Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sběratel chce přeměnit chátrající tovární budovu na muzeum veteránů

  5:45aktualizováno  5:45
Podnikatel Ladislav Samohýl plánuje opravit 91. budovu v baťovském areálu ve Zlíně. Chce tam umístit svoji unikátní sbírku stovek starých aut a motocyklů, která nemá v Česku obdoby.

Budoucí podoba budovy číslo 91 v baťovském areálu ve Zlíně, kde vedle muzea veteránů vznikne i knihovna a restaurace. | foto: Vizualizace: Tomáš Rusín a Ivan Wahly

Dříve tam sídlily firmy, dnes už je 91. budova v památkově chráněném baťovském areálu ve Zlíně pustá. Neznamená to ale, že chátrá a časem se rozpadne. Což je dobře i proto, že stojí na třídě Tomáše Bati u někdejší hlavní brány do ZPS.

Zlínský podnikatel Ladislav Samohýl má plán, jak pomoci budově číslo 91  v

Zlínský podnikatel Ladislav Samohýl mezi svými veterány

Velké plány s ní totiž má podnikatel Ladislav Samohýl. Hodlá ji za desítky milionů korun přestavět na muzeum pro svou bohatou sbírku veteránů.

"Pokouším se vytvořit něco, co bude mít dokonce evropskou úroveň. Bude to zajímavé pro domácí i zahraniční návštěvníky," věří Samohýl.

Sbírat začal otec, se synem shromáždili 340 exponátů

Sbírka, s níž v roce 1956 začal sběratelův otec Alois Samohýl, už je hodně početná. Obsahuje 240 aut a 100 historických motocyklů. Její hodnota jde do stovek milionů korun. A především: k vidění jsou perly mezi veterány. Nejstarší z nich je Mercedes-Benz Parcifal z roku 1902, jediný exemplář na světě. Unikátní je série desíti starých vozů bugatti a mnoho dalších vozů.

Fotogalerie

Staré stroje se zatím tísní z části v sídle firmy Samohýl ve Zlíně-Loukách, z části pak v prostorách v Otrokovicích. K vidění jsou jen v rámci mimořádných návštěv.

Samohýl by chtěl začít budovu z 30. let minulého století začít opravovat letos na jaře a otevřít do roku 2015. Zatím ale nemá stavební povolení a s návrhem přestavby ještě neoslovil ani památkáře a hlavní zlínskou architektku, bez jejichž souhlasu se neobejde.

Odborníci, které oslovila MF DNES, se shodli na tom, že návrh od architektů Tomáše Rusína a Ivana Wahlye je povedený. Ctí totiž původní industriální stavbu z baťovské éry. "Z hlediska architektury říkáme jednoznačně ano. A také s ohledem na náplň. Tento záměr, troufám si tvrdit, překračuje i hranice naší republiky," myslí si hlavní architektka Zlína Dagmar Nová.

Vstřícně se k projektu staví i Národní památkový ústav v Kroměříži. "Určitě jde o vhodnější řešení a citlivější přístup, než je totální demolice. S tím bychom v památkové zóně nesouhlasili," naznačil Ladislav Buchta z kroměřížské pobočky Národního památkového ústavu.

Auta bude po budově přepravovat výtah

Samohýl plánuje, že sbírka veteránů zabere tři spodní z celkem pěti pater stavby. Auta by přepravoval speciální výtah za více než tři miliony korun.

Budova číslo 91 v areálu bývalých baťovských továren ve Zlíně, kterou hodlá
Budoucí podoba budovy číslo 91 v baťovském areálu ve Zlíně, kde vedle muzea

Současná a plánovaná podoba baťovské budovy číslo 91

Do horních etáží by se pak podle něj mohly přestěhovat expozice cestovatelů Jiřího Hanzelky, Miroslava Zikmunda a Eduarda Ingriše, které se budou muset po letošním stěhování ze zlínského zámku do nových prostor uskromnit (o stěhování sbírky čtěte zde).

"Zaslouží si odpovídající prostor," je přesvědčený Samohýl. Zikmunda ani vedení muzea, pod něž expozice cestovatelů spadá, zatím neoslovil. "Slyším to od vás poprvé. Je to ale zajímavá informace," řekl MF DNES Zikmund.

Autor:




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí nabídka ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a...  celý článek

Muzeum veteránů v Nové Bystřici sídlí v budově staré industriální textilky. Na...
Cadillac, jeden ze symbolů USA, slaví 115. narozeniny

Cadillac, nejlépe růžový, je jedním ze symbolů svobodomyslného životního stylu i prosperity Spojených států. Firmu, která proslula výrobou luxusních vozů...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Hyundai i30 Combi
Hyundai v Česku opět provokuje. Agresivně prosazuje svůj kombík

„Tržní mechanismy pracují a vytlačují výrobce nepovedených vozů na samé bahnité dno automobilové branže. Jejich produkty už nikdo nechce ani za měsíční splátku...  celý článek

Logo společnosti Škoda Auto. Ilustrační foto
Škoda pokračuje ve vývoji levného auta pro rozvojové trhy

Koncernu Volkswagen už roky chybí nabídka ultralevné modely pro rozvojové trhy. Takový projekt se naposledy pokoušel vytvořit s indickou automobilkou Tata a...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.