Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Saab ožije díky Číně. Chystají se nové modely a turecký národní vůz

aktualizováno 
Čínské konsorcium National Electric Vehicle Sweden (NEVS), které v roce 2012 převzalo aktiva zkrachovalé švédské automobilky Saab, získalo zakázku na dodání 150 000 elektromobilů. Konsorcium oznámilo, že celková hodnota kontraktu činí 12 miliard dolarů (300 miliard korun).

NEVS může používat jméno Saab, ale nemá práva na používání tradičního loga s hlavou gryfa (mytického orlo-lva) na modrém podkladu. | foto: NEVS

NEVS díky kontraktu obnoví výrobu aut v závodě Saabu ve švédském Trollhättanu, informovala agentura DPA. Mluvčí konsorcia NEVS uvedl, že zakázka od čínské leasingové firmy Panda New Energy povede k vytvoření pracovních míst pro stovky lidí. Dodal, že společnost NEVS hodlá vyrábět karoserie elektromobilů v Trollhättanu, konečnou montáž vozů však bude zajišťovat její závod v čínském Tchien-ťinu. Sériová výroba by měla začít v roce 2017. Půjde o elektrifikovaná provedení původního Saabu 9-3.

Saab 9-3 EV

Saab 9-3 EV

Po dodání 150 tisíc elektrosaabů do roku 2020 dohoda počítá s další dávkou. V té má být dalších sto tisíc elektromobilů nové generace, postavených na platformě Phoenix, kterou Saab vyvinul, ale nikdy nepoužil (čtěte zde).

Společnosti NEVS se doposud podařilo vyrobit a prodat pouze omezené množství benzinových Saabů 9-3, vyrobených po obnovení produkce před dvěma roky. Dohoda s firmou Panda je prvním kontraktem, který je v souladu s plány konsorcia NEVS zaměřit se na auta s elektrickým pohonem.

První novodobý Saab 9-3 je černý a má dvoulitrový turbobenzinový motor s výkonem 220 koní.

Konsorcium obnovilo výrobu v Trollhättanu již koncem roku 2013, zhruba po půl roce ji však muselo kvůli nedostatku peněz zastavit. NEVS má práva na použití jména Saab, nemůže ale používat tradiční logo.

Automobilka díky finančnímu zajištění od čínské leasingovky může začít pracovat na nových projektech. Ještě před oznámením podpisu kontraktu už šéf značky Mattias Bergman pro švédský rozhlas prozradil, co se chystá. Na platformě Phoenix mají vyjet nové modely.

Chystané nové modely Saabu

Klasickou 9-3 nahradí auto podobné velikosti s karoserií typu fastback, typickou pro modely této kultovní švédské značky. Další tři auta mají být crossovery a SUV různých velikostí. Sluší se připomenout, že značka už auto takového typu měla. Saab 9-4X, který je podle těch, kdo v něm jeli, velmi povedený, ale ani nedostal šanci se prosadit. Krátce po premiéře a zahájení výroby značka zkrachovala.

Všechny chystané modely by měly mít primárně elektrickou verzi. První premiéra je naplánovaná na rok 2018.

Fotogalerie

Podle neoficiálních informací má s vývojem elektrických saabů pomoci další čínský výrobce Dongfeng, který má zkušenosti se stavbou elektromobilů, spolupracoval tak už s Nissanem a Renaultem, Hondou, Peugeotem a Kiou.

Turecké národní auto

Aby bylo všechno ještě zašmodrchanější, jsou do budoucnosti saabu zapleteni i Turci. Saab 9-3, který je technicky spřízněný s patnáct let starým Opelem Vectra, má tak zaděláno na nesmrtelnost. Licenci na výrobu modelu totiž koupila turecká vláda.

“Koupili jsme práva na Saab 9-3. Vyrábět se bude pod tureckým jménem protože nemáme povolení používat jméno Saab. Vývoj bude probíhat v naší zemi,“ prohlásil turecký ministr vědy a průmyslu Fikri Işık letos v půlce října. Dohoda byla uzavřena po půlročním vyjednávání letos v květnu, od té doby se ladily detaily. „Nemohu prozradit přesná čísla, ale bylo to za velmi přijatelnou cenu,“ dodal ministr.

Prototypy chystaného tureckého vozu na základech Saabu 9-3

Na vývoji mají spolupracovat Turci s vývojáři Saabu. Po internetu už kolují fotky prototypů (jsou minimálně tři), které ukazují, že příď bude vypadat jako u Cadillacu BLS, který byl odvozený s 9-3 a vyráběl se s ním na stejné lince (znalci mu říkají „saabilak“). Turci si chtějí sami vyrábět až 85 procent dílů. Také v tomto případě se počítá s elektrickou verzí. Auto by se mělo představit do pěti let.

Turecko se ještě rozhoduje, zda celý projekt dotáhne do konce a zafinancuje samo, což by stálo asi miliardu dolarů, anebo bude spolupracovat s některým ze zavedených výrobců.

Saab 9-3 dělá v přestrojení za jiné auto už několik let kariéru v Číně. V roce 2010 se čínský výrobce BAW (Beijing Automotive Works) na autosalonu v Pekingu pochlubil dvěma vozy BAW C60 a C71. První z nich je upravený Saab 9-3, druhý Saab 9-5. Licenci na ně koupil od koncernu General Motors za pouhých 200 milionů dolarů čínský koncern BAIC a BAW je jedna z jeho značek.







Nejčtenější

Turbodiesel V6 TDI koncernu Volkswagen
Evropa popotahuje Česko za laxnost při trestání VW za dieselgate

Evropská komise oznámila, že otevře řízení pro nesplnění povinnosti proti sedmi členským státům v souvislosti s kauzou dieselgate, mezi hříšníky je i Česká...  celý článek

Crashtest deformačních zón
VIDEO: Test deformačních zón ukázal, že měkčí auto může lépe chránit

Deformační zóny aut chrání posádku, ale mohou efektivně zmírnit následky nehody i u vozidla, do kterého bourají. Netradiční crashtest německého autoklubu...  celý článek

Volkswagen GTI Clubsport
Všechno nejlepší! Golf GTI slaví čtyřicátiny. Clubsport je vrchol

Volkswagen Golf GTI není nejrychlejší z hot-hatchů. Není ani nejvýkonnější a na papíře nevyniká superlativy. Jenže o to lepší je v praxi. Tak zábavné auto pro...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.