Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Saab ožije díky Číně. Chystají se nové modely a turecký národní vůz

aktualizováno 
Čínské konsorcium National Electric Vehicle Sweden (NEVS), které v roce 2012 převzalo aktiva zkrachovalé švédské automobilky Saab, získalo zakázku na dodání 150 000 elektromobilů. Konsorcium oznámilo, že celková hodnota kontraktu činí 12 miliard dolarů (300 miliard korun).

NEVS může používat jméno Saab, ale nemá práva na používání tradičního loga s hlavou gryfa (mytického orlo-lva) na modrém podkladu. | foto: NEVS

NEVS díky kontraktu obnoví výrobu aut v závodě Saabu ve švédském Trollhättanu, informovala agentura DPA. Mluvčí konsorcia NEVS uvedl, že zakázka od čínské leasingové firmy Panda New Energy povede k vytvoření pracovních míst pro stovky lidí. Dodal, že společnost NEVS hodlá vyrábět karoserie elektromobilů v Trollhättanu, konečnou montáž vozů však bude zajišťovat její závod v čínském Tchien-ťinu. Sériová výroba by měla začít v roce 2017. Půjde o elektrifikovaná provedení původního Saabu 9-3.

Saab 9-3 EV

Saab 9-3 EV

Po dodání 150 tisíc elektrosaabů do roku 2020 dohoda počítá s další dávkou. V té má být dalších sto tisíc elektromobilů nové generace, postavených na platformě Phoenix, kterou Saab vyvinul, ale nikdy nepoužil (čtěte zde).

Společnosti NEVS se doposud podařilo vyrobit a prodat pouze omezené množství benzinových Saabů 9-3, vyrobených po obnovení produkce před dvěma roky. Dohoda s firmou Panda je prvním kontraktem, který je v souladu s plány konsorcia NEVS zaměřit se na auta s elektrickým pohonem.

První novodobý Saab 9-3 je černý a má dvoulitrový turbobenzinový motor s...

Konsorcium obnovilo výrobu v Trollhättanu již koncem roku 2013, zhruba po půl roce ji však muselo kvůli nedostatku peněz zastavit. NEVS má práva na použití jména Saab, nemůže ale používat tradiční logo.

Automobilka díky finančnímu zajištění od čínské leasingovky může začít pracovat na nových projektech. Ještě před oznámením podpisu kontraktu už šéf značky Mattias Bergman pro švédský rozhlas prozradil, co se chystá. Na platformě Phoenix mají vyjet nové modely.

Chystané nové modely Saabu

Klasickou 9-3 nahradí auto podobné velikosti s karoserií typu fastback, typickou pro modely této kultovní švédské značky. Další tři auta mají být crossovery a SUV různých velikostí. Sluší se připomenout, že značka už auto takového typu měla. Saab 9-4X, který je podle těch, kdo v něm jeli, velmi povedený, ale ani nedostal šanci se prosadit. Krátce po premiéře a zahájení výroby značka zkrachovala.

Všechny chystané modely by měly mít primárně elektrickou verzi. První premiéra je naplánovaná na rok 2018.

Fotogalerie

Podle neoficiálních informací má s vývojem elektrických saabů pomoci další čínský výrobce Dongfeng, který má zkušenosti se stavbou elektromobilů, spolupracoval tak už s Nissanem a Renaultem, Hondou, Peugeotem a Kiou.

Turecké národní auto

Aby bylo všechno ještě zašmodrchanější, jsou do budoucnosti saabu zapleteni i Turci. Saab 9-3, který je technicky spřízněný s patnáct let starým Opelem Vectra, má tak zaděláno na nesmrtelnost. Licenci na výrobu modelu totiž koupila turecká vláda.

“Koupili jsme práva na Saab 9-3. Vyrábět se bude pod tureckým jménem protože nemáme povolení používat jméno Saab. Vývoj bude probíhat v naší zemi,“ prohlásil turecký ministr vědy a průmyslu Fikri Işık letos v půlce října. Dohoda byla uzavřena po půlročním vyjednávání letos v květnu, od té doby se ladily detaily. „Nemohu prozradit přesná čísla, ale bylo to za velmi přijatelnou cenu,“ dodal ministr.

Prototypy chystaného tureckého vozu na základech Saabu 9-3

Na vývoji mají spolupracovat Turci s vývojáři Saabu. Po internetu už kolují fotky prototypů (jsou minimálně tři), které ukazují, že příď bude vypadat jako u Cadillacu BLS, který byl odvozený s 9-3 a vyráběl se s ním na stejné lince (znalci mu říkají „saabilak“). Turci si chtějí sami vyrábět až 85 procent dílů. Také v tomto případě se počítá s elektrickou verzí. Auto by se mělo představit do pěti let.

Turecko se ještě rozhoduje, zda celý projekt dotáhne do konce a zafinancuje samo, což by stálo asi miliardu dolarů, anebo bude spolupracovat s některým ze zavedených výrobců.

Saab 9-3 dělá v přestrojení za jiné auto už několik let kariéru v Číně. V roce 2010 se čínský výrobce BAW (Beijing Automotive Works) na autosalonu v Pekingu pochlubil dvěma vozy BAW C60 a C71. První z nich je upravený Saab 9-3, druhý Saab 9-5. Licenci na ně koupil od koncernu General Motors za pouhých 200 milionů dolarů čínský koncern BAIC a BAW je jedna z jeho značek.





Nejčtenější

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Porsche 919 Hybrid, závodní speciál pro Le Mans se představil na autosalonu v...
Maratonské závodní speciály by mohly přejít na vodík

Slavný závod 24 hodin Le Mans ukázal v minulých letech několikrát, že zde spolu mohou velmi těsně soupeřit auta s různými koncepcemi pohonu. FIA a organizátor...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

Volkswagen Arteon
VW Arteon je o půl třídy lepší passat, už jsme ho řídili

To auto je vymyšlené a postavené přesně tak, aby jeho uživatele v očích okolí posunulo o stupínek výš. Arteon prostě umí udělat dojem. VW opět přestavělo...  celý článek

Nehoda a zranění mě nakonec paradoxně zrychlilo, říká Gabriela Novotná.
Špičky dun strojem prorážíme, říká jezdkyně, která se chystá na Dakar

Je potřeba fyzická síla, jezdkyně přece krotí pekelně těžkou mašinu. Pak i sebevědomí a nezbytná je také technická dovednost. Klíčem k rally je však podle...  celý článek

Další z rubriky

Závod elektromobilů Wave 2017
Závod od zásuvky k zásuvce. Nadšenci s elektroauty objeli Švýcarsko

Více než stovka elektromobilů překonala kopcovité Švýcarsko. Auta do zásuvky se vydala na 1 600 kilometrů dlouhou cestu okolo této alpské země.  celý článek

Přeletěl s autem na padáku z Francie do Anglie
VIDEO: Dobrodružná cesta létajícím autem přes La Manche

Přes lamanšský průliv se může cestovat různými způsoby: trajektem, tunelem ve vlaku, letadlem, obzvláště zdatní jedinci se mohou pokusit kanál přeplavat....  celý článek

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový...
OBRAZEM: 24 hodin plných adrenalinu a únavy, to je slavné Le Mans

O uplynulém víkendu se ve francouzském Le Mans jel slavný čtyřiadvacetihodinový závod. Favorité na vítězství měli letos velké potíže a o dramata nebyla nouze....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.