká záď, naprosto nepodobná ničemu, co se kdy vyskytovalo na sériovém autě a originální linie bočních oken; to je jen část z elektrizujícího seznamu.

Další šok dostane divák při otevírání; na dopředu výklopné dveře jsme si už zvykli, ovšem současné vyklopení celé kabiny je originální moment. Ačkoliv s něčím podobným přišel Stratos, Aero-X šlo v rozvíjení myšlenky dál a přivedlo na svět neobvyklý mechanismus, kdy se dveře otevírají zvlášť po dvou osách.

Saab Aero-X v číslech

délka

4675 mm

šířka

1918 mm

výška

1276 mm

rozvor

2795 mm

hmotnost

1500 kg (rozložení 50:50)

pneu

265/30 R22 vpředu;
325/25 R23 vzadu

motor

2,8l V6, dvě turbodmychadla

max. výkon

294 kW/400 k při 5000 ot./min

500 Nm při 2-5 tis ot./min

převodovka

sedmistupňová automatická dvouspojková

max. rychlost

250 km/h
(el. omezeno)

zrychlení

4,9 s

Uvnitř se také pořádně hýřilo originalitou; geniálně jednoduchý, ale stoprocentně krásný je nepřerušovaný bílý pruh kolem celého kokpitu. Totéž platí i o minimalistických sedadlech a volantu. Daleko zajímavější je ovšem absence jakýchkoliv klasických páček a tlačítek.

Na palubní desce a středové konzole se nachází tvarovaný průsvitný plast, v němž se prostorově zobrazují provozní údaje. Podobně je vyvedený i přístrojový panel, zatímco většina funkcí se ovládá zvláštně tvarovaným ovladačem mezi sedadly.

Bez zajímavosti rozhodně není ani použitá technika - koncernový vidlicový šestiválec 2,8 l, známý z mnoha modelů včetně vectry, dostal k ruce dvě turbodmychadla, která mu přisouvají dostatek kyslíku, aby mohl vyvíjet svých 400 koní.

Ty roztáčejí přes sedmistupňovou sekvenční dvouspojkovou převodovku (princip podobný DSG) všechna kola a Aero-X katapultují na stovku za 4,9 s. Že nízkému saabu do supersportu přeci jen cosi chybí (i když design to rozhodně nebude), dokazuje maximálka, elektronicky omezená na 250 km/h.

Ovšem tím nejzajímavějším je možnost spalovat etanol, který je obecně považovaný za obnovitelnou surovinu a navíc při spalování vykazuje méně škodlivin. A to dokonce nejen jeho obvyklou směs s benzínem (E85), ale dokonce čistý líh (E100). A pak že alkohol do auta nepatří!

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Saab Aero-X

Autoři:




Nejčtenější

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Mazda CX-5
První jízda: Mazda CX-5 okouzlí i odpůrce SUV

Samotné Mazdě o právě představené CX-5 s velkým čumákem občas ujede, že to velký facelift. Na druhou stranu provedli konstruktéři tolik změn, že by takový vůz...  celý článek

Dacia Sandero Stepway
O dacie je zájem, čeká se na ně až půl roku. Letos přijede nový duster

Co chystá Dacia? Letos nový Duster a dočkáme se jeho menší verze v podobě malého crossoveru.  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.