SAP: Zavedení směrnic EU zvedne ceny aut v ČR

  • 1
Zavedení nové směrnice EU, která se týká systému prodeje motorových vozidel, může spolu s nařízením o zpětném odkupu vozů a prodloužením záruky na dva roky způsobit v České republice mírný růst cen vozů i servisních služeb. Nový systém prodeje automobilů se však v nejbližší době ČR příliš nedotkne, řekl ředitel Sdružení automobilového průmyslu Antonín Šípek.

Za zavedením nové směrnice je podle Šípka snaha o sjednocování cen vozů v zemích EU. Ceny vozů v ČR jsou přitom v přepočtu jedny z nejnižších v Evropě. Povinnost zpětného odběru vysloužilého vozu a prodloužená záruka na služby, tedy i servis aut, sice povede k růstu cen služeb, ten ale bude tlumen vyšší
konkurencí. Tu umožní uvolnění podmínek prodeje vozů. Nová směrnice začne platit nejdříve koncem letošního roku, v ČR pak až po vstupu do EU.

Podle Šípka nebude po zavedení nové směrnice trh motorových vozidel plně liberalizován, jak prezentují některá média, ale pouze částečně uvolněn. Rovněž podle něj není pravda, že se automobily budou moci prodávat bez zajištění servisu. Prodejce sice nebude muset mít vlastní servis, ale dohodu s jiným opravárenským subjektem. Dovozce nebo výrobce vozů také podle návrhu směrnice nebude mít povinnost prodávat své vozy v hypermarketech či prostřednictvím internetu, ale pouze možnost.

Základní změnou proti dosud platným pravidlům je, že výrobce automobilů, který na trhu dosáhne určitého podílu, nebude moci kvantitativně omezovat počet prodejců značky, ale bude moci stanovit kvalitativní podmínky pro výběr prodejen. Zákaz omezování počtu provozoven od jistého podílu na trhu bude platit i pro servisy, ale rovněž s kvalitativními požadavky. Výrobce bude mít povinnost dodávat opravnám dokumentaci k vozům, i když za úplatu. Výrobci náhradních dílů budou moci své produkty určené do prvovýroby označovat svým vlastním logem a  prodávat je i přímo servisům a opravnám.