Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Salonní offroad dobývá Detroit

  15:55aktualizováno  15:55
Rodina vozů BMW pyšnících se označením "X" se co nevidět o nového člena. Již při uvedení prvního sportovně-terénního "bavoráku" (modelu X5) bylo možno zaslechnout hlasy, že u BMW nechtějí zůstat pouze u jednoho modelu této, stále populárnější, třídy automobilů.

Další SAV (Sports Activity Vehicle) mnichovská automobilka představila na detroitském autosalonu počátkem roku 2003 jako BMW xActivity. Dá se předpokládat, že sériové provedení tohoto salonního offroadu se od exponátu, který vidíte na fotografiích, příliš lišit nebude. Dodejme ještě, že dle četných spekulací by se měla motoristická veřejnost s příchodem budoucí generace řady 7  dočkat také luxusního provedení X7.


Za pár měsíců by tedy měl být uveden do prodeje automobil, který je vyznavači automobilky s vrtulí ve znaku, netrpělivě očekáván. Kabát hýřící konvexními a konkávními plochami, kterými se hlásí k novému designérskému pojetí odstartovanému sportovní Z4, dosti napoví o budoucím designu celé "trojkové" řady. Jako typický přestavitel německého chápání luxusu zůstávají základní linie karoserie stejné a mění se především rozměry. Čelní partie bude, jak ostatně vidíte na fotografiích, podobná nynější řadě 7. Podobný ráz by, dle dostupných informací, měla zachovávat i budoucí řada 5.

Nejoriginálnějším prvkem  designu je nápadité řešení bez středových (B) sloupků, které dávají  tomuto robustnímu offroadu vzhled kabrioletu. Podobné řešení, bez rámů dveří, nalezneme například u avantgardního Renaultu Avantime jen doufejme, že tento prvek bude u sériové varianty zachován. Sportovního ducha, vycházejícího z typických proporcí BMW, dodává xActivity dlouhý rozvor a krátké převisy karoserie. Dynamický vzhled podtrhují zvýrazněné linie, z nichž nejvýraznější začíná za předními světly a provede náš pohled po celé délce vozu až k zadním světlům. Za zmínku stojí i zadní svítilny poskládané z LED diod, které dávají studii futuristický nádech. Pro předváděcí účely je xActivity vybaven osmnáctipalcovými koly 245/45 vpředu a 275/40 vzadu.


Ke sportovnímu a luxusnímu interiéru, jehož design využívá opět hry s tvarem ploch, snad není třeba se rozsáhle vyjadřovat. Za zmínku však určitě stojí překvapení ukryté v zavazadlovém prostoru. Při otevření dveří zavazadelníku sofistikovaný systém automaticky lehce pozvedne a povysune dno zavazadelníku. Velmi praktické budou jistě též dvě objemné schránky které zde najdeme.


Na rozdíl od typických SUV využívá SAV v podání BMW konstrukci nosného rámu s nezávisle zvěšenými koly. Tuhá karoserie a nízko položené těžiště by měly zaručít velmi dobré chováni ve všech terénech.


Podíváme-li se trochu blíže na mechanické části nového BMW, zaujme nás především systém adaptivního odpružení, který bude spolupracovat s osvědčeným systémem pohonu všech kol využívaným v X5. Chybět nebudou samozřejmě ani elekroničtí hlídači trakce, brzd atd. Namísto zvyšování hmotnosti mechanickými diferenciály u BMW vyvinuli inteligentní elektronický diferenciál ADB-X. Příjemným doplňkem bude též elektronický asistent pomáhající řidiči při sjezdech prudkých srázů apod. skrývající se za zkratkou HDC (Hill Descent Control).


O pohon 4,55m dlouhého SAV by se měl starat dvoulitrový čtyřválec prozatím blíže nespecifikovanách parametrů, případně třílitrový šestiválec 170kW/231k, 300Nm. Pro vyznavače dieselového pohonu pak bude v nabídce třílitr 142kW/410Nm, známý již z nynějších modelů všech řad. Automatické či manuální převodovky jsou dnes už téměř samozřejmostí. Prozatím však není jisté zařazení kontroverzního systému I-drive, známého z poslední "sedmičkové" řady.


Hlavním znakem budoucí X3, kterým se bude odlišovat od větší, starší a zkušenější sestry odvozené od pětkové řady bude země původu v rodném listě: X3 nebude vyráběna společně s X5 v USA, ale v Rakousku. Z čehož vyplývá, že BMW chce novým modelem oslovit především zákazníky na starém kontinentu. 
Jediné momentálně známé negativum se týká ceny, která bude, jak je u  BMW zvykem, dosti vysoká. Dle odhadů by měla začínat na částce okolo 42 tisíc euro (cca1,5 milionu korun).

BMW xActivity X3 - detail dveří

BMW xActivity X3

BMW xActivity X3 - profil

BMW xActivity X3

BMW xActivity X3 - zezadu

BMW xActivity X3 - zavazadlový prostor

BMW xActivity X3 - interiér

BMW xActivity X3

BMW xActivity X3 - profil

Autoři:




Nejčtenější

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Maskovaný Hyundai i30 N zachycený začátkem července na dálnici
Fotošpionáž: Ostrý hyundai z Nošovic trénuje i v Česku

Korejská automobilka chystá představení ostré verze modelu i30, který se vyrábí ve slezských Nošovicích. Čtenář iDNES.cz načapal jeho maskovaný prototyp na...  celý článek

Volkswagen Polo
Nový VW Polo je venku, rovnou i jako 200koňové GTI

Dvě stovky koní měl před deseti lety Volkswagen Golf GTI, teď má stejný výkon o třídu menší model Polo. Druhý nejdůležitější model německé značky (právě po...  celý článek

Rolls-Royce Bespoke Sweptail
Nejdražší auto světa stojí 300 milionů. Rolls ho stavěl čtyři roky

Kdo byl před půlstoletím anebo ještě dřív přebohatý pan továrník a měl vkus a úroveň, nechal se vozit v autě, které postavil nějaký slavný karosář. Byla to...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.