Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Saab: záchranné práce pokračují

  9:20aktualizováno  15:21
Saabisty čekají smutné Vánoce. Ikonická značka zavře, oznámilo koncem minulého týdne vedení amerického vlastníka švédské značky. Poslední jednání s jediným zájemcem zkrachovala. A to má Saab podle všeho nové skvělé auto, 9-5 dosáhla v crashtestech na pět hvězd a chystá se kombík. Jediný zájemce o značku se ale nevzdává.

Saab 99 | foto: Saab

online rozhovor

Na osud Saabu a vše o problémech legendární švédské automobilky se ptejte v úterý 22. prosince od 13 hodin na Auto.iDNES.cz Marka Šafarčíka z českého zastoupení značky.

O veleslavnou švédskou automobilku rvačka nebyla. Nejprve se GM domluvilo na převzetí se švédským výrobcem supersportů Koenigseggem. Ten ale z dohody vycouval. Americký vlastník tedy prohlásil, že do konce roku musí být o osudu Saabu jasno. Přihlásil se nizozemský Spyker. Firma, která vyrábí malé série superluxusních aut.

V pátek ale General Motors oznámil, že se nedohodli a že se tedy osud Saabu uzavírá. Zároveň unikl na veřejnost snímek docela nového modelu, kombíkového Saabu 9-5 Combi. Nová generace devět-pětky, postavená na bázi letošního evropského auta roku Opelu Insignia, se představila na autosalonu ve Frankfurtu zatím jen jako sedan, kombi se mělo představit co nevidět.

Saab 9-5 Combi

Saab 9-5 Combi

Sběratelský unikát?

V Trollhättanu prý už vyrobil kolem tisícovky nových předsériových Saabů 9-5. Pokud se historie švédské automobilky opravdu uzavře, může to být velmi vzácné zboží. Původně zkušební série se podle neoficiálních informací má dostat do prodeje.

Vzhledem nová generace 9-5 vzpomíná na obdivované saaby minulosti a měla odstartovat novou éru značky. Možná ale ani nedostane šanci. Před několika týdny odstartovala zkušební výroba, na start té sériové, naplánovaný na květen 2010 možná ani nedojde. Možná. Spyker totiž o víkendu ohlásil, že se nevzdává a přišel s novou nabídkou, která platí do dnešní sedmnácté hodiny místního "amerického" času (- 6 hodin).

Victor R. Muller, šéf Spykeru je přesvědčený, že se celá operace převzetí dá stihnout do 31. prosince, jak stanovili v Detroitu a předložil nový návrh s 11 body, které mají řešit námitky GM.

"Zaslali jsme pozměněnou nabídku, která zohledňuje každý bod, diskutovaný při jednáních. Nová nabídka odstraňuje podmínku potvrzení půjčky od evropské investiční banky před koncem roku. Což umožní uzavření obchodu v termínu stanoveném GM," popsal Muller. "Dnes je na silnicích kolem 1,5 milionu saabů a jejich majitelé by si přáli, aby tato fenomenální značka přežila."

Spyker

Spyker loni prodal 43 vozů po nejméně 200 000 eurech (5,3 milionu Kč), finančně automobilku podporuje ruský bankovní magnát Vladimir Antonov se svou Convers Group, která má na Spyker Cars téměř 30 procent akcií. Analytici se domnívají, že firma by zřejmě musela řešit financování transakce prodejem dalších akcií Rusům.

Spyker uvedl, že pokud by se Saab podařilo koupit, zajistilo by to značce globální distribuční síť, výrobní závody a inženýry a další zdroje pro výzkum a vývoj. Saab má po světě asi 1100 prodejců.

Do záchranných prací ještě podle všeho vstoupí švédská vláda, která původně dávala od Saabu ruce pryč. Podle neoficiálních informací se premiér Fredrik Reinfeldt bojí dopadu případného ukončení výroby na ekonomiku. Nechal se prý také slyšet, že Saab je příliš prestižní výrobce na zavření.

Saab vyrábí automobily od roku 1949 a součástí GM je od roku 1989. Firma zaměstnává 3 400 lidí. Saab je posledních 20 let téměř nepřetržitě ztrátový. Globální prodej jeho vozů zatím letos klesl o 65 procent na méně než 50 tisíc kusů. V Evropě se prodej v období od ledna do listopadu snížil o 59 procent na 25 tisíc a v České republice klesl o třetinu, na 48 aut.

Americký vlastník, který o likvidaci značky rozhodne, prohlásil, že Saab by ještě mohl zachránit kupec, který by se objevil v průběhu rušení aktivit a dodal, že je stále otevřený nabídkám, i když aktivně již zájemce vyhledávat nebude.

Některé modely přežijí v Číně

Automobilka BAIC (Beijing Automotive Industry Holdings) koupila 14. prosince od Saabu některé technologie výroby motorů a automobilů a část výrobního vybavení. Čínská firma je pátým největším výrobcem aut v zemi.

Číňané koupili výrobu modelu Saab 9-3 verze modelového roku 2006 a starší a končící verze modelu 9-5 a pohonných technologií. Nástroje a zařízení na výrobu Saabu 9-5 budou převezeny do Číny ihned po ukončení výroby. Součástí dohody je také pomoci Saabu s integrací těchto technologií do vozidel BAIC, které budou prodávány pod svou vlastní značkou. Dohoda neobsahuje žádná práva na používání názvu značky Saab, ani názvu modelů.

Pětihvězdičkový

Nový Saab 9-5 dostal od EuroNCAP - nezávislých laboratoří, které rozbíjejí auta, aby zjistily, jak jsou bezpečná - maximální pětihvězdičkové hodnocení.

Saab 9-5 v crashtestu EuroNCAPSaab 9-5 v crashtestu EuroNCAPSaab 9-5 v crashtestu EuroNCAP

Automobilka z Trollhättanu si na bezpečnosti svých modelů založila svou image, a stojí za pozornost, že pětihvězdičkové hodnocení si před lety odvezly i Saaby 9-3 a končící 9-5.

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Tesla 3
Zadlužený miláček a jeho S3XY auta: Tesla 3 vyjíždí

Módní americká značka rozjíždí prodej lidového elektromobilu. Auto na baterky s dojezdem 500 kilometrů vyjde na milion. I tak si na Teslu 3 ten, kdo ji objedná...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Škoda Yeti 1,4 TSI / 92 kW
Škoda Yeti 1,4 TSI / 92 kW

r.v. 2016, naj. 22 276 km, benzín
457 900 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.