Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sanitky ignoruje každý třetí řidič

aktualizováno 
Řidiči v Praze se neumějí správně zachovat, když jim zkříží cestu auto s blikajícím modrým majáčkem. Tedy sanitka, hasiči nebo policie. Každý třetí řidič je úplně ignoruje, další zmatkují a chaotickým popojížděním spíše zdržují. Takové jsou zkušenosti šoférů aut s majákem. Záchranáři chtějí absolutní přednost pro majáky? Magistrát je proti.

Sanitka XXL | foto: Simona Cigánková, ZZS Praha

"Situace v Praze je katastrofální, proplétat se kolonami je těžké,“ upozorňuje ředitel pražské záchranky Zdeněk Schwarz. "Zhruba každý třetí řidič brání sanitkám v průjezdu,“ tvrdí Schwarz. Kvůli těmto problémům usiluje ředitel o absolutní přednost pro auta s majákem. Na toto téma hodlá rozpoutat diskusi s magistrátem. Ten je však zatím proti.

Redaktorka MF DNES zažila řidiče-ignoranty na vlastní kůži. Celý den jezdila se záchranáři a sledovala, jak se chovají pražští řidiči, když potkají houkající sanitku. Někteří skutečně dělají, že ji nevidí. Na druhou stranu je však hodně těch, kteří chtějí uhnout, ale nemají kam. Mnoho pražských ulic je úzkých a po obou stranách stojí zaparkované vozy.

"Nejhorší je situace na Starém Městě a Malé Straně, další kritická místa jsou na velkých sídlištích. Tam parkující auta často znemožňují průjezd,“ vyjmenovává riziková místa řidič-záchranář Quido Herczeg.

Problémy přiznávají i hasiči. "Vyčíslit to nedokážu, ale lidé nám nedávají přednost téměř pravidelně. Samozřejmě, když jedeme velkým hasičským autem, tak vzbuzujeme více respektu než sanitky a každý si rozmyslí, jestli se s námi chce srazit. Přesto je cesta k zásahu náročná,“ připojuje se k záchranářům Miloš Vorel, který zastupuje mluvčího pražských hasičů.

Schwarzův návrh pro absolutní přednost pro vozy záchranného systému narazil na odpor náměstka primátora pro bezpečnost Rudolfa Blažka: "Absolutní přednost je nereálná. V Praze jich jezdí tisíce, způsobilo by to zmatek. Jednou z variant, jak situaci řešit, je zvýšení trestů pro bezohledné řidiče. Aby byly tak odstrašující, že by si každý řidič uvědomil, že může mít problém,“ říká Blažek.

Kromě toho, že bezohlední řidiči komplikují práci všech záchranářů, je s nimi ještě jeden problém. Jejich přestupky se totiž špatně dokazují.

"Prokázat řidiči, že naschvál neuhnul nebo překážel, je sporné. Někdy může zase mít puštěné rádio a nemusí houkačku vůbec slyšet,“ podotýká šéf pražských dopravních policistů Pavel Švrčula.

Ten proto navrhuje, aby sanitky měly ve voze videokameru, kterou by přestupky dokumentovaly. "Pokud řidiči sanitek mají názor, že se přestupky množí, mohl by v kabině sedět školený technik ze záchranky nebo pracovník magistrátu a situaci natáčet. Policisté zase mohou filmovat své jízdy,“ dodává Švrčula. Policisté pak mohou takového řidiče předvolat a pořádně se na jeho chování vyptat.

"Dejte najevo, že o nás víte“
Řidiči často vůbec nevědí, jak autu s majákem uhnout. Šoféři od hasičů, záchranek a policistů dávají návod: uhnout do strany a nechat volný průjezd středem silnice. To řidičům ukládá i nový silniční zákon.

"Také oceníme, když nám řidiči dají najevo, že o nás vědí, třeba když pustí blinkry,“ radí Schwarz. Velký počet aut s modrými majáky způsobuje, že někteří řidiči se stávají k jejich zvukům apatičtí. Vždyť je užívají také celníci, Vězeňská služba, armáda, plynaři, energetici, kynologická služba, Hradní stráž, Dopravní podnik a sanitky převážející pacienty a zdravotníky.

Policisté proto kontrolují zákonné využívání majáků. Podle slov zástupce ředitele Zdeňka Bezoušky řeší desítky případů ročně, kdy řidič použil výstražné znamení neoprávněně. Problémy jsou zejména se sanitkami, které převážejí pacienty na kontroly nebo zdravotnický materiál do nemocnic.

Hasiči už mají jedno zařízení, které umí přepnout semafory

Houkající sanitka přijíždí k semaforu, kde svítí červená. Zařízení z auta vyšle impulz, který přepne na zelenou, a na všech ostatních sloupech padne signál "stop“.

To jsou takzvané "chytré křižovatky“, jedna z možností, jak usnadnit sanitkám, hasičům nebo policii cestu k zásahu.

Podobné zařízení už používají hasiči, kteří mají služebnu v Sokolské ulici. Když potřebují vyjet k požáru, zařízení vyšle signál, který zastaví auta na nejbližší křižovatce.

"Umožní jim to výjezd ze stanice směrem na Prahu 4, ale jedno takové zařízení stojí milion korun,“ uvedl náměstek primátora Rudolf Blažek. Vybavit zařízením další křižovatky a také tisíce vozů z integrovaného záchranného systému by stálo miliardy korun.

"Je to nereálné. Co když ze dvou stran pojedou dvě auta a obě si budou chtít přepnout světla na semaforu najednou? “ ptá se Miloš Vorel z tiskového oddělení hasičů.

"Navíc nejvíc problémů máme s řidiči v normálním provozu, ne na křižovatkách. To nám nepomůže.“ Podle Vorla je správná cesta jedině ve výchově řidičů.

 


Majáky a zákon

Řidiči ostatních aut musí vozům s právem přednosti jízdy a autům, která je doprovázejí, umožnit bezpečný a plynulý průjezd.
Pokud to situace vyžaduje, musí své auto i zastavit, a to na takovém místě, aby nepřekáželo.
Do skupiny takových vozidel se ostatní řidiči nesmějí zařazovat.
Na víceproudé silnici by měli řidiči zajet co nejblíže ke kraji (z levého pruhu doleva, z pravého pruhu doprava) a ponechat uprostřed volný pruh.

Autoři: ,




Nejčtenější

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Tesla Model X P90D Ludicrous
Pouliční nabíječky spustí revoluci, slibuje nadšenec do elektroaut

Až budou stojany pro nabíjení v ulicích, rozvoj elektroaut nic nezastaví, říká majitel vozu Tesla a velký propagátor elektromobilů Martin Hejtmánek.  celý článek

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Motor EA211 TSI evo
Zákaz aut na benzin a naftu je zatím spíš jen fantazírování politiků

Stále více vlád navrhuje zákaz prodeje automobilů s benzinovým či naftovým motorem od roku 2040, 2030 i 2025. Jak vážně máme tyto termíny brát? Téma postupného...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Audi A5 2.0 TDI 2012 ·
Audi A5 2.0 TDI 2012 ·

r.v. 2012, naj. 77 112 km, diesel
650 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.