Sázka na jistotu hrála pro Ford Mondeo

-
Výsledky redakčního srovnávacího testu nová Škoda Felicia versus jetý Ford Mondeo mohla zcela zvrátit okolnost, že by oba vozy absolvovaly čtyřicetitisícovou porci kilometrů bez havarijního pojištění. Vždyť jestliže u nejlevnějšího tuzemského vozu stálo roční havarijní pojištění necelých osm tisíc korun a redakční Škoda Felicia 1.3 LXi byla pro 190 dnů testu havarijně pojištěna dokonce jen za 3192 korun, platil vydavatel MF DNES za roční havarijní pojištění Fordu Mondeo přes 30 tisíc korun. Bez havarijního pojištění v ročních taxách - a bez nehody - by ze srovnání vyšel o více než 20 tisíc korun ekonomicky výhodnější starší zahraniční vůz. Tolik teorie, praxe však byla jiná. Ford Mondeo totiž měl v průběhu testu lehkou havárii. Takovou, jakých se v běžném provozu stane bezpočet: při vyhýbání rozjetému kamionu vůz zavadil o svodidlo. Nebyla to žádná velká rána, z kabiny fordu se to nejdřív zdálo spíš jako škrábanec, a při obhlídce škod řidič nejdřív váhal, zda vůbec volat dopravní policii. Ještěže tak učinil. Brzy se totiž ukázalo, že oprava i lehce havarovaného zahraničního auta je drahá: v případě Fordu Mondeo stála ve značkovém servisu Ford přesně 42 548 korun. Konto ojetiny v testu však zatížila jen pěti tisíci korunami za spoluúčast při pojistné události. A měřeno tedy počáteční úvahou, že by vozy nebyly ve srovnávacím testu pojištěny? Rázem by v případě zmíněné nehody byl z ekonomické výhodnosti nepojištěného fordu prodělek - a to ještě větší, než ve skutečnosti byl. K havarovanému fordu přistoupila pojišťovna vskutku velkoryse - likvidátor k výměně uznal vše, co svodidlo jen trochu poznamenalo: přední blatník, gumové lišty po celé délce vozu, označení GLX, boční blinkr, přední dveře, kryt kola, plastový chránič nad předním kolem... K opravě doporučil jen malé škrábance na předním nárazníku, zadních dveřích a zadním blatníku. "U havarijního pojištění nedělají problémy, horší to je u škod placených z povinného ručení," rozdělil se tehdy o zkušenosti přejímací technik jedné z dealerských opraven Ford. Komfort služby pokračoval i při placení opravy - pojišťovna bez problémů vydala takzvaný krycí dopis s příslibem, že účet uhradí, takže majitel fordu nemusel ani dočasně sáhnout do své kapsy. Na místě je samozřejmě námitka, že nepojištěný motorista by možná nevyhledal sice kvalitní, leč dražší služby značkového servisu. I z tohoto úhlu redakce v testu prověřila možnosti a zjistila, že v malém privátním servisu by zmíněným způsobem poškozený Ford Mondeo opravili při využití neoriginálních dílů a opravách některých poškozených dílů místo výměny za 17 000 až 18 000 korun. Ještě levnější by byla oprava s využitím dílů z vrakovišť a práce klempířů - garážistů. Ovšem vůz by tím byl zřejmě definitivně poznamenán a těžce znevýhodněn pro další prodej. Oprava Škody Felicia 1.3 LXi by při stejném způsobu práce jako u Fordu stála ve značkovém servisu Škoda zhruba 28 000 korun. V průběhu srovnávacího testu utrpěla i Škoda Felicia: jednou z ní zloději ukradli rádio a podruhé celý zadní panel s reproduktory, přičemž způsobili na dveřích škodu za 1800 korun. Pojišťovna však žádnou ze záležitostí neřešila, neboť výše škody se vždy pohybovala kolem hranice pětitisícové spoluúčasti a redakce nárok na náhradu neuplatnila. Ford Mondeo rovněž mohl být pojištěn v duchu havarijního pojištění starších a jetých vozidel, které se právě v čase srovnávacího testu dostalo na trh. Takové havarijní pojištění je za necelou polovinu běžné klasiky, ovšem jak ukázala praxe a zkušenosti čtenářů MF DNES - novinka se liší nejen v ceně, ale také v přístupu při náhradě případných škod. "Byl jsem velmi nepříjemně zaskočen, jaký pakatel mně jako náhradu škody za kradený vůz pojišťovna nabídla," prohlásil čtenář M. Č. z Prahy. Jeho zkušenost by měla motoristy motivovat k tomu, aby se nenechali unést relativně výhodnou částkou za pojistné ojetiny a aby před uzavřením smlouvy důkladně zjistili, co a jak jim pojišťovna v případě nehody či odcizení automobilu z pojistky zaplatí.
Autor:
  • Nejčtenější

