Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Šarmantní krasavec: Peugeot 406 Coupé

aktualizováno 
Chystáte se koupit ojetý Peugeot 406 Coupé? Přinášíme rady na co si dát pozor, jak vybírat, po jakém motoru sáhnout.

Peugeot 406 Coupé | foto: Peugeot

Dobrý den,
mám zájem o Peugeot 406 Coupe 2.0 benzin. Mohli byste mi poradit cokoli o tomto voze, popřípadě i přibližnou spotřebu.


Děkuji, Tomáš

***

Osobně se přiznám, že mne tenhle vůz při své premiéře v roce 1997 velmi okouzlil, což mi vydrželo dodnes. Tenkrát to byl nedosažitelný sen, avšak dnes, díky nástupci a zejména tomu, že jsme již o celých 10 let dále, začínají být ceny docela reálné i pro průměrného člověka.

Vámi vyhlédnutá dvoulitrová verze je volbou rozumu, nikoliv srdce. Po stránce jízdních a dynamických vlastností zdaleka nenaplní to, co člověk, při pohledu na Pininfarinou vytvořenou a také vyráběnou 406 Coupé očekává.

Z hlediska nákladů na servis a provoz je však dvoulitr bezesporu tou nejlepší volbou. Po dvoulitru však budete muset asi více pátrat, jelikož většina kupujících nového vozu chtěla suverénní dynamiku, kterou mohl ze začátku poskytnout pouze a jen šestiválec, který se k charakteru vozu hodí asi nejvíce.

Z technického hlediska je V6 vynikající motor, který vyniká vysokou životností a nehrozí u něj žádná fatální závada. Občas mohou selhat snad jen zapalovací cívky s koncovým stupněm, kterých je zde celkem 6, kdy každý válec má svojí vlastní.

Za cívku zaplatíte cca 3500,-Kč, přičemž výměna není nijak náročná. Selhání cívky se projeví nepravidelným chodem, sníženým výkonem a svítící kontrolkou diagnostiky. Závadu nepodceňujte, jinak by se mohly odporoučet drahé katalyzátory.

V roce 2000 došlo u tříltru k modernizaci, kterou nejlépe vystihuje fakt, že výkon vzrostl ze 140 kW na 152 a to díky zavedení plynulého proměnného časování sacího rozvodu. Tím se rovněž zlepšila pružnost a trochu snížila spotřeba paliva.

Průvan v peněžence může nastat v cca 120 000 km , kdy V6 vyžaduje výměnu rozvodů se třemi (!!!) kladkami, za což Vám značkový servis naúčtuje cca 20000,-Kč.

Dvoulitr je citelně úspornější, ale také má s těžkým vozem celkem hodně práce a rovněž jeho kultivovanost nepatří k nejlepším. Co je důležité, je fakt, že na 406 coupé obecně najdeme dvoulitry dva.

Do dubna 1999  jím byl osvědčený a robustní motor řady XU, jež figuruje v motorové paletě PSA od 80 tých let, kdy roztáčel kola modelu 405, nebo 605. V roce 1995 dostal rozvod DOHC, čtyři ventily na válec a označení XU10J4.

V dubnu 1999 byl nahrazen zcela novým dvoulitrem řady EW, označený EW10J4, taktéž se 16 ventily a rozvodem DOHC. Asi nejvýraznějším přínosem nového motoru je snížení jeho hmotnosti o několik desítek kg.

Pro určení, který motor v coupé je, stačí vědět, že starší měl výkon 99 kW, novější 101 kW. Rovněž zdvihový objem je 1998 cm³ proti 1997 u nového motoru. U starého dvoulitru se vyskytovaly některé závady, jež výrobce časem vychytal v rámci garance.

První série trpěly po cca 70000 km úniky oleje nejen kolem těsnění příruby olejové vany, ale i kolem tělesa olejového čerpadla, což je možná ještě horší, jelikož se díky tomu snižuje množství oleje, dopravované do motoru. 

Až do roku 1999 se může objevit únik chladicí kapaliny kolem domečku termostatu. Nové EW se uvedených nectností dokázalo zbavit, avšak i jeho koupi dobře rozmyslete, jelikož existují série (byť jich není mnoho) trpící poměrně vysokou spotřebou oleje, což představuje poměrně drahý a obtížně řešitelný problém, zvláště  když dle normy PSA je spotřeba oleje do 0,5 L na 1000 km u zážehového motoru v normálu. Prakticky je to však trochu absurdní a ne moc vstřícný krok Peugeotu k zákazníkům.

Můžete-li si koupit pozdější 406, tak jako velmi dobrý kompromis mezi provozními náklady a dynamikou se jeví motor o objemu 2,2 L 16V s proměnným časováním sání VVT, který nabízí velmi dobrých 116 kW, je pružný, hladem po otáčkách strčí dvoulitr do kapsy a navíc je prost většiny problémů.

Pro šetřivé řidiče přišel v roce 2001 vynikající vznětový motor 2,2 HDI 16V, v té době asi nejlepší diesel na trhu. Jeho 100 kW v kombinaci s vysokou hodnotou točivého momentu, poskytuje úderný zátah již z nízkých otáček a je přijatelný i v těch vyšších.

