Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Scania má nový tahač, vyvíjela ho deset let

  11:12aktualizováno  11:12
Švédský výrobce nákladních vozů představil novou generaci tahačů. Novinky řady R a S jsou kompletně novou konstrukcí, na voze v porovnání s předchozí generací údajně nezůstal v podstatě jediný nedotčený díl. Nové tahače mají být úspornější a celkově šetrnější k životnímu prostředí.

Premiéra nových tahačů Scania | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Scania slibuje snížení spotřeby paliva o 5 % a v případě nákladních vozů přitom platí, že deklarovaných úspor auta opravdu mohou dosáhnout i v praxi. Firma navíc slibuje i vyšší úspory, a to v případě, že vozy budou vybaveny některými příplatkovými prvky nebo službami. Celkem tak mohou nové vozy oproti předchozím provedením v praxi uspořit až 11 % paliva.

„Pětiprocentní úspora znamená, že v typickém ročním provozu ušetří nový tahač asi dva tisíce tun paliva, což představuje pět tun CO2,“ říká Christian Levin, viceprezident švédské značky pro prodej a marketing. Nejvíce se na šetření podílí přepracované pohonné jednotky s objemy od sedmi do šestnácti litrů a také nová aerodynamika tahače. K úsporám mohou ovšem vést i služby, které Scania zákazníkům nabízí. Podle jednoho z majitelů spediční firmy, který byl na představení přítomen, tím výrobce tak trochu dohání současný trend na trhu.

Fotogalerie

Přepravní společnosti totiž již běžně využívají pokročilý monitoring svých vozidel, ale většinou k tomu slouží řešení třetích stran. Ta jsou schopna sledovat nejen provozní a technický stav vozidla, ale také například jízdní styl řidiče a tato data odesílat do centrály, kde mohou být okamžitě vyhodnocena. Scania teď tyto služby nabídne v novém rozsáhlém balíčku ve vlastní režii, čímž se naopak zařadí mezi průkopníky na poli výrobců nákladních vozů.

Právě sledování jízdního stylu řidiče má být dalším nástrojem k výrazným úsporám paliva. Díky on-line sledování budou také provozovatelé schopni lépe plánovat vytížení vozidel nebo jejich servis. Scania tvrdí, že v současné době je v Evropě průměrná vytíženost kamionů asi šedesát procent. Na sto procent se dostat nikdy nelze, už z povahy některých druhů přeprav (například dřevo z lesa), ale potenciál k navýšení tu určitě je. Efektivnější využití nákladních vozů má opět přinést snížení dopadů nákladní přepravy na životní prostředí.

Může se hodit

Scania

Na Automodul.cz naleznete i užitkové a nákladní automobily k prodeji.

Scania tvrdí, že nová řada nákladních vozů je revoluční právě v tom, že se nezaměřuje jen na samotné vozy, ale na mobilitu jako celek a na její podstatu. Firma chce nabídnout dopravcům kompletní řešení mobility, ne jen samotná auta. Podle Erika Ljungberga, viceprezidenta pro korporátní vztahy, má firma v současnosti asi 78 procent tržeb z prodeje nákladních vozů a zbylých 22 procent ze služeb. „Rádi bychom se u služeb dostali na zhruba třicetiprocentní podíl, a to bez toho, aniž by nám poklesly tržby z prodeje vozů,“ nastiňuje Ljungberg směřování značky.

Důležitost řešení mobility jako celku z důvodu trvalé udržitelnosti pak na tiskové konferenci podtrhl i bývalý generální tajemník OSN Kofi Annan. V krátkém projevu mluvil právě o potřebě zodpovědného chování v dopravě a o nutnosti neustále pracovat na snižování jejích dopadů na životní prostředí.

Nové kamiony budou ovšem přívětivější i pro řidiče. Moderně řešená a velmi prostorná kabina (na výšku se tu postaví i dvoumetrový dlouhán) je vybavena řadou komfortních prvků a řidič z ní má díky nové pozici sedadla a palubní desky lepší výhled než ze starších vozů. Výrobce zapracoval i na kvalitě zpracování kabiny a některé materiály se opět podobají těm v osobních vozech. Přístrojový štít dostal po vzoru moderních osobních vozů mezi rychloměr a otáčkoměr velký displej, na kterém lze zobrazovat řadu provozních údajů a ovládat tu všemožné inteligentní funkce vozidla. I jejich škála připomíná moderní osobní auta, tahač může být vybaven třeba adaptivním tempomatem nebo asistentem pro udržování v jízdním pruhu.

Vývoj nové řady tahačů trval deset let a Scanii přišel na 20 miliard švédských korun. Při testování najela auta přes deset milionů zkušebních kilometrů.



Témata: kamion, Scania


Nejčtenější

Chyby ve videu Tesly
Testovací drahou autonomních aut bude dálnice mezi Brnem a Bratislavou

Vozidla bez řidiče by se do budoucna mohla v provozu testovat na dálnici D2 mezi Brnem a Bratislavou. Shodli se na tom ministr dopravy Dan Ťok (za ANO) a...  celý článek

Tento exemplář veyronu je v ČR dva roky. Drahý je nejen nákup, ale především...
Konec génia světa aut. Vládce Volkswagenu nutí jít na odpočinek

Ferdinand Piëch je jednou z nejvýraznějších osobností historie automobilismu. Muž, který 17. dubna oslaví osmdesátiny, definitivně ztrácí vliv v koncernu...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

Prototyp prezidentského speciálu pro ruského prezidenta - projekt Cortege
OBRAZEM: Auto vyvíjené speciálně pro Putina bude limuzína za pět milionů

Majestátními proporcemi a obří maskou chladiče připomíná britskou šlechtu - rolls-royce nebo bentleye. Pod maskováním se ovšem skrývá připravovaný speciál pro...  celý článek

Škoda Kodiaq
Škoda Kodiaq: benzinový základ jede jak vítr, 2,0 TDI 4x4 je sázka na jistotu

Kodiaq, první sedmimístná škodovka a hlavně novinka startující ofenzívu Škody v kategorii SUV. Vyzkoušeli jsme dvě diametrálně odlišné varianty a obě mile...  celý článek

Další z rubriky

Ferrari LaFerrari Aperta
Autofotka týdne: Unikátní LaFerrari Aperta je v Česku. Vyrábí se v laboratoři

Legendární italská značka slaví letos sedmdesátiny. K tomuto výročí Ferrari vyrobilo model nazvaný LaFerrari Aperta, který nabídla jen svým nejvěrnějším...  celý článek

Škoda Vision E
Škoda představí do roku 2025 pět elektroaut, Vision E bude první

Čína je dnes pro autoprůmysl jedním ze stěžejních trhů. Jeho důležitost vnímá také Škoda, která zde prodá nejvíce svých vozů. Na autosalon v Šanghaji...  celý článek

O průjezd zatáčky driftem nebyla nouze.
Franta a další dakarské speciály řádily v Sosnové

Už vyšplhání do kabiny je výkon. Jsou tu tři anatomické sedačky, do té pravé se kurtuji a nasazuji helmu. Přijde mi to trochu zbytečnost, kvůli pár kolům....  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.