Čínský Dongfeng v Česku odpálí cenovou bombu. Elektrický Box bude za půl milionu

10. dubna 2024  12:51,  aktualizováno  13:15

Součástí uvedení modelů luxusní značky Voyah státního čínského koncernu Dongfeng bylo i představení...

První jízda: Kodiaq si škodováci na rozloučenou se spalováky vymazlili

11. dubna 2024

S novým Kodiaqem si Škoda mohla vyhrát. Tým Jiřího Dytrycha, šéfa projektů spalovacích aut značky,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Na trh přichází spousta nových aut, cenová válka nese ovoce

9. dubna 2024

Zdá se, že letošní rok přijde na trh výrazně víc nových modelů než v předchozích pár letech. A...

Místo vzduchového polštáře šrapnelem do hlavy. Airbagy mohou i zabíjet

15. dubna 2024

Seriál Když máte tu smůlu, havarujete a řítíte se za volantem proti jinému autu nebo třeba zdi, očekáváte,...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

V Boleslavi začala výroba nové Octavie. Za půl roku ji Škoda odstěhuje

9. dubna 2024  16:30

Škoda Auto začala v hlavním mladoboleslavském závodě s výrobou modernizovaného modelu Octavia. Ve...

OBRAZEM: Škodovky a tatrovky pod rentgenem. Podívejte se do útrob našich aut

16. dubna 2024

Myslíte si, že znáte auta z našich silnic jako své boty? Pohled pod naleštěné karoserie modelů...

K rychlému dobíjení nejdražší cestou. Za 7 miliard jen 7 nabíječek

16. dubna 2024

Je to vizitka, která před americkými volbami dvakrát nepotěší. Administrativa stávajícího...

Kontroverze nové alfy. Smí Milano do Milána? A je zakázáno vyrábět ji v Polsku?

15. dubna 2024

Tak bizarní start kariéry umí autu nalinkovat jen Italové. Zní to jak komedie z pera nobelisty...

Povinná antihackerská ochrana znamená stop pro oblíbené fiaty i hravá porsche

15. dubna 2024

Premium Od července 2024 bude platit nový předpis, který říká, že na území EU musí být všechna nově...

Čechy poznám podle outdoorové módy. Nosí ji bohužel i ženy, říká Kerekes

Vica Kerekes (43) si postěžovala na to, že Češi nosí outdoorové oblečení často i na místa, která k tomu nejsou vhodná...

Náhle zemřel zpěvák Maxim Turbulenc Daniel Vali, bylo mu 53 let

Ve věku 53 let zemřel zpěvák skupiny Maxim Turbulenc Daniel Vali. Letos by se svou kapelou oslavil 30 let na scéně....

Rohlík pro dítě, nákup do kočárku. Co v obchodě projde a kdy už hrozí právník?

V obchodech platí pravidla, která občas zákazník nedodržuje. Někdy se navoní parfémem, aniž by použil tester, nebo...

Roman Šebrle ukázal novou lásku, s kolegyní z práce vyrazili do Málagy

Roman Šebrle (49) je po čase opět šťastně zadaný. Jeho partnerka se na Instagramu pochlubila společnou fotkou z...

Ve StarDance zatančí Vondráčková, Paulová, hvězda Kukaček i mistryně světa

Tuzemská verze celosvětově mimořádně úspěšné soutěže StarDance britské veřejnoprávní televizní společnosti BBC se už na...