Saab 900 Convertible

Saab 900 Convertible | foto: Saab

Saab opět bojuje o přežití. Shání peníze i kupce

  • 42
Automobilka Saab již přes tři týdny opět kvůli finančním potížím nevyrábí, nemá totiž na platby dodavatelům. Firma hledá způsoby financování, které umožní obnovit výrobu. Záchranu hledá i v Číně.

Boj Saabu o přežití tak po roce od odkupu od GM dospěl k nové kapitole. Opět můžeme doufat, že to nebude kapitola poslední a že automobilce se nakonec podaří postavit zpět na nohy.

Již 29. března přestaly z výrobních linek Saabu sjíždět automobily a výroba se zastavila, aby se firma nedostala do ještě větších potíží, protože nemá hotovost na zaplacení dodavatelům.

Saab 9-5 SportCombi

Letošní novinka automobilky - Saab 9-5 SportCombi

Snaží se ji sehnat, jak se dá. Spyker N.V., malý výrobce sportovních automobilů, který Saab vloni koupil od GM, například prodal za 43 milionů dolarů právě svou divizi sportovních vozů ruskému podnikateli Vladimiru Antonovovi.

Ten byl přitom před prodejem Saabu z celého obchodu vypuzen kvůli příliš kontroverzním skutečnostem, které jej provázely. Antonov byl médii obviňován z praní špinavých peněz, uplácení a dalších nekalých činností. Své jméno prý ale očistil a nyní se vrací do hry výraznějším způsobem.

Antonov od Saabu také koupí nemovitosti včetně továrny sdružené ve společnosti Saab Property. Automobilka (Saab Automobile) si je bude od něj formou leasingu kupovat zpět. Tuto transakci musela schválit švédská vláda, která se mezitím zaručila za půjčku, kterou Saab získal u Evropské investiční banky. Vláda držela akcie Saab Property jako záruku za ni.

Také investiční banka si klade nové podmínky. S příchodem Antonova a změnou vlastnictví některých částí firmy se má totiž celková výše půjčky z předem dohodnutých 400 milionů eur snížit na 280 milionů. Saab přitom doposud vyčerpal 217 milionů. Transakce s Antonovem musel navíc schválit i koncern GM, který stále drží v automobilce balík preferenčních akcií a také jí licencuje některé technologie. Antonov také dostal povolení stát se akcionářem Saab Automobile. Měl by nakoupit akcie za 30 milionů eur.

Hledá partnera v Číně

Saab také dále hledá dlouhodobého partnera a investora z automobilového průmyslu. Prý loví i v Číně, prozatím ale není známo, která automobilka by se mohla stát dalším zachráncem švédské značky. 

Dvě firmy ale už byly vyloučeny. O koupi určitě neuvažuje Volvo, respektive jeho čínský vlastník Geely. Volvo si jako investora prý přála švédská vláda, firma ale v prohlášení uvedla, že k žádným jednáním nedošlo.

Že o Saab nemají zájem a jednání nevedou potvrdili také představitelé koncernu BAIC. Ten v roce 2009 od GM koupil některé výrobní linky a technologie Saabu za 200 milionů dolarů. BAIC tehdy ale neuspěl s pokusem odkoupit celý Saab a jak se zdá, nyní se bez této evropské automobilky obejde.

Samotní představitelé Saabu pak tvrdí, že by pro ně bylo výhodnější partnerství s některým z menších lokálních čínských výrobců. Pro automobilku by prý měla být taková spolupráce jednodušší než začlenění do struktury velkého výrobce.