Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sběratel má na půdě víc motorek než muzeum ČZ

aktualizováno 
Josef Janeček je vášnivým fandou do motorek vyrobených v ČZ Strakonice. Doma jich má jednou tolik než muzeum této továrny.

Muzeum ČZ - Padesátiletý Josef Janeček z Nového Dražejova u Strakonic sbírá a renovuje motocykly ČZ | foto: Slavomír Kubeš, MAFRA

Padesátiletý sběratel z Nového Dražejova u Strakonic má na půdě domu vlastní minimuzeum. Třiadvacet motocyklů zrenovovaných do posledního detailu, zdi polepené dobovými prospekty a regály plné nejrůznějších reklamních doplňků. A ve stodole čekají další stroje na svou omlazovací kúru.

"Už pětatřicet let dělám v ČZ, ostatně jako celá naše rodina. A kolem výroby motorek jsem se pohyboval od malička. Když jejich výroba v roce 1996 ve Strakonicích skončila, tak jsem je začal od lidí skupovat," popisuje sběratel.

Aby dostal tříkolku na půdu, musel ji rozmontovat
Motocykly se mu dostávaly do rukou v nejrůznějším stavu. Například stroj ČZ z roku 1950, který byl jeho vůbec první, zachránil před likvidací. Dobrovolní hasiči tenkrát vezli tento vrak na valníku plném železného šrotu do sběrny a on jej na poslední chvíli sundal.

Muzeum ČZ

Práce na každém motocyklu zabere Janečkovi zhruba pět až šest měsíců. Stroje rozebere do posledního šroubku, vše zrenovuje, nalakuje, opraví, vymění staré díly za nové - sehnané na veteránských burzách po celé zemi, a pak je postaví na půdu. "Kromě čalounění sedaček a nachromování dílů si vše opravím sám. Chci, aby každá motorka vypadala, jako když sjela z linky, všechny jsou plně funkční," uvedl.

Jeho slova dokládají takové detaily, jako že na žádném motocyklu například nenajdete sjetou pneumatiku. Všechny jsou nové, ba co víc, nakrémované, aby se leskly a měly výraznou černou barvu. Do oprav investuje spoustu peněz. Řádově 10 až 40 tisíc korun do jednoho stroje. Po dvanácti letech sběratelství se může pochlubit i takovými skvosty, jako je ČZ Trail 125. "Tato motorka se nikdy v České republice neprodávala, byla na vývoz," dodal.

Raritou je i nákladní tříkolka zvaná Rikša. Na půdu ji úzkými dveřmi dostal po dílech. "Nejprve jsem ji postavil v garáži, pak rozebral a znovu nahoře postavil," vysvětluje Janeček.

Janečkovu sběratelskou vášeň podporuje i jeho synovec, automechanik Daniel Brož. On sám má slabost pro automobily citroën. Občas svému strýci přiveze další motocykl a přispěje mu na renovaci. "Už si kolikrát říkám, že už jich mám dost, navíc mám plnou stodolu dalších. Dokud budu zdravý, tak se této záliby nevzdám," dodává Janeček.

Jinak se ale svým muzeem příliš nechlubí. Ukazuje jej jen kamarádům a známým. Svou soukromou sbírku by nikdy neprodal. "To by musela přijít opravdu hodně velká bída, abych se toho zbavil," uzavřel.





Nejčtenější

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Infiniti Prototype 9
OBRAZEM: Nejkrásnější koncept roku je stříbrný šíp z Japonska

Třicátá léta minulého století jsou jednou z vrcholných ér automobilových závodů. Bájné monstrózní stříbrné šípy značek Auto Union a Mercedes krotili na...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Miroslav Čada
Otec Masarykova okruhu málem přilákal do Brna formuli 1

Nejprve závodník, který bez tovární podpory porážel Frantu Šťastného. Potom tajemník Velké ceny. Ale především otec novodobého Masarykova okruhu. To je málo...  celý článek

František Šťastný na Grand Prix Československa v roce 1958
Lepšího závodníka Česko nemělo. Frantovi Šťastnému by bylo devadesát

V listopadu letošního roku uplyne 90 let od narození českého motocyklového závodníka století, Františka Šťastného. Pamětníci a motorističtí fanoušci si však...  celý článek

Ángel Nieto závodil v Brně naposledy v roce 1971, kdy vyhrál třídu do 125 ccm.
Závodní legenda Ángel Nieto je v kómatu, srazilo ho auto

Třináctinásobný mistr světa v závodech silničních motocyklů Ángel Nieto je po nehodě na čtyřkolce v umělém spánku v nemocnici. Sedmdesátiletý legendární jezdec...  celý článek

Ski-Doo FREERIDE 146
Ski-Doo FREERIDE 146

r.v. 2015, naj. 0 km
475 111 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.