Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Saab: záchranné práce pokračují

  9:20aktualizováno  15:21
Saabisty čekají smutné Vánoce. Ikonická značka zavře, oznámilo koncem minulého týdne vedení amerického vlastníka švédské značky. Poslední jednání s jediným zájemcem zkrachovala. A to má Saab podle všeho nové skvělé auto, 9-5 dosáhla v crashtestech na pět hvězd a chystá se kombík. Jediný zájemce o značku se ale nevzdává.

Saab 99 | foto: Saab

online rozhovor

Na osud Saabu a vše o problémech legendární švédské automobilky se ptejte v úterý 22. prosince od 13 hodin na Auto.iDNES.cz Marka Šafarčíka z českého zastoupení značky.

O veleslavnou švédskou automobilku rvačka nebyla. Nejprve se GM domluvilo na převzetí se švédským výrobcem supersportů Koenigseggem. Ten ale z dohody vycouval. Americký vlastník tedy prohlásil, že do konce roku musí být o osudu Saabu jasno. Přihlásil se nizozemský Spyker. Firma, která vyrábí malé série superluxusních aut.

V pátek ale General Motors oznámil, že se nedohodli a že se tedy osud Saabu uzavírá. Zároveň unikl na veřejnost snímek docela nového modelu, kombíkového Saabu 9-5 Combi. Nová generace devět-pětky, postavená na bázi letošního evropského auta roku Opelu Insignia, se představila na autosalonu ve Frankfurtu zatím jen jako sedan, kombi se mělo představit co nevidět.

Saab 9-5 Combi

Saab 9-5 Combi

Sběratelský unikát?

V Trollhättanu prý už vyrobil kolem tisícovky nových předsériových Saabů 9-5. Pokud se historie švédské automobilky opravdu uzavře, může to být velmi vzácné zboží. Původně zkušební série se podle neoficiálních informací má dostat do prodeje.

Vzhledem nová generace 9-5 vzpomíná na obdivované saaby minulosti a měla odstartovat novou éru značky. Možná ale ani nedostane šanci. Před několika týdny odstartovala zkušební výroba, na start té sériové, naplánovaný na květen 2010 možná ani nedojde. Možná. Spyker totiž o víkendu ohlásil, že se nevzdává a přišel s novou nabídkou, která platí do dnešní sedmnácté hodiny místního "amerického" času (- 6 hodin).

Victor R. Muller, šéf Spykeru je přesvědčený, že se celá operace převzetí dá stihnout do 31. prosince, jak stanovili v Detroitu a předložil nový návrh s 11 body, které mají řešit námitky GM.

"Zaslali jsme pozměněnou nabídku, která zohledňuje každý bod, diskutovaný při jednáních. Nová nabídka odstraňuje podmínku potvrzení půjčky od evropské investiční banky před koncem roku. Což umožní uzavření obchodu v termínu stanoveném GM," popsal Muller. "Dnes je na silnicích kolem 1,5 milionu saabů a jejich majitelé by si přáli, aby tato fenomenální značka přežila."

Spyker

Spyker loni prodal 43 vozů po nejméně 200 000 eurech (5,3 milionu Kč), finančně automobilku podporuje ruský bankovní magnát Vladimir Antonov se svou Convers Group, která má na Spyker Cars téměř 30 procent akcií. Analytici se domnívají, že firma by zřejmě musela řešit financování transakce prodejem dalších akcií Rusům.

Spyker uvedl, že pokud by se Saab podařilo koupit, zajistilo by to značce globální distribuční síť, výrobní závody a inženýry a další zdroje pro výzkum a vývoj. Saab má po světě asi 1100 prodejců.

Do záchranných prací ještě podle všeho vstoupí švédská vláda, která původně dávala od Saabu ruce pryč. Podle neoficiálních informací se premiér Fredrik Reinfeldt bojí dopadu případného ukončení výroby na ekonomiku. Nechal se prý také slyšet, že Saab je příliš prestižní výrobce na zavření.

Saab vyrábí automobily od roku 1949 a součástí GM je od roku 1989. Firma zaměstnává 3 400 lidí. Saab je posledních 20 let téměř nepřetržitě ztrátový. Globální prodej jeho vozů zatím letos klesl o 65 procent na méně než 50 tisíc kusů. V Evropě se prodej v období od ledna do listopadu snížil o 59 procent na 25 tisíc a v České republice klesl o třetinu, na 48 aut.

Americký vlastník, který o likvidaci značky rozhodne, prohlásil, že Saab by ještě mohl zachránit kupec, který by se objevil v průběhu rušení aktivit a dodal, že je stále otevřený nabídkám, i když aktivně již zájemce vyhledávat nebude.

Některé modely přežijí v Číně

Automobilka BAIC (Beijing Automotive Industry Holdings) koupila 14. prosince od Saabu některé technologie výroby motorů a automobilů a část výrobního vybavení. Čínská firma je pátým největším výrobcem aut v zemi.

Číňané koupili výrobu modelu Saab 9-3 verze modelového roku 2006 a starší a končící verze modelu 9-5 a pohonných technologií. Nástroje a zařízení na výrobu Saabu 9-5 budou převezeny do Číny ihned po ukončení výroby. Součástí dohody je také pomoci Saabu s integrací těchto technologií do vozidel BAIC, které budou prodávány pod svou vlastní značkou. Dohoda neobsahuje žádná práva na používání názvu značky Saab, ani názvu modelů.

Pětihvězdičkový

Nový Saab 9-5 dostal od EuroNCAP - nezávislých laboratoří, které rozbíjejí auta, aby zjistily, jak jsou bezpečná - maximální pětihvězdičkové hodnocení.

Saab 9-5 v crashtestu EuroNCAPSaab 9-5 v crashtestu EuroNCAPSaab 9-5 v crashtestu EuroNCAP

Automobilka z Trollhättanu si na bezpečnosti svých modelů založila svou image, a stojí za pozornost, že pětihvězdičkové hodnocení si před lety odvezly i Saaby 9-3 a končící 9-5.

Autor:






Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Namrzlé auto se sněhovou čepicí nesmí na silnici, policie bude přísná

Dopravní nehody způsobené padajícím ledem z návěsů kamionů evidují policisté v kraji každý rok. Letošní novela zákona přitom zakazuje řídit vozidlo, na kterém...  celý článek

Bernhard Maier, předseda představenstva Škody Auto
Škoda chce zdvojnásobit výrobu, modely se mají mezi sebou více lišit

Šéf automobilky Škoda Bernhard Maier vidí budoucnost značky hlavně v elektromobilech a SUV. Design jednotlivých modelů chce více proměnit, aby byly jednoduše...  celý článek

Alfa Romeo Giulia Veloce
Chlapská záležitost: Alfa Giulia Veloce se za diesel vůbec nemusí stydět

Jsou auta, jejichž osud dokáže předznamenat samotné jméno. Chlap řídící zjevení jménem Opel Karl musí být buď flegmatik, nebo ho dostal se slevou. Ženská z...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2016 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je součástí koncernu AGROFERT ovládaného Ing. Andrejem Babišem.