Ilustrační foto

Ilustrační foto | foto: Martin Stolař, MF DNES

Sběratel škodovek: auto z roku 1982 není veterán

  • 7
Kdyby chtěl, mohl by skoro měsíc denně jezdit jiným autem. Navíc takovým, jaké v Česku i na celém světě vlastní jen několik lidí.

Josef Nalezenec z východních Čech ale není snob, který by se chtěl předvádět ve společnosti.

Je sběratelem automobilových veteránů a své historické vozy vyveze na projížďku s přáteli jen několikrát do roka.

"Stará auta sbíral už můj otec, já jsem s tím začal v roce 1963. Prvním vozem byla Tatra 11 a postupně jsem sbírku rozšiřoval, jak jsem potřeboval auta, která by mohla jezdit různá rallye,“ řekl sběratel.

Mezi více než 20 exponáty stojí například modely značky Tatra typového označení 11, 12, 57 a 87 z let 1924 až 1940, Škody Speciál, Monte Carlo nebo Felicia či prvorepublikové vozy Z 9 a 18 zvané Zetka, které vyráběla Zbrojovka Brno.

Své exponáty získával v dezolátním stavu od majitelů, kteří vysloužilé stroje skladovali ve stodolách, nechtěli se zabývat jejich rozebráním a odvezením do šrotu, ale zabíraly jim místo.

Nalezenec jako strojní inženýr si je byl schopen s otcem opravit. K autům měl blízko díky rodinnému zázemí i profesně, do důchodu odcházel jako šéfkonstruktér vysokomýtského výrobce autobusů Karosa.

"Táta měl už před válkou autoopravnu a zámečnickou dílnu, kde jsme všechno dávali dohromady. Tenhle koníček je náročný hlavně časově, když si umíte všechno udělat sám, o peníze ani tak moc nejde,“ vysvětluje Nalezenec.

Pro svou sbírku opravil bývalé hospodářské stavení u domu. Prohlídky pro veřejnost zatím neplánuje, jen pro přátele. Jeho vozy ale jsou k vidění několikrát v roce, kdy se s některými vydává na různé závody veteránů.

"Spanilé jízdy“ také sám organizuje. Letos například s dalšími podobnými nadšenci z celé republiky připravil výjezd na hrad Svojanov na Svitavsku s názvem Svojanovská hůrka, zúčastňuje se také závodu do vrchu Ecce Homo ve Šternberku na Olomoucku.

"Do roka jezdím tak na pět šest akcí. Skoro se všemi starými sběrateli veteránů u nás se znám, už víme, co má kdo rád k večeři. Ty nové moc neberu, auto z roku 1982 pro mne není veterán,“ říká s mírným opovržením v hlase pětasedmdesátiletý milovník historických aut.

,