Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Scania má nový tahač, vyvíjela ho deset let

  11:12aktualizováno  11:12
Švédský výrobce nákladních vozů představil novou generaci tahačů. Novinky řady R a S jsou kompletně novou konstrukcí, na voze v porovnání s předchozí generací údajně nezůstal v podstatě jediný nedotčený díl. Nové tahače mají být úspornější a celkově šetrnější k životnímu prostředí.

Premiéra nových tahačů Scania | foto: Luděk Vokáč, iDNES.cz

Scania slibuje snížení spotřeby paliva o 5 % a v případě nákladních vozů přitom platí, že deklarovaných úspor auta opravdu mohou dosáhnout i v praxi. Firma navíc slibuje i vyšší úspory, a to v případě, že vozy budou vybaveny některými příplatkovými prvky nebo službami. Celkem tak mohou nové vozy oproti předchozím provedením v praxi uspořit až 11 % paliva.

„Pětiprocentní úspora znamená, že v typickém ročním provozu ušetří nový tahač asi dva tisíce tun paliva, což představuje pět tun CO2,“ říká Christian Levin, viceprezident švédské značky pro prodej a marketing. Nejvíce se na šetření podílí přepracované pohonné jednotky s objemy od sedmi do šestnácti litrů a také nová aerodynamika tahače. K úsporám mohou ovšem vést i služby, které Scania zákazníkům nabízí. Podle jednoho z majitelů spediční firmy, který byl na představení přítomen, tím výrobce tak trochu dohání současný trend na trhu.

Fotogalerie

Přepravní společnosti totiž již běžně využívají pokročilý monitoring svých vozidel, ale většinou k tomu slouží řešení třetích stran. Ta jsou schopna sledovat nejen provozní a technický stav vozidla, ale také například jízdní styl řidiče a tato data odesílat do centrály, kde mohou být okamžitě vyhodnocena. Scania teď tyto služby nabídne v novém rozsáhlém balíčku ve vlastní režii, čímž se naopak zařadí mezi průkopníky na poli výrobců nákladních vozů.

Právě sledování jízdního stylu řidiče má být dalším nástrojem k výrazným úsporám paliva. Díky on-line sledování budou také provozovatelé schopni lépe plánovat vytížení vozidel nebo jejich servis. Scania tvrdí, že v současné době je v Evropě průměrná vytíženost kamionů asi šedesát procent. Na sto procent se dostat nikdy nelze, už z povahy některých druhů přeprav (například dřevo z lesa), ale potenciál k navýšení tu určitě je. Efektivnější využití nákladních vozů má opět přinést snížení dopadů nákladní přepravy na životní prostředí.

Může se hodit

Scania

Na Automodul.cz naleznete i užitkové a nákladní automobily k prodeji.

Scania tvrdí, že nová řada nákladních vozů je revoluční právě v tom, že se nezaměřuje jen na samotné vozy, ale na mobilitu jako celek a na její podstatu. Firma chce nabídnout dopravcům kompletní řešení mobility, ne jen samotná auta. Podle Erika Ljungberga, viceprezidenta pro korporátní vztahy, má firma v současnosti asi 78 procent tržeb z prodeje nákladních vozů a zbylých 22 procent ze služeb. „Rádi bychom se u služeb dostali na zhruba třicetiprocentní podíl, a to bez toho, aniž by nám poklesly tržby z prodeje vozů,“ nastiňuje Ljungberg směřování značky.

Důležitost řešení mobility jako celku z důvodu trvalé udržitelnosti pak na tiskové konferenci podtrhl i bývalý generální tajemník OSN Kofi Annan. V krátkém projevu mluvil právě o potřebě zodpovědného chování v dopravě a o nutnosti neustále pracovat na snižování jejích dopadů na životní prostředí.

Nové kamiony budou ovšem přívětivější i pro řidiče. Moderně řešená a velmi prostorná kabina (na výšku se tu postaví i dvoumetrový dlouhán) je vybavena řadou komfortních prvků a řidič z ní má díky nové pozici sedadla a palubní desky lepší výhled než ze starších vozů. Výrobce zapracoval i na kvalitě zpracování kabiny a některé materiály se opět podobají těm v osobních vozech. Přístrojový štít dostal po vzoru moderních osobních vozů mezi rychloměr a otáčkoměr velký displej, na kterém lze zobrazovat řadu provozních údajů a ovládat tu všemožné inteligentní funkce vozidla. I jejich škála připomíná moderní osobní auta, tahač může být vybaven třeba adaptivním tempomatem nebo asistentem pro udržování v jízdním pruhu.

Vývoj nové řady tahačů trval deset let a Scanii přišel na 20 miliard švédských korun. Při testování najela auta přes deset milionů zkušebních kilometrů.



Témata: kamion, Scania


Nejčtenější

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Triumph Bonneville Street Cup
Žlutý sršeň Triumph Street Cup ponouká k lumpárnám

Tradiční výrobce motocyklů z Velké Británie poslal do světa další hodně nabroušený café-racer. Triumph Street Cup je jedním ze strojů rozvinuté rodiny mašin se...  celý článek

Úřednice odboru dopravy ašské radnice Pavlína Vítková nechává klienty vybrat si
Konec útrpných přepisů: auto od června přeregistrujete kdekoli

Registrace nového či dovezeného auta, změna majitele nebo umístění vozu do depozitu. Doposud se daly veškeré změny v registru vozidel hlásit a provádět pouze...  celý článek

Fiat Argo
Autofotka týdne: Fiat Argo by se líbil i v Evropě, snad nahradí letité punto

Nabídka Fiatu v Evropě je děravá jako italská státní pokladna a uprostřed ní vyniká žijící automobilová fosílie. Žádná jiná automobilka v Evropě si nedovolí...  celý článek

Ještě kožený volant. Po nasazení airbagu zbývá zacvaknout středový kryt
Ukliďte si v autě, volant je špinavější než záchodové prkénko

Obecně se ví, že interiér vozu není zrovna nejčistší místo, ve kterém se pohybujeme. Nová studie specialistů čištění aut to potvrzuje. Automobil je zamořený...  celý článek

Další z rubriky

Výtluk na silnici ve Zruči u Plzně.
Jedinečná příležitost pro české silničáře: asfalt, který se sám opraví

Nizozemští vědci řeší problém českých silnic, chtějí předcházet výtlukům. Do asfaltu zamýšlí dávat speciální ocelová vlákna, do betonu přijdou bakterie, které...  celý článek

Odhalení: Škoda Karoq měla premiéru ve Stockholmu
Škoda představila nové SUV, Karoq nahradí Yetiho

Stockholm Škoda dnes ve švédské metropoli veřejně představuje nástupce svého kompaktního SUV Yeti pod názvem Karoq před hosty ze 120 zemí světa. Na trh má novinka...  celý článek

Škoda Karoq
Designér o nové Škodovce: Karoq se povedl, je hezčí než větší Kodiaq

„Je fotogeničtější než Kodiaq,“ říká o škodovácké novince designér Petr Siebert. Spolupracovníkovi redakce iDNES.cz se novinka líbí a všímá si zajímavých...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.