Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Saniťák: Řidiči jezdí mnohem hůř než dříve

Když před třiceti lety spadlo nedaleko ruzyňského letiště v Suchdole letadlo jugoslávských aerolinií, na místo tragédie dorazil jako první řidič sanitky Václav Holubec. "Bylo to hrozné. Byli tam lidé rozházení po poli, volali na nás: Prosím vás, vemte mě, vemte mě. Ale my jsme museli nabírat jen ty opravdu nejvážnější," vzpomíná žijící legenda pražské záchranky Václav Holubec.
Sanitka, pražská záchranná služba.

Sanitka, pražská záchranná služba. | foto: ZZS HMP

VIDEO: ZKUSTE ŘÍDIT SANITKU

On a jeho kolegové tehdy zachránili život asi padesáti lidem, čtyřiasedmdesáti již nedokázali pomoci. „Dostali jsme za to i nějaké vyznamenání od ministra,“ dodává Holubec. V té době jezdil se sanitkou už dvacet let.

A pacienty vozí dodnes i ve svých třiasedmdesáti letech. K práci u záchranky ho v roce 1955 přivedl jeho tchán. Se sanitkou pak začal jezdit 2. ledna 1956. „Teď už je to tak deset pacientů denně. Ale dříve to bylo dvacet až pětadvacet denně. To byla jen záchranka, jiné sanitky nebyly,“ říká řidič, který je od roku 1992 v důchodu.

Toho si však skutečně začne užívat až od začátku příštího roku. U záchranky tak skončí po padesáti letech.

Dnes už sice nejezdí se záchrankou k akutním případům, ale jezdí s převozovou sanitkou. „Teď například pojedu se sanitkou do Janských Lázní,“ říká Holubec.

Sanitka není jediné auto, které profesionálně řídil. „Už předtím jsem jezdil na ministerstvu a na vojně. Takže profesionálně jezdím déle než těch padesát let,“ říká. Co ho lákalo právě na sanitce? „Bavilo mě rychlé řízení,“ reaguje saniťák.

Nadšení ho neopustilo ani nyní. „I když musím říct, že řidiči jezdí mnohem hůř než dříve. Máme zapnuté znamení, ale řidiči nedávají přednost,“ popisuje Holubec.

Od tudoru ke komfortu
Když poprvé vyjel se sanitkou do ulic města, řídil Škodu Tudor. „Do toho tudora se nám sotva vešel pacient. Dnes už je v sanitce obrovské pohodlí. Je to velmi dobře vybavené, to se prostě nedá srovnávat,“ vzpomíná saniťák.

Během jeho padesátileté práce řidiče záchranky ho občas i napadlo, že s prací skončí. „Nikdy to však nebylo třeba kvůli nadřízeným. Neměl jsem problém s nikým, vždy jsem si dělal svoji práci. Uvažoval jsem o tom proto, že to tu bylo finančně velmi slabé,“ říká řidič.

Když začal u záchranky jezdit, měl měsíční plat kolem 600 korun, což byl tehdy mírný podprůměr. „Pak mi tedy přidávali a bylo to lepší,“ dodává řidič s úsměvem.
Kazajka a byl klid

Ne vždy mu však bylo při práci do smíchu. „Kolikrát na nás šli pacienti se sekerou nebo noži. To nebylo zrovna příjemné, protože tenkrát nebyli žádní policajti, kteří by nám přišli pomoci,“ říká Holubec. Oproti dnešku však měli jinou pomůcku. „Kazajky. Prostě jsme mu dali jednu ruku dozadu, jednu dopředu, svázali ho a byl klid,“ popisuje Václav Holubec.

Autoři:
  • Nejčtenější

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

VW chystá restart v Číně. Nový koncept jsme prozkoumali jako jediní na světě

24. dubna 2024

Exkluzivně Andreas Mindt, obrovský sympaťák a nadšený autař s šéfdesignérskou tužkou značky Volkswagen obchází...

Čína udává v autoprůmyslu směr, pekingskému salonu vládnou elektromobily

27. dubna 2024

Elektromobily a digitální konektivita jsou hlavním tématem největšího čínského autosalonu, který...

Pražský vynález: dodávky ohlídá umělá inteligence, odpočítá jim parkování

27. dubna 2024

Časomíry, umělá inteligence, která umí číst poznávací značky a kamery. Radnice Prahy 1 dokončila...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Horňáci versus dolňáci. Víme, čemu muži dávají přednost, a je to překvapení

Ženské tělo je pro muže celkově velmi atraktivní a nabízí jejich očím mnoho zajímavých partií. Největší pozornosti se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...