Premium

Získejte všechny články
jen za 89 Kč/měsíc

Schody na nové D1 už nebudou. Jak se staví dálnice

Továrny na dálnice - finišery budeme příštích deset let potkávat na nejdůležitější české dopravní tepně neustále. Stroje, které za stovky milionů staví dálnice, teď dostanou za úkol rozbitou D1 zrekonstruovat a rozšířit.

Jak se dálnice vlastně staví? Nejdřív se odebere vrchní úrodná vrstva zeminy (ornice). Pak se připraví "pláň komunikace". Musí se zhutnit a vytvoří se odvodňovací trativody. Následně se položí podkladní vrstvy (štěrkodrť, kamenivo s cementem) jako podklad pro vlastní konstrukci vozovky.

Pak přijde to nejdůležitější: betonový kryt vozovky. Finišer vytvoří "nekonečnou" betonovou desku, která se řeže, aby nekontrolovaně nepopraskala. V místě řezu (spáry) jsou při betonáži vloženy takzvané kluzné trny, které zabraňují vertikálnímu posunu desek. Tím se zamezí vytvoření schodovitosti známé z jízdy po původní dálnici D1. Řezané spáry v betonu jsou tak úzké, že je ve stotřicítce vůbec nepostřehnete. Hned po položení se musí zdrsnit povrch betonové vozovky. To zajistí protismykové vlastnosti.

Finišer

Nejdůležitějším strojem při stavbě je tedy "továrna na dálnici" - finišer. "Pomaličku se posouvá, před zařízení se naváží betonová směs, vysype se, bagrem se rozprostře, finišer směs zpracuje, zhutní, vtlačí do ní kluzné trny a povrch zahladí," vysvětluje Michal Reiter, generální ředitel Skanska Dopravní stavby.

Například v tunelu, jímž budou příští rok projíždět auta mezi Lahovicemi a Vestcem na Pražském okruhu, je vrstva betonu tlustá 30 centimetrů. Pokládka povrchu silnice tam postupovala tempem 350 metrů za den.

Za strojem se nejprve pomalu posunuje lávka, na níž se hrbí čtyři dělníci. Ručně zednickým hladítkem uhlazují nerovnosti v betonu úplně stejně, jako když zedník u vás doma připravuje podlahu k pokládce dlaždic. Jenže každý z těchto mužů v oranžových vestách musí za den uhladit tisíc metrů čtverečních betonu.

Po čerstvě uhlazeném betonu pak přejede další dělník širokým smetákem, čímž vepíše do mokrého povrchu svůj nesmazatelný "podpis". Vozovka je díky tomu zvrásněná. Až tu budou jezdit auta, tak nebude klouzat. Dá se tak říci, že na každý centimetr vozovky sáhnou minimálně dva lidé.

Beton je lepší než asfalt

Dálniční vozovky se dělají také s asfaltovým povrchem, jenže ten má malou únosnost, těžké kamiony do něj časem vyjedou koleje. A musí se tedy měnit častěji než betonový koberec. Asfalt ovšem najdete na mostních objektech. Protože beton je příliš těžký a zatěžoval by mostní konstrukci.

"Betonový kryt je nejvhodnější na velmi zatížené komunikace. Životnost je 30 let, což je třikrát víc v porovnání s asfaltem," zdůrazňuje Reiter.

Autor:
  • Nejčtenější

Číňanům jsme předali automobilový byznys na zlatém podnosu, říká šéf Brano

17. dubna 2024,  aktualizováno  18.4 16:25

„Evropa směřuje ke skanzenu, Číňanům jsme předali byznys na zlatém podnosu,“ říká o vývoji...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Tatra má nejmladšího šéfa vývoje v historii, třicetiletého veteránistu

23. dubna 2024

Od počátku března nově zastává pozici ředitele výzkumu a vývoje společnosti Tatra Trucks Jakub...

Slovenská superstar Kabaň namaluje auta pro Číňany. Dohlédne i na tvary MG

23. dubna 2024

Premium Na otázku, co bude s designérem Jozefem Kabaněm poté, co skončil v odkladišti stylistů Volkswagenu...

{NADPIS reklamního článku dlouhý přes dva řádky}

{POPISEK reklamního článku, také dlouhý přes dva a možná dokonce až tři řádky, končící na tři tečky...}

Exota z bazaru se není třeba bát, SsangYong Korando postavili festovně

22. dubna 2024

Premium Když se řekne SsangYong Korando, mnoho lidí sice ví, že je to nějaké auto, ale vlastně ani nevědí,...

Europoslanci schválili lepší vymáhání pokut za dopravní přestupky v zahraničí

26. dubna 2024

V Evropské unii by měla fungovat lepší spolupráce mezi členskými státy při vymáhání pokut pro...

Toyota slaví, je novou dvojkou českého trhu

26. dubna 2024

Domácí automobilka Škoda Auto je prakticky neotřesitelnou jedničkou českého trhu s novými...

Test prodejců aut: Za hvězdy, exoty i nuly. Ani milion nezaručí respekt

26. dubna 2024

Premium I když automobilky odvážně plánují strategie, jak si podmaní české zákazníky, takříkajíc skutek...

První jízda novou Dacia Duster. Odolný klasik dostal místo dieselu hybrid

25. dubna 2024

Dacia Duster prošla ve třetí generaci výraznou proměnou. I přes citelné změny v ceníku a nabídce...

Akční letáky
Akční letáky

Všechny akční letáky na jednom místě!

Bývalý fitness trenér Kavalír zrušil asistovanou sebevraždu, manželka je těhotná

Bývalý fitness trenér Jan Kavalír (33) trpí osmým rokem amyotrofickou laterální sklerózou. 19. dubna tohoto roku měl ve...

Herečka Hunter Schaferová potvrdila románek se španělskou zpěvačkou

Americká herečka Hunter Schaferová potvrdila domněnky mnoha jejích fanoušků. A to sice, že před pěti lety opravdu...

Největší mýty o zubní hygieně, kvůli kterým si můžete zničit chrup

Možná si myslíte, že se v péči o zuby orientujete dost dobře, přesto v této oblasti stále ještě existuje spousta...

Tenistka Markéta Vondroušová se po necelých dvou letech manželství rozvádí

Sedmá hráčka světa a aktuální vítězka nejprestižnějšího turnaje světa Wimbledonu, tenistka Markéta Vondroušová (24), se...

Za vytlačení z linky do Brna musí Student Agency zaplatit náhradu 21 milionů

Společnost Student Agency provozující autobusy a vlaky pod označením RegioJet musí zaplatit bývalému konkurentovi 21...