Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Scania má nový tahač, vyvíjela ho deset let

  11:12aktualizováno  11:12
Švédský výrobce nákladních vozů představil novou generaci tahačů. Novinky řady R a S jsou kompletně novou konstrukcí, na voze v porovnání s předchozí generací údajně nezůstal v podstatě jediný nedotčený díl. Nové tahače mají být úspornější a celkově šetrnější k životnímu prostředí.

Premiéra nových tahačů Scania | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Scania slibuje snížení spotřeby paliva o 5 % a v případě nákladních vozů přitom platí, že deklarovaných úspor auta opravdu mohou dosáhnout i v praxi. Firma navíc slibuje i vyšší úspory, a to v případě, že vozy budou vybaveny některými příplatkovými prvky nebo službami. Celkem tak mohou nové vozy oproti předchozím provedením v praxi uspořit až 11 % paliva.

„Pětiprocentní úspora znamená, že v typickém ročním provozu ušetří nový tahač asi dva tisíce tun paliva, což představuje pět tun CO2,“ říká Christian Levin, viceprezident švédské značky pro prodej a marketing. Nejvíce se na šetření podílí přepracované pohonné jednotky s objemy od sedmi do šestnácti litrů a také nová aerodynamika tahače. K úsporám mohou ovšem vést i služby, které Scania zákazníkům nabízí. Podle jednoho z majitelů spediční firmy, který byl na představení přítomen, tím výrobce tak trochu dohání současný trend na trhu.

Fotogalerie

Přepravní společnosti totiž již běžně využívají pokročilý monitoring svých vozidel, ale většinou k tomu slouží řešení třetích stran. Ta jsou schopna sledovat nejen provozní a technický stav vozidla, ale také například jízdní styl řidiče a tato data odesílat do centrály, kde mohou být okamžitě vyhodnocena. Scania teď tyto služby nabídne v novém rozsáhlém balíčku ve vlastní režii, čímž se naopak zařadí mezi průkopníky na poli výrobců nákladních vozů.

Právě sledování jízdního stylu řidiče má být dalším nástrojem k výrazným úsporám paliva. Díky on-line sledování budou také provozovatelé schopni lépe plánovat vytížení vozidel nebo jejich servis. Scania tvrdí, že v současné době je v Evropě průměrná vytíženost kamionů asi šedesát procent. Na sto procent se dostat nikdy nelze, už z povahy některých druhů přeprav (například dřevo z lesa), ale potenciál k navýšení tu určitě je. Efektivnější využití nákladních vozů má opět přinést snížení dopadů nákladní přepravy na životní prostředí.

Může se hodit

Scania

Na Automodul.cz naleznete i užitkové a nákladní automobily k prodeji.

Scania tvrdí, že nová řada nákladních vozů je revoluční právě v tom, že se nezaměřuje jen na samotné vozy, ale na mobilitu jako celek a na její podstatu. Firma chce nabídnout dopravcům kompletní řešení mobility, ne jen samotná auta. Podle Erika Ljungberga, viceprezidenta pro korporátní vztahy, má firma v současnosti asi 78 procent tržeb z prodeje nákladních vozů a zbylých 22 procent ze služeb. „Rádi bychom se u služeb dostali na zhruba třicetiprocentní podíl, a to bez toho, aniž by nám poklesly tržby z prodeje vozů,“ nastiňuje Ljungberg směřování značky.

Důležitost řešení mobility jako celku z důvodu trvalé udržitelnosti pak na tiskové konferenci podtrhl i bývalý generální tajemník OSN Kofi Annan. V krátkém projevu mluvil právě o potřebě zodpovědného chování v dopravě a o nutnosti neustále pracovat na snižování jejích dopadů na životní prostředí.

Nové kamiony budou ovšem přívětivější i pro řidiče. Moderně řešená a velmi prostorná kabina (na výšku se tu postaví i dvoumetrový dlouhán) je vybavena řadou komfortních prvků a řidič z ní má díky nové pozici sedadla a palubní desky lepší výhled než ze starších vozů. Výrobce zapracoval i na kvalitě zpracování kabiny a některé materiály se opět podobají těm v osobních vozech. Přístrojový štít dostal po vzoru moderních osobních vozů mezi rychloměr a otáčkoměr velký displej, na kterém lze zobrazovat řadu provozních údajů a ovládat tu všemožné inteligentní funkce vozidla. I jejich škála připomíná moderní osobní auta, tahač může být vybaven třeba adaptivním tempomatem nebo asistentem pro udržování v jízdním pruhu.

Vývoj nové řady tahačů trval deset let a Scanii přišel na 20 miliard švédských korun. Při testování najela auta přes deset milionů zkušebních kilometrů.





Nejčtenější

Yamaha MT-07 Tracer
Cestovatelský speciál Yamaha MT-07 Tracer je klasické dvoukolové SUV

Jak to dopadne, když vezmeme drsného chlapíka z ulice a obaleného do kapot ho přinutíme nosit kufry? Kupodivu se zavazadly nešvihne zlostně do kouta. Právě...  celý článek

Škoda Fabia
Test servisů: laik je vydán napospas

Jdete k doktorovi s bolavou pravou rukou, ten vám zhmoždí loket na levé a předepíše léky na astma. Nějak tak jsme dopadli, když jsme chtěli prověřit, jak si...  celý článek

A jelikož i Porsche mělo u svého vozu číslo 1 technický problém, který jej...
Elektromobily jsou bublina, v automobilových závodech má šanci vodík

Rozvoj elektromobilů i přes současný pokrok nadále naráží na řadu překážek, domnívá se Wolfgang Warnecke, šéf pro oblast inovací z petrolejářské společnosti...  celý článek

Peugeot Pick Up
Autofotka týdne: Peugeot má auto pro Afriku, je to starý nissan z Číny

Peugeot Pick Up je možná jeden z nejbizarnějších přírůstků mezi autonovinkami letošního roku. Francouzská automobilka se s ním chce ve velkém stylu vrátit na...  celý článek

Další z rubriky

Hasiči na pražském letišti dostali novou špičkovou techniku
VIDEO: Na ruzyňské letiště nastupují fascinující hasičské speciály

Hasičský záchranný sbor Letiště Praha převzal koncem května dvě supermoderní zásahová vozidla Panther Rosenbauer. Dohromady stály 54 milionů korun. V současné...  celý článek

Seat Ibiza
Pravěk vs. moderna: první a poslední ibiza ukazují, jak moc se auta mění

Nová ibiza měla světovou premiéru na autosalonu v Ženevě na začátku března letošního roku, před nedávnem vstoupila do prodeje. Je to nejdůležitější model...  celý článek

(Ilustrační snímek)
Přežije Tesla rok 2017? Letošní léto pro ni má být přelomové

Technologická společnost a automobilka Tesla by do konce roku měla přijít se svým prvním „lidovým vozem“ a rozběhnout výrobu v největší továrně na baterie.   celý článek

Fiat Panda 1,1
Fiat Panda 1,1

r.v. 2006, naj. 151 500 km, benzín
37 000 Kč (s DPH)

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.