Klávesové zkratky na tomto webu - základní
Přeskočit hlavičku portálu

Schody na nové D1 už nebudou. Jak se staví dálnice

aktualizováno 
Továrny na dálnice - finišery budeme příštích deset let potkávat na nejdůležitější české dopravní tepně neustále. Stroje, které za stovky milionů staví dálnice, teď dostanou za úkol rozbitou D1 zrekonstruovat a rozšířit.

Jak se dálnice vlastně staví? Nejdřív se odebere vrchní úrodná vrstva zeminy (ornice). Pak se připraví "pláň komunikace". Musí se zhutnit a vytvoří se odvodňovací trativody. Následně se položí podkladní vrstvy (štěrkodrť, kamenivo s cementem) jako podklad pro vlastní konstrukci vozovky.

Pak přijde to nejdůležitější: betonový kryt vozovky. Finišer vytvoří "nekonečnou" betonovou desku, která se řeže, aby nekontrolovaně nepopraskala. V místě řezu (spáry) jsou při betonáži vloženy takzvané kluzné trny, které zabraňují vertikálnímu posunu desek. Tím se zamezí vytvoření schodovitosti známé z jízdy po původní dálnici D1. Řezané spáry v betonu jsou tak úzké, že je ve stotřicítce vůbec nepostřehnete. Hned po položení se musí zdrsnit povrch betonové vozovky. To zajistí protismykové vlastnosti.

Finišer

Nejdůležitějším strojem při stavbě je tedy "továrna na dálnici" - finišer. "Pomaličku se posouvá, před zařízení se naváží betonová směs, vysype se, bagrem se rozprostře, finišer směs zpracuje, zhutní, vtlačí do ní kluzné trny a povrch zahladí," vysvětluje Michal Reiter, generální ředitel Skanska Dopravní stavby.

Například v tunelu, jímž budou příští rok projíždět auta mezi Lahovicemi a Vestcem na Pražském okruhu, je vrstva betonu tlustá 30 centimetrů. Pokládka povrchu silnice tam postupovala tempem 350 metrů za den.

Za strojem se nejprve pomalu posunuje lávka, na níž se hrbí čtyři dělníci. Ručně zednickým hladítkem uhlazují nerovnosti v betonu úplně stejně, jako když zedník u vás doma připravuje podlahu k pokládce dlaždic. Jenže každý z těchto mužů v oranžových vestách musí za den uhladit tisíc metrů čtverečních betonu.

Po čerstvě uhlazeném betonu pak přejede další dělník širokým smetákem, čímž vepíše do mokrého povrchu svůj nesmazatelný "podpis". Vozovka je díky tomu zvrásněná. Až tu budou jezdit auta, tak nebude klouzat. Dá se tak říci, že na každý centimetr vozovky sáhnou minimálně dva lidé.

Beton je lepší než asfalt

Dálniční vozovky se dělají také s asfaltovým povrchem, jenže ten má malou únosnost, těžké kamiony do něj časem vyjedou koleje. A musí se tedy měnit častěji než betonový koberec. Asfalt ovšem najdete na mostních objektech. Protože beton je příliš těžký a zatěžoval by mostní konstrukci.

"Betonový kryt je nejvhodnější na velmi zatížené komunikace. Životnost je 30 let, což je třikrát víc v porovnání s asfaltem," zdůrazňuje Reiter.

Autor:




Nejčtenější

BMW Lipsko
BMW Lipsko: Továrna na sny, kde automechanikům vidíte až do kuchyně

V německém Lipsku, kousek od českých hranic, vyrostla a v roce 2013 zahájila produkci jedna z nejmodernějších továren automobilového průmyslu. BMW zde...  celý článek

Řidič nezvládl vyjet od domu, naboural okap, dvě auta, dům a skončil v plotu...
Pokuta za neplacené povinné ručení je zpátky, novela jde na Hrad

Motoristé patrně budou opět platit poplatek České kanceláři pojistitelů za vozidla bez takzvaného povinného ručení. Přijetí novely zákona o pojištění...  celý článek

Seat Alhambra
Hledá se velké auto. Opravdu velké a levné. Řešením je benzinové MPV

Hledáte co největší auto s levným provozem? Řešením nemusí být naftové kombi nebo stále populárnější SUV. Jen musíte vědět, které vybrat. Spočítali jsme to za...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Porsche Mission E
Elektřina brzy vytlačí motory. Vyvíjet se budou nabíječky a baterie

Po roce 2023 skončí vývoj spalovacích motorů. Agentuře Reuters to řekl finanční šéf technologické firmy Continental Wolfgang Schaeffer. Příčinou jsou emisní...  celý článek

Další z rubriky

Lina - prototyp lehkého elektrického auta studentů v Nizozemsku
Autofotka týdne: Auto z cukrové třtiny a karoserie ze lnu

Je to vyrobeno z cukru, uveze čtyři lidi a může jet rychlostí až 80 kilometrů za hodinu. Řeč je o biologicky rozložitelném autě, o němž jeho tvůrci tvrdí, že...  celý článek

Fiat Ottimo
Číňané jsou na nákupech, teď krouží kolem Fiatu a Jeepu

Čínští výrobci podle informátora magazínu Automotive News teď velmi intenzivně studují nejen značky Fial a Jeep, ale celou italsko-americkou automobilku. V...  celý článek

Dopravní značka střídavá jízda
Místo dovolené snů hodiny v koloně: jak to ustát?

Čím více aut vyrazí o prázdninách na silnice, tím více uzavírek, omezení, objížděk a kolon se vyrojí na dálnicích a silnicích. Jak přežít hodiny v zácpě, když...  celý článek

Najdete na iDNES.cz



mobilní verze
© 1999–2017 MAFRA, a. s., a dodavatelé Profimedia, Reuters, ČTK, AP. Jakékoliv užití obsahu včetně převzetí, šíření či dalšího zpřístupňování článků a fotografií je bez souhlasu MAFRA, a. s., zakázáno. Provozovatelem serveru iDNES.cz je MAFRA, a. s., se sídlem
Karla Engliše 519/11, 150 00 Praha 5, IČ: 45313351, zapsaná v obchodním rejstříku vedeném Městským soudem v Praze, oddíl B, vložka 1328. Vydavatelství MAFRA, a. s., je členem koncernu AGROFERT.