Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Sběratel škodovek: auto z roku 1982 není veterán

aktualizováno 
Kdyby chtěl, mohl by skoro měsíc denně jezdit jiným autem. Navíc takovým, jaké v Česku i na celém světě vlastní jen několik lidí.

Ilustrační foto | foto: Martin StolařMF DNES

Josef Nalezenec z východních Čech ale není snob, který by se chtěl předvádět ve společnosti.

Je sběratelem automobilových veteránů a své historické vozy vyveze na projížďku s přáteli jen několikrát do roka.

"Stará auta sbíral už můj otec, já jsem s tím začal v roce 1963. Prvním vozem byla Tatra 11 a postupně jsem sbírku rozšiřoval, jak jsem potřeboval auta, která by mohla jezdit různá rallye,“ řekl sběratel.

Mezi více než 20 exponáty stojí například modely značky Tatra typového označení 11, 12, 57 a 87 z let 1924 až 1940, Škody Speciál, Monte Carlo nebo Felicia či prvorepublikové vozy Z 9 a 18 zvané Zetka, které vyráběla Zbrojovka Brno.

Své exponáty získával v dezolátním stavu od majitelů, kteří vysloužilé stroje skladovali ve stodolách, nechtěli se zabývat jejich rozebráním a odvezením do šrotu, ale zabíraly jim místo.

Nalezenec jako strojní inženýr si je byl schopen s otcem opravit. K autům měl blízko díky rodinnému zázemí i profesně, do důchodu odcházel jako šéfkonstruktér vysokomýtského výrobce autobusů Karosa.

"Táta měl už před válkou autoopravnu a zámečnickou dílnu, kde jsme všechno dávali dohromady. Tenhle koníček je náročný hlavně časově, když si umíte všechno udělat sám, o peníze ani tak moc nejde,“ vysvětluje Nalezenec.

Pro svou sbírku opravil bývalé hospodářské stavení u domu. Prohlídky pro veřejnost zatím neplánuje, jen pro přátele. Jeho vozy ale jsou k vidění několikrát v roce, kdy se s některými vydává na různé závody veteránů.

"Spanilé jízdy“ také sám organizuje. Letos například s dalšími podobnými nadšenci z celé republiky připravil výjezd na hrad Svojanov na Svitavsku s názvem Svojanovská hůrka, zúčastňuje se také závodu do vrchu Ecce Homo ve Šternberku na Olomoucku.

"Do roka jezdím tak na pět šest akcí. Skoro se všemi starými sběrateli veteránů u nás se znám, už víme, co má kdo rád k večeři. Ty nové moc neberu, auto z roku 1982 pro mne není veterán,“ říká s mírným opovržením v hlase pětasedmdesátiletý milovník historických aut.

Autoři: ,




Nejčtenější

(Ilustrační snímek)
Karambol v Chorvatsku? Nehodu nechte zapsat a pokutám se nebraňte

Zkazila vám dovolenou v Chorvatsku bouračka? Zkuste nepanikařit a nezapomeňte na záznam o dopravní nehodě. A hlavně zavolejte tamní policii - stačí vyťukat...  celý článek

Řidičovy ruce kryjí stylové blastery.
Speciál pro vysokorychlostní turistiku má duši supersportu

Recept na výrobu tohohle bombarďáku není složitý. Vezměte jeden supersport, odmontujte maximum kapotáže, instalujte zvýšená řídítka, vysoké plexi, cestovní...  celý článek

Ferrari F40
Jízda s Ferrari F40 je životní zážitek. Nejlepší auto světa slaví 30 let

Ferrari F40, jedno z nejslavnějších aut historie, se představilo právě před třiceti lety, v létě 1987. S perlou, která má cenu desítek milionů, jsme se svezli...  celý článek

Dřevěný sanitní vůz (v pozadí) z první světové války tahal pár koní.
Autofotka týdne: Kolářský mistr dá do kupy i sanitku z 1. světové války

Kolář Aleš Uherka právě renovuje dřevěný sanitní vůz z první světové války, který tahal pár koní. Jde o muzejní exponát z rakouského města Laa an der Thaya. Na...  celý článek

Veteránský závod Sachsen Classic 2017
OBRAZEM: Smečka škodovek ozdobila veteránský závod u českých hranic

Ne rychlost, ale pravidelnost a přesnost rozhodují o vítězích veteránských setinových rally. Například je třeba ujet 150 metrů za 15 sekund. V druhé půlce...  celý článek

Další z rubriky

Škoda 935 Dynamic
Jeli jsme unikátní kapkou. Škoda 935 Dynamic ožila po padesáti letech

Stará auta prostě voní, není to zatuchlina, je to vůně. A neztratí ji ani po renovaci. Škoda 935 Dynamic je unikát, svezli jsme se s ní po náročné rekonstrukci...  celý článek

Brno Revival Mezi pavilony
VIDEO: Bugatka stará 91 let řádí v Brně, až dlažební kostky létají

Někdo by řekl, že jezdit takto se skoro se stoletým autem je skoro svatokrádež. Ale ta nádherná oprýskaná bugatka, celá od oleje a s orezlým výfukem, je...  celý článek

Citroën C5
Tip bazarového šmejdila je Citroën C5: za málo peněz, hodně muziky

Citroën C5 druhé generace zaujme atraktivním designem i vyhlášeným hydropneumatickým pérováním. Navíc můžete mít pod kapotou oblíbený naftový dvoulitr HDi. A...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.