Oč při jízdě lepší, o to více si vybere daň na servisu a opravách. Znehybnit jej může vadný regulátor tlaku na vysokotlakém čerpadle Bosch, který celkem pravidelně selhává a stojí nezanedbatelných 7500,-Kč.

Závadu poznáte podle toho, že motor po nastartování chvíli běží a pak najednou zhasne a natočit znova nejde. Při koupi dieslu se ujistěte, zda předchozí majitel reagoval na svolávací akci, která se týkala rozvodového řetězu, kterým jsou spojeny oba vačkové hřídele.

Vlivem probroušení jeho vodícího krytu může dojít k jeho přeskočení a následném potkání motoru. Jakýkoliv hluk z motorového prostoru, případně vibrace pedálu při záběru spojky, jsou alarmující a často znamenají drahý problém v podobě opotřebeného tlumiče torzních kmitů (levnější závada), či v horším případě dvouhmotového setrvačníku, za který dáte přes 20000,-Kč.

I přes výše popsané problémy je Peugeot 406 Coupé poměrně spolehlivé a odolné auto, které má navíc famózní jízdní vlastnosti, kdy se chová - zejména v táhlých zatáčkách dlouho neutrálně a pak je schopné dokonce předvést  mírné vybočení zádě, které je ale díky přesnému řízení s poměrně strmým převodem lehce korigovatelné.

I přes výše popsané sportovní chování si podvozek 406 velmi dobře poradí také s tankodromem našich silnic. Na jiných Peugeotech kritizované řazení funguje u coupé   překvapivě dobře, byť úrovně japonských aut, Alfy Romeo a BMW pořád nedosahuje.

Slabší brzdy na dvoulitru nahrazuje u V6 systém od italské firmy Brembo, se čtyřpístovými monoblokovými předními brzdiči. Ty mají více než suverénní brzdný účinek a na rozdíl od dnešních aut nejsou přeposilované, takže je lze dobře a citlivě dávkovat.

Jakou motorovou verzi tedy zvolit? Nejlépe asi tu s objemem 2,2 L , jejíž jedinou nevýhodou je to, že přišla až v roce 2002, tudíž vozy s tímto motorem budou ještě poměrně drahé.

PLUSY MINUSY

+ Vynikající podvozek a jízdní vlastnosti

- Dvoulitr nemá suverénní dynamiku

+ Přesné řízení s hydraulickým degresivním posilovačem (u V6 servotronic)

- Slabší brzdy (základní motory)

+ Komfortní odpružení

- Průměrně přesné řazení

+ Tuhá karosérie

- Drahé karosářské díly

+ Velký zavazadlový prostor

- Aerodynamický hluk (kolem těsnění bezrámových dveří)

+ Tvar který nikdy nezestárne

- Vysoké ceny ojetin

+ Vynikající antikorozní ochrana

+ Velký vnitřní prostor na předních sedadlech

+ Odolná a spolehlivá mechanika

+ Jedinečný styl

Nejčastější závady

* Úniky oleje (motor 2,0 zkraje produkce)

* Úniky chladicí kapaliny (motor 2,0 – kolem termostatu)
* Vadné zapalovací cívky (motor V6 do roku 2001)
* Problémy s elektricky ovládanými okny v součinnosti s ovládáním dveří (po zvednutí kliky okno nesjede samočinně o cca cm, aby se vyprostilo z drážky těsnění do roku 1997)
* Elektricky ovládaná sedadla nereagují na příslušný ovladač – do roku 1998
* Hlučný posilovač řízení (do roku 98)
* Vadný regulátor tlaku na vysokotlakém čerpadle (HDI)
* Opotřebený tlumič torzních kmitů a dvouhmotový setrvačník (motor HDI)
* Zkrat v elektrickém vedení ventilátoru chlazení (motor HDI – řešeno svolávací akcí v roce 2003)  





Nejčtenější

Škoda Fabia 1.2 TSI 63 kW
Jaká je Škoda Fabia 1.2 TSI?

Podívali jsme se na zoubek ojeté Fabii s motorizací 1.2 TSI o výkonu 63 kW ve výbavě SPORT. Na co si dát pozor a kam se auto hodí?  celý článek

Nové logo Škoda
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a hlavní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Předání nového auta v pražském autosalonu Seat.
Nákupem auta placení teprve začíná a peníze se kutálí, i když nejezdíte

Kolik vlastně ten komfort mít před domem nebo v garáži auto stojí? Leasingové firmy na to mají celá oddělení. I vy si to můžete zkusit aspoň přibližně...  celý článek

Další z rubriky

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Horch 750 Tourenwagen
Autofotka týdne: Nádherný veterán českého sběratele okouzlil v Německu

Horch 750 je pořádný kus auta, pod dlouhatánskou kapotou má rozvážně se převalující osmiválec podmanivého hlasu a k tomu nádhernou karoserii meziválečné...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.