Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Saniťák: Řidiči jezdí mnohem hůř než dříve

aktualizováno 
Když před třiceti lety spadlo nedaleko ruzyňského letiště v Suchdole letadlo jugoslávských aerolinií, na místo tragédie dorazil jako první řidič sanitky Václav Holubec. "Bylo to hrozné. Byli tam lidé rozházení po poli, volali na nás: Prosím vás, vemte mě, vemte mě. Ale my jsme museli nabírat jen ty opravdu nejvážnější," vzpomíná žijící legenda pražské záchranky Václav Holubec.
Sanitka, pražská záchranná služba

Sanitka, pražská záchranná služba. | foto: ZZS HMP

VIDEO: ZKUSTE ŘÍDIT SANITKU

On a jeho kolegové tehdy zachránili život asi padesáti lidem, čtyřiasedmdesáti již nedokázali pomoci. „Dostali jsme za to i nějaké vyznamenání od ministra,“ dodává Holubec. V té době jezdil se sanitkou už dvacet let.

A pacienty vozí dodnes i ve svých třiasedmdesáti letech. K práci u záchranky ho v roce 1955 přivedl jeho tchán. Se sanitkou pak začal jezdit 2. ledna 1956. „Teď už je to tak deset pacientů denně. Ale dříve to bylo dvacet až pětadvacet denně. To byla jen záchranka, jiné sanitky nebyly,“ říká řidič, který je od roku 1992 v důchodu.

Toho si však skutečně začne užívat až od začátku příštího roku. U záchranky tak skončí po padesáti letech.

Dnes už sice nejezdí se záchrankou k akutním případům, ale jezdí s převozovou sanitkou. „Teď například pojedu se sanitkou do Janských Lázní,“ říká Holubec.

Sanitka není jediné auto, které profesionálně řídil. „Už předtím jsem jezdil na ministerstvu a na vojně. Takže profesionálně jezdím déle než těch padesát let,“ říká. Co ho lákalo právě na sanitce? „Bavilo mě rychlé řízení,“ reaguje saniťák.

Nadšení ho neopustilo ani nyní. „I když musím říct, že řidiči jezdí mnohem hůř než dříve. Máme zapnuté znamení, ale řidiči nedávají přednost,“ popisuje Holubec.

Od tudoru ke komfortu
Když poprvé vyjel se sanitkou do ulic města, řídil Škodu Tudor. „Do toho tudora se nám sotva vešel pacient. Dnes už je v sanitce obrovské pohodlí. Je to velmi dobře vybavené, to se prostě nedá srovnávat,“ vzpomíná saniťák.

Během jeho padesátileté práce řidiče záchranky ho občas i napadlo, že s prací skončí. „Nikdy to však nebylo třeba kvůli nadřízeným. Neměl jsem problém s nikým, vždy jsem si dělal svoji práci. Uvažoval jsem o tom proto, že to tu bylo finančně velmi slabé,“ říká řidič.

Když začal u záchranky jezdit, měl měsíční plat kolem 600 korun, což byl tehdy mírný podprůměr. „Pak mi tedy přidávali a bylo to lepší,“ dodává řidič s úsměvem.
Kazajka a byl klid

Ne vždy mu však bylo při práci do smíchu. „Kolikrát na nás šli pacienti se sekerou nebo noži. To nebylo zrovna příjemné, protože tenkrát nebyli žádní policajti, kteří by nám přišli pomoci,“ říká Holubec. Oproti dnešku však měli jinou pomůcku. „Kazajky. Prostě jsme mu dali jednu ruku dozadu, jednu dopředu, svázali ho a byl klid,“ popisuje Václav Holubec.

Autoři:




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Angela Merkelová ve čtvrtek vystoupila ve Spolkovém sněmu (27. dubna 2017)
Merkelová je naštvaná na německé automobilky

Německá kancléřka Angela Merkelová je naštvaná a rozčilená na německé automobilky. Důvodem je způsob, jakým automobilový průmysl využil mezer v pravidlech,...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Další z rubriky

